Mergi la conţinutul principal
Cum pot supraviețui firmele în pandemie

Șomaj tehnic pentru angajați

* Guvernul susține din nou firmele care au fost nevoite să își limiteze sau chiar să își închidă total activitatea din cauza înmulțirii cazurilor de Covid-19 * acordarea șomajului tehnic de 75% din salariul de bază se va aproba și pentru angajatorii a căror activitate a fost suspendată ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de către DSP, precum și celor care obțin venituri exclusiv din drepturi de autor * de la 1 noiembrie s-a dat startul depunerii cererilor la AJOFM Brăila pentru ca angajații firmelor afectate să poată beneficia de această indemnizație * până acum au primit șomaj tehnic aproape 1,2 mil de angajați din România și s-au plătit 4,85 miliarde lei de la bugetul de stat

 

Creșterea în ritm alarmant a cazurilor Covid-19 și restricțiile impuse de autorități pentru a limita răspândirea infecțiilor ”lovesc” din nou în afaceri. Pentru a veni în sprijinul angajaților și a ajuta firmele să se mențină pe linia de plutire, la fel ca în 2020, atunci când a izbucnit pandemia, Guvernul a introdus din nou șomajul tehnic. Este vorba despre ordonanța de urgență nr. 111/2021, care prevede ca din luna octombrie și până la 31 decembrie 2021, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă ca urmare a efectelor produse de coronavirus, angajații vor beneficia de indemnizații în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de lege. Indemnizațiile se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj iar angajatorii trebuie să depună cereri la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Brăila.

 

Cine poate beneficia de măsura șomajului tehnic?

Cătălin Boboc, secretar de stat în Ministerul Muncii și Protecției Sociale și membru PNL Brăila, ne-a oferit toate detaliile cu privire la beneficiarii și condițiile pentru acordarea șomajului tehnic.

Astfel, de această indemnizație pot beneficia pe de o parte salariații angajatorilor care întrerup pe perioadă determinată activitatea total sau parțial, ca urmare a aplicării măsurilor de prevenire și control ale infecțiilor cu SARS-CoV-2, dar și salariații care au fost nevoiți să stea acasă ca urmare a deciziei anchetei epidemiologice efectuate de direcțiile de sănătate publică județene, însă cu excepția celor aflați în concediu medical și care primesc indemnizația de asigurări sociale aferentă. De asemenea, de șomaj tehnic pot beneficia și profesioniști precum comercianții, întreprinzătorii, operatorii economici, precum și orice alte persoane autorizate să desfășoare activități economice sau profesionale, persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe.

”Măsura șomajului tehnic, care înseamnă acordarea indemnizației de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021 (respectiv 4.035 lei), se va aplica până la 31 decembrie 2021, pentru a ajuta companiile și angajații să depășească această perioadă dificilă, ne-a declarat Cătălin Boboc, secretar de stat în Ministerul Muncii și Protecției Sociale.

Indemnizația de 75% din salariu se calculează pentru numărul de zile în care activitatea a fost suspendată, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2021, fiind supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii. Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.

 

Documentele necesare obținerii indemnizației de șomaj tehnic

Pentru a beneficia de măsura șomajului tehnic, angajatorii trebuie să depună la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Brăila mai multe documente, și anume: o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, o declarație pe propria răspundere, lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului. Angajatorii își asumă răspunderea pentru corectitudinea și pentru veridicitatea datelor înscrise în documentele depuse. Documentele se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară și trebuie transmise electronic, după cum transmite instituția printr-un comunicat de presă:

”Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Brăila informează agenții economici care au sediul social în județul Brăila, cu privire la faptul că, începând cu data de 01/11/2021, documentele necesare acordării șomajului tehnic în conformitate cu Ordonanța de Urgență nr. 111 din 2 octombrie 2021 pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea Coronavirusului SARS CoV-2, se vor transmite electronic la următoarea adresă de e-mail: braila@ anofm.gov.ro. Pentru informații actualizate, agenții economici sunt rugați să consulte periodic site-ul ANOFM www.anofm.ro, precizează AJOFM Brăila.

Plata indemnizației se va face din bugetul asigurărilor de șomaj către conturile deschise de angajatori la instituțiile de credit în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Banii vor ajunge la angajați în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea de către angajator a sumelor.

 

Cine nu beneficiază de indemnizație de șomaj?

Potrivit OUG 111/2021, există două categorii de angajatori care nu pot beneficia de indemnizația de șomaj. Este vorba despre instituții și autorități publice, precum și despre angajatorii care la data solicitării acordării acestor sume se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitățile suspendate sau asupra cărora sunt impuse restricții din alte motive decât cele generate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. 

 

1,2 mil de angajați au primit până în prezent șomaj tehnic

Acesta este numărul de salariați care a beneficiat de la începutul pandemiei și până în prezent de șomaj tehnic, impactul bugetar fiind de 4,85 miliarde lei. Până la sfârșitul acestui an, pentru a susține firmele prin această măsură, Guvernul estimează că va aloca alte 100 milioane lei din bugetul de stat.

Șomajul tehnic a fost una dintre primele măsuri pe care Guvernul le-a adoptat încă de la începutul pandemiei și s-a dovedit a fi una dintre cele mai eficiente măsuri pentru susținerea pieței muncii din România. Am reușit astfel să salvăm 1,2 milioane de locuri de muncă, printr-o investiție de 4,85 miliarde de lei, în cursul stării de urgență și de alertă, până la 30 iunie anul acesta”, ne-a mai declarat Cătălin Boboc.

În ceea ce privește județul Brăila, în anul 2020, aproape 26.000 angajați brăileni au beneficiat de șomaj tehnic, pentru care s-au plătit de la bugetul asigurărilor indemnizații de peste 33 milioane lei. În anul 2021, numărul beneficiarilor brăileni de șomaj tehnic a fost de 3.376, pentru care au fost alocate 4,8 milioane lei.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro