Șoferița de la Braicar | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal
Dedicată total meseriei și respectului față de călători

Șoferița de la Braicar

• Iuliana Drujescu a lucrat mulți ani în Occident, ca șofer pe TIR, făcând față cu brio acestei meserii dure • cu experiența acumulată, se descurcă cum nu se poate mai bine ca șofer ”Braicar”, depășind cu ușurință situațiile dificile provocate de unii călători necivilizați și recalcitranți • în autobuzul condus de ea se aud frecvent expresiile “Vă mulțumesc”, “Îmi cer scuze”, “Vă rog frumos”, preluate chiar și de către unii călători

 

După secole și secole de tratare a femeilor ca ființe inferioare – sortite să fie doar mame, soții, sclave etc – abia cu circa două sute de ani în urmă, odată cu lupta de emancipare, inclusiv pentru dreptul la vot și la a fi alese, acestea s-au impus tot mai mult ca fiind egale cu bărbații în toate domeniile de activitate. Ba chiar întrecându-i prin performanțele obținute, învingând neîncrederea, atitudinea ostilă precum și ideile preconcepute ale bărbaților și societății. Astfel de atitudini s-au manifestat, în genere, și în lumea specifică a conducătorilor auto. Se întâmplă inclusiv la Braicar, deși doar ca ”mici șicane colegiale, ușor depășite”, după cum a căutat să ne convingă Iuliana Drujescu, o prezență agreabilă, mereu cu zâmbetul pe buze, minionă. Văzând-o pe stradă nu poți crede că are o puternică tărie de caracter când este la volanul unuia dintre modernele autobuze electrice albastre, din recenta dotare a Braicar. Dovadă recentă, când a fost vorba de un om al străzii turmentat, nespălat și emanând în tot autobuzul un miros pestilențial. Călătorii nu l-au mai suportat, iar în sprijinul lor a venit imediat șoferița noastră. Fermă dar civilizat (apropo de zicala cu “mâna de fier, într-o mănușă de catifea”), l-a rugat frumos pe individ să coboare din mașină. Și-a cerut apoi scuze pentru incident, a mulțumit călătorilor pentru înțelegere și imediat a deschis toate ușile, acționând un spray deodorant. Totul nu a durat nici un minut, iar autobuzul și-a reluat cursa.

În altă ordine de idei, Iuliana surprinde plăcut când se află la volan, inclusiv prin  culorile deschise ale vestimentației și mănușile albe purtate permanent. Cochetăria feminină îi aduce astfel un plus de respect din partea celor cu care empatizează, nescăpând o clipă din ochi ce se întâmplă în autobuz și traficul rutier.

 

”Vorba dulce, mult aduce...”

Meseria reportericească ne-a determinat să-i aflăm traseul profesional și de suflet. Nu are nici 50 de ani, a terminat liceul la “Iorga”, se bucură de o familie minunată, care o sprijină în ceea ce face, iar drumul în profesie l-a început în Italia. Ni se destăinuie că acolo a lucrat timp de 14 ani, din care 3 pe un TIR. “Atunci am îndrăgit definitiv această meserie și am depășit tot ce însemna lucrul pe TIR: ziua sau noaptea, pe mii de kilometri și indiferent de starea vremii și a drumurilor, având grija și răspunderea a diverse mărfuri, fără a periclita viața celor din trafic: șoferi, pietoni sau autovehicole”.

 

- Doar atât !?

 - Nu. Pentru că în Vest am învățat cât de stricte sunt regulile, ce amenzi mari ori sancțiuni poți primi pentru cea mai mică greșeală sau indisciplină, chiar când lucrezi la patron. Pe când, la noi, comportamentul condamnabil de pe șosele, este întregit și de tupeul unor stranieri care odată veniți în concediu încalcă toate regulile… În Italia (unde sunt foarte multe șoferițe tinere și frumoase, la transportul public și pe TIR-uri, deci mai conștiincioase și disciplinate n.n.), totul mi-a prins bine, iar cu trei ani în urmă am revenit cu drag la Braicar.  Cum spuneam, “integrarea în colectiv” a fost, în final, una colegială, ca între buni profesioniști cărora le mulțumesc!

 

- Să revenim la câteva aspecte legate de călători, comportamentul acestora și noile autobuze.

 - Am să vă răspund în ordine inversă. Mai întâi, mulțumesc autorităților pentru această achiziție reușită, testată mai întâi de noi, șoferii. Este o plăcere să conduci și să călătorești cu această bijuterie tehnică. Iar asta mă face odată în plus să nu renunț în nici un chip la meseria aleasă, ba chiar să răspund oricărui apel, de la dispecerat, fie și la 2 noaptea. Cât privește călătorii, îi respect total, însă când este cazul aplanării unei situații neplăcute nu ezit să aduc lucrurile la normal. Doar astfel îmi respect meseria și firma la care lucrez.

 

 - Am văzut că “aveți lipici” la călători, mai ales la doamnele în vârstă, care vă alintă și vor să urce în autobuzul dumneavoastră. Unde, frecvent, auzi expresiile “Vă mulțumesc”, “Îmi cer scuze”, “Vă rog frumos”, preluate chiar și de către unii călători.

 - Nu e nicio greutate să te adresezi frumos, știți proverbul cu vorba dulce… De altfel, mulți dintre colegii mei procedează la fel, iar dacă ne referim la găștile de gălăgioși, derbedei etc este bine ca, depășind indiferența sau frica de reacția turbulenților asupra oamenilor și mașinilor, să găsim calea de a depăși cu calm și ferm astfel de manifestări, inclusiv proferarea de expresii obscene și ocuparea, ca vandalii, a locurilor etc. Totul ține de educație în familie și la școală și nu pot încheia fără apelul ca prin bun simț să ne respectăm reciproc, să păstrăm și să utilizăm civilizat autobuzele și tramvaiele destinate confortului tuturor.

 

CASETA 18 autobuze electrice în flota Braicar

După cum v-am mai informat, în dotarea societății de transport public călători "Braicar" SA au intrat, recent, 11 autobuze electrice. Dintre acestea, șase circulă deja pe traseu, iar cinci sunt în procedură de înmatriculare și urmează să fie date efectiv în exploatare peste circa două săptămâni. Primarul Marian Dragomir ne-a informat că până la sfârșitul anului în curs vor mai fi achiziționate încă șapte autobuze electrice.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro