• după ce Guvernul nu le-a oferit creșterile salariale cerute ci a venit cu propunerea de a le oferi angajaților din educație carduri în valoare de 2.500 lei, profesorii au decis să continue greva • ”Nu acceptăm firimituri! Nu mai acceptăm să fim umiliți!”, ne-a spus liderul sindicatului brăilean, Cătălin Ionel Radu • ”Pur și simplu nu mai vrem să fim priviți ca niște asistați sociali”, ne-a spus un alt lider de sindicat • luni, 29 mai, un miting al profesorilor brăileni va avea loc în fața Prefecturii
Luni, 22 mai, în toate școlile din România s-a declanșat greva generală în învățământul preuniversitar, prima acțiune de acest gen din ultimii 18 ani. Motivele pentru care profesorilor și celorlalți angajați din sistem le-a ajuns cuțitul la os sunt legate de nemulțumirile salariale, un debutant câștigând puțin peste 2.400 lei/lună iar un dascăl ce se află la catedră de peste 25 ani având un venit de circa 3.300 lei/lună. Dar nu doar salariile sunt problema, ci lipsa de respect a guvernanților față de școală și modul în care educația este finanțată în general. Iar asta s-a văzut după prima zi de grevă, când Ministerul Educației a anunțat că lucrează la ”acte normative care să creeze cadru legal” pentru mărirea cu 9% a salariilor pentru personalul nedidactic, acordarea unui bonus pentru profesorii debutanți și a unor stimulente financiare pentru profesorii care predau în școli din zone defavorizate. Membrii sindicatelor din învățământ nu au fost de acord cu aceste propuneri și au continuat greva și în zilele de marți și miercuri. După mai multe negocieri, Guvernul a venit cu o nouă ofertă: acordarea unui card cu 2.500 de lei pentru personalul didactic, în două tranșe, 1.000 lei în luna iunie și 1.500 lei în luna octombrie, personalul nedidactic urmând să primească două carduri cu câte 500 lei. Profesorii nu doar că au respins ”oferta”, dar s-au considerat umiliți de Guvern. Astfel, ieri, un mare protest a avut loc la București, iar greva din învățământ continuă și astăzi și săptămâna viitoare, când se anunță un miting al profesorilor și la Brăila.
”Nu acceptăm firimituri! Nu mai acceptăm să fim umiliți! Luni, tot învățământul brăilean va fi în stradă”
Asta ne-a declarat Cătălin Ionel Radu, președintele Sindicatului Învățământ Brăila “Corneliu Gheorghe Caranica”, toți dascălii din municipiu și județul nostru fiind de acord cu continuarea grevei.
”Votul a fost în unanimitate pentru continuarea grevei. După propunerile Guvernului colegii au spus că nu se poate, că este o umilință! Nu acceptăm așa ceva, așa că greva continuă. Nu numai la Brăila, în toată țara! Sunt revoltat de ceea ce s-a întâmplat miercuri seara la negocieri. Nu au venit cu nimic din revendicările pe care le-am propus. Au venit cu acele carduri, vouchere... Umilință! Acesta este cuvântul pentru oferta cu care au venit guvernanții în fața reprezentanților sindicatelor din toată țara. De duminică și până acum, din cele șapte puncte pe care le-am revendicat, ei de fapt nu au venit cu o propunere pentru niciuna. Noi am vrut o creștere salarială, să vină cu un procent, să vină cu o propunere. Nu au venit cu absolut nimic, decât acele vouchere. Am tot așteptat după fiecare negociere că ceva se va schimba dar, din păcate, după negocierile de ieri greva la Brăila și în toată țara va continua”, ne-a declarat acesta.
Mai mult, liderul sindicatului brăilean ne-a spus că luni, 29 mai, între orele 11.00-13.00, angajații din școli își vor striga nemulțumirile în stradă, un miting urmând să aibă loc în fața Prefecturii. ”Colegii mei nu mai sunt dispuși să se lase umiliți și jigniți. Mergem până la capăt! Luni, tot învățământul brăilean va fi în fața Prefecturii”, a transmis Cătălin Ionel Radu.
”Nu mai vrem să fim priviți ca niște asistați sociali! Noi cerem finanțarea sistemului și respectul față de munca noastră”
Faptul că profesorii s-au simțit jigniți de oferta cardurilor de 2.500 lei cu care a venit Guvernul ne-a spus-o și unul dintre liderii de sindicat din școlile brăilene. Profesoara de religie Ionela Iconaru de la Colegiul Național ”Gh. M. Murgoci”, dascăl cu o experiență de peste 25 ani, ne-a spus că pur și simplu cei din conducerea țării îi consideră pe angajații din școli ”asistați sociali”, când ei nu fac decât să își ceară drepturile. Iar dreptul la demnitate se numără printre acestea.
”Am discutat propunerile guvernanților cu colegii mei și au spus categoric nu. Pur și simplu nu mai vrem să fim priviți ca niște asistați sociali. Chiar așa este! Știți că s-au dat tichete și carduri pentru oameni cu venituri foarte mici, pentru pensionari. Exact așa m-am simțit și eu acum! Îmi dai și mie 1.000 lei ca să ce? Am ajuns o asistată social? Așa tratăm educația? Am decis să menținem greva mai departe pentru că nu vrem să fim călcați în picioare de ofertele pe care le-au făcut guvernanții. Suntem uniți și vom rămâne în continuare verticali. Că este normal să fim modele pentru copiii noștri și mie, personal, mi se pare că prin această acțiune devenim și modele pentru copii. Pentru că atunci când ceva nu este bine trebuie să avem curajul să ieșim în stradă, să spunem ce nu este bine, într-o verticalitate argumentată. Pentru că nu venim să cerem lucruri imposibile și anormale, ci venim să ne cerem drepturile. Și nu vrem doar pentru noi, ci este vorba și de viitorii profesori și de viitorii elevi. Elevi care, foarte curând, la Brăila nu vor avea profesori bine pregătiți la anumite discipline. De ce? Pentru că nu vin tineri în sistem. E o realitate”, ne-a declarat prof. Ionela Iconaru.
Liderul de sindicat susține că era necesară o grevă generală în învățământ, acțiune prin care guvernanții și societatea să înțeleagă cu adevărat importanța educației.
”În orice domeniu e nevoie de oameni cu educație. Spun unii că nu ne gândim la copii. Ne gândim la copii! Tocmai că ne gândim la copii trebuie să înțelegem că ei au nevoie de educație. De o educație bună! Copiii nu au nevoie de dascăli triști, umiliți, călcați în picioare, mereu supărați, mereu înfricoșați că nu au cu ce plăti dările luna viitoare etc. Cum pot eu să mă duc cu drag la muncă dacă nu știu dacă îmi voi putea plăti factura, mai ales la cum cresc prețurile? Și totuși eu fac parte din categoria profesorilor care au rămas în sistem. De ce? Pentru că îmi plac foarte mult copiii! Chiar îmi place ceea ce fac! Dar una este vocația, harul și alta este realitatea, salariile, neajunsurile. Și eu vreau calitate în sistem, dar nu putem să cerem calitate de la profesori cât timp nu le oferim și noi acest lucru. Eu dacă vreau să fiu respectată ca profesor întâi ofer respect elevilor, părinților și colegilor de lângă mine. Copilul nu poate învăța bunătate, iertare, curaj, verticalitate decât dacă vede acest lucru la cei mai mari ca el. Deci nu e vorba doar de salarii! Nu suport ideea că profesorii cer doar salarii. Nu! Noi cerem finațarea sistemului și respectul față de munca noastră. Orice țară dezvoltată pe care o vedem are o educație foarte bună. Asta vrem! Pentru asta am intrat în grevă! Nu pentru salarii. Că degeaba avem autostrăzi dacă nu știm să mergem pe ele. Degeaba construim parcuri noi dacă nu știm cum să ne comportăm. Deci totul pornește de la educație”, ne-a spus aceasta.
Întrebată despre îngrijorările elevilor și părinților cu privire la finalul de an școlar și posibila amânare a examenelor naționale, prof. Ionela Iconaru ne-a spus că înțelege toate aceste frământări, mai ales că și profesorii care fac grevă au copii care se află în astfel de situații. ”Avem și noi copii de-a VIII-a, de-a XII-a... și am semnat pentru grevă! Probabil se vor amâna examenele. Săptămâna aceasta e o săptămână de recapitulări la toate materiile, nu de notarea în sine. Înțelegem că nu toată lumea e mulțumită de ceea ce se întâmplă dar dacă nu făceam grevă acum, nu am fi avut niciodată vreun efect”, ne-a explicat liderul de sindicat.
Elevii, între ciocan și nicovală
Cam așa am putea descrie situația în care se află elevii de când a început greva generală. Pe de o parte, aceștia înțeleg demersul profesorilor și cei mai mulți dintre ei chiar și-au arătat susținerea pentru protest, însă în același timp sunt îngrijorați cu privire la finalul de an școlar și amânarea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat.
”Conflictul de interese stabilit între cadrele didactice, sindicate, elevii și administrația publică a ajuns într-un punct critic, rezultând o turnură a sistemului educațional, prezentând numeroase dezavantaje cu costul unui scop nobil. (...) Putem vedea determinarea cadrelor didactice pentru a-și recăpăta drepturile, deși acestea nu își primesc salariile pe perioada grevei, aleg să lupte în continuare. (...) Trăim într-o perioadă în care respectul față de cadrele didactice este minim, iar salariile nu pot compensa cu responsabilitatea uriașă de a modela noile generații. Astfel, majoritatea angajaților din sistemul educațional au votat pentru grevă, considerând că aceasta este singura opțiune validă care le poate aduce o schimbare. (...) Este evident că cei care au de suferit sunt elevii, luând în considerare mai multe posibilități la care s-ar putea ajunge, precum și eventualitatea înghețării anului școlar sau amânarea Evaluării Naționale și a Bacaluareatului. Elevii din anii terminali se simt neglijați de către profesorii în care și-au pus încrederea, aceasta fiind perioada care le va determina viitorul academic. Deși restul elevilor nu au o perspectivă negativă asupra grevei, bucurându-se de așa zisa “vacanță”, lipsurile acumulate le vor crea o presiune uriașă în anii următori, deoarece materia va fi reluată. Mai mult decât atât, situația școlară a elevilor la nivel de note este una dezavantajoasă, din punct de vedere al lipsei de note, întrucât elevii nu au minimul de note pentru a face posibilă încheierea mediilor, aceștia urmând să fie expuși unei perioade stresante cu evaluări constante și randament scăzut”, ne-au transmis reprezentanții Consiliului Județean al Elevilor Brăila.