Sute de brăileni au rămas cu buza umflată după ce s-au trezit că super şi hypermarket-urile din oraş nu le-au mai primit ca modalitate de plată bonurile şi tichetele cadou marca Euroticket. Încă din primele săptămâni ale acestei luni s-au blocat tranzacţiile cu aceste bonuri, magazinele afişând anunţuri în aceste sens la casierii. De ce nu le-au mai primit? După cum au anunţat retailerii la nivel naţional, firma "Euroticket Company", cea care emitea aceste tichete, nu a făcut în totalitate deconturile pentru bonurile valorice. Ba, mai mult, afacerea cu tichetele Euroticket a fost cumpărată de "Edenred", numărul 1 la nivel naţional ca emitent de astfel de bonuri, iar vechea companie a dispărut. "Şi acum ce facem cu tichetele astea? Patronul ni le-a dat ca formă de plată în completarea salariilor!" se întreabă, pe bună dreptate, păgubiţii. La rândul lor, angajatorii îşi manifestă nemulţumirea: "au fost plătite comisioane companiei respective, iar statului impozit de 16% aferent valorii totale a bonurilor comandate, impozit reţinut, atenţie, tot din banii salariaţilor!". La nivel naţional se estimează că ar fi vorba despre o pagubă de 3,5 milioane de euro, contravaloarea bonurilor neconsumate de români şi pe care acum nu le mai primesc comercianţii ca modalitate de plată.
Scandalul bonurilor de masă emise de "Euroticket" are epicentrul la finele anului trecut, mai precis în data de 23 decembrie 2010, când afacerea "Euroticket Company" (numărul 4 la nivel naţional cu un număr de 3.000 de firme partenere şi o cotă de piaţă de 4,5%) a fost cumpărată de "Edenred" - cea mai mare companie cu acelaşi profil. După cum povestesc retailerii, în decembrie, cei de la "Euroticket" nu au achitat decât în parte deconturile pentru bonurile emise, după care, în data de 4 ianuarie anul acesta s-a făcut public anunţul tranzacţiei. Asta a provocat panică în rândul retailerilor, care au anunţat la rândul lor cumpărătorii că nu mai primesc ca modalitate de plată bonurile emise de "Euroticket". Reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale au declarat presei centrale că prejudiciul estimat este de peste 3,5 milioane de euro. "Magazinele au văzut că, în decembrie, au primit doar plăţi parţiale de la Euroticket, adică doar 40% din suma datorată. Pentru restul banilor, Euroticket a tăiat nişte facturi de comisioane", a explicat Delia Nica, reprezentant al asociaţiei. Imediat după aceea, compania Euroticket a intrat în proces de dizolvare, şi-a notificat toţi clienţii cu privire la pierderea calităţii de emitent de bonuri şi s-a retras de pe piaţă, fără să anunţe ce se întâmplă cu bonurile emise şi nevalorificate de salariaţi. Potrivit oficialilor "Edenred", cei care au cumpărat afacerea "Euroticket", achiziţia a însemnat doar preluarea portofoliului de clienţi, a mărcilor comerciale, a echipamentelor de producţie şi a stocului de hârtie. Cu alte cuvinte, tranzacţia nu a însemnat preluarea în întregime a societăţii "Euroticket Company", ci doar a componentelor de activ, în timp ce datoriile au rămas în ceaţă.
"Euroticket Company" nu mai există!
Contactaţi de presa centrală, reprezentanţii "Edenred" au subliniat că este în sarcina "Euroticket" rambursarea către magazine şi restaurante a tichetelor aflate în circulaţie, emise până la data încheierii tranzacţiei, adică până în 23 decembrie. O verificare în Registrul Comerţului arată că SC "Euroticket Company" SRL nu mai există, în schimb cu acelaşi CUI (Cod Unic de Înregistrare fiscală) figurează o anume SC "Operativ Logistic" SRL, cu acelaşi sediu comercial ca firma precedentă şi având ca unic asociat şi administrator "Euroticket Company France", societate cu răspundere limitată şi sediu la Paris. Totuşi, reprezentanţii "Euroticket Company" au anunţat la nivel naţional că vor deconta toate tichetele rambursate de către unităţile afiliate. "Plăţile către acestea sunt efectuate la zi, iar operaţiunile de recepţie, rambursare, scanare, validare, facturare şi plată se vor desfăşura până la întoarcerea tuturor tichetelor Euroticket Company valide, aflate în circulaţie". Şi totuşi, retailerii brăileni, pornind de la chioşcari până la super şi hypermarket-uri, nu mai primesc astfel de tichete, anunţurile în acest sens fiind postate pe geamuri, respectiv la toate casele de marcat ori rulate prin intermediul sistemului audio al magazinelor.
Retailerii spun că vor face plângere penală în acest caz. Conform Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale, "este o fraudă bine gândită şi vom sesiza DIICOT. Şi asta pentru că Euroticket a vândut afacerea şi apoi, în decembrie, a introdus cerere de dizolvare, apoi a retras-o şi a schimbat denumirea firmei. Pe viitor, vom cere celorlalte firme garanţii bancare. Însă ne gândim foarte serios că această variantă cu tichetele valorice nu mai este rentabilă, pentru că impune comisioane şi impozite", a declarat presei centrale Nica, din partea asociaţiei.
Pentru bonuri, salariaţii au plătit şi impozitul de 16%
De pe urma acestei poveşti pierd, în primul rând, salariaţii care au rămas doar cu nişte hârtii fără valoare, simplă maculatură şi cu impozitul de 16% gata plătit. În al doilea rând, au de suferit şi retailerii în contul bonurilor primite la plată în decembrie, dar neachitate de "Euroticket". Dar şi patronii care le-au dat tichetele salariaţilor sunt nemulţumiţi. "Înainte de acest scandal, când am comandat în decembrie bonurile şi tichetele cadou, chiar am sunat la «Euroticket» şi am fost asigurat că nu sunt probleme. În ianuarie, când s-au întors salariaţii la serviciu, am aflat de la ei că nu mai pot folosi bonurile respective pe care, culmea, s-a reţinut şi plătit impozitul de de 16%. M-am adresat din nou companiei, care mi-a răspuns în data de 13 ianuarie printr-o notificare în care mă anunţau că s-au activat clauzele contractuale ce se referă la lipsa calităţii de emitent şi la lipsa autorizaţiilor/licenţelor emise de către Ministerul Finanţelor Publice, context în care contractul cu noi se suspenda. Este scandalos ce s-a întâmplat pentru că, practic, li s-a tras o ţeapă tot salariaţilor, odată pentru că au rămas cu nişte hârtii fără valoare şi apoi pentru impozitul pe care statul l-a încasat pe aceste bonuri", ne-a declarat unul dintre angajatorii locali, care a avut contract cu "Euroticket".
"N-am ştiut de problema asta cu bonurile şi mi-am păstrat o parte din tichete să am de cheltuială acum, în ianuarie, când e mai greu... ca după sărbători. Când m-am dus să fac cumpărături, la casă m-am trezit că nu pot plăti cu bonurile. Noroc că am avut la mine bani şi am achitat ce-am cumpărat, ca să nu mă fac complet de ruşine", ne-a povestit unul dintre salariaţii păgubiţi.
"Am mai rămas cu vreo 5 tichete cadou a câte 10 lei fiecare! Mi le-a dat de la firmă de Crăciun, ca primă şi nu m-am îndurat să le cheltui de sărbători. Mare prostie am făcut, pentru că acum nu mi le mai primeşte nicăieri. Şi mi-a reţinut şi 16% impozit la ele pe fluturaşul de salariu din decembrie. Dar nici nu mă îndur să le arunc, că poate se răscumpără şi scap de ele", a spus Aurelia C., confecţioneră.
"Euroticket" era numărul 4 pe piaţa bonurilor valorice
Înainte de a fi preluaţi de "Edenred", cel mai mare actor emitent pe piaţa tichetelor valorice, cei de la "Euroticket Company" aveau o reţea de 3.000 de firme partenere şi o cotă de piaţă de 4,5%. Iar de menţionat este că tranzacţia perfectată între cele două companii a fost de 5,5 milioane de euro.
După această operaţiune, primii trei jucători de pe piaţă sunt "Edenred", "Sodexo" şi "Cheque Dejeuner". Potrivit datelor statistice prezentate de retaileri, piaţa la nivel naţional a tichetelor valorice (indiferent dacă e vorba despre tichete de masă, cadou, de creşă, etc) este estimată la 1,2 miliarde de euro. Practic, dintre cei aproximativ 4,5 milioane de angajaţi la nivel naţional, circa o treime primesc în completarea salariului şi bonuri de masă.