Ţeapă uriaşă la patinoar | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal
Consiliul Judeţean refuză să îşi plătească datoriile

Ţeapă uriaşă la patinoar

• situaţie “rece” în administraţia brăileană după ce la patinoarul artificial acoperit s-au adunat datorii în valoare totală de 2.000.000 lei, în perioada 2015 - 2017, iar acum nimeni nu se înghesuie să le plătească • jumătate din această sumă îi revine la plată Primăriei Brăila, care ar fi dispusă să dea banii, iar cealaltă jumătate CJ Brăila, dar care refuză să plătească • patinoarul a fost administrat de SUPAGL Brăila, iar preşedintele Consiliului, Francisk Chiriac, susţine că serviciul nu a emis notificări la timpul potrivit, aşa că nu va plăti bani din urmă • acesta a punctat că SUPAGL poate da CJ Brăila în judecată dacă nu îi convine • primarul Marian Dragomir spune că încă discută cu aparatul tehnic pentru identificarea unei soluţii • directorul SUPAGL Brăila, PSD-istul Dumitru Munteanu a precizat că doar Primăria ar putea da în judecată CJ, dar ar prefera să se rezolve totul pe cale amiabilă • până una-alta, Primăria a alocat deja 200.000 lei pe noul contract de asociere, CJ urmează să dea partea sa, iar Munteanu susţine că patinoarul s-ar putea deschide în luna decembrie

 

Se răcesc relaţiile în administraţia brăileană până la temperaturi cu minus. Patinoarul acoperit din oraş a adunat, în ultimii ani, datorii în valoare totală de 2 milioane lei, însă Consiliul Judeţean Brăila încearcă să îşi cam “îngroape” acum răspunderea “în zăpadă”. Pe scurt, Primăria şi Consiliul Judeţean au încheiat un contract de asociere pentru patinoar şi au stabilit să împartă în mod egal investiţiile, dar şi pierderile, iar spaţiul să fie gestionat de Serviciul de Utilitate Publică, de Administrare şi Gospodărire Locală (SUPAGL) Brăila. Zis şi făcut. Această schemă a funcţionat până în acest an, când noul director SUPAGL, PSD-istul Dumitru Munteanu (consilier judeţean), a descoperit că s-au adunat datorii din 2015 până în 2017 în valoare totală de 2.000.000 lei care nu au fost recuperate de la Primărie şi Consiliul Judeţean, aşa că a cerut banii celor două instituţii. După ce s-a plătit o mică parte în urmă cu trei luni de zile (300.000 lei, după cum ne-a informat Munteanu), situaţia a “îngheţat”. Deşi Primăria ar fi dispusă să achite şi restul sumei, CJ Brăila nu îşi mai asumă această responsabilitate. Potrivit preşedintelui Consiliului, Francisk Chiriac, SUPAGL Brăila a uitat să informeze instituţia pe care o reprezintă privind acumularea acestei datorii, astfel că nu are de gând să mai plătească bani din urmă către patinoar plecând de la acest considerent. Chiriac a afirmat chiar că SUPAGL nu are decât să dea în judecată CJ Brăila dacă nu îi convine decizia. De cealaltă parte, primarul Marian Dragomir a precizat că încă analizează situaţia la nivelul aparatului tehnic în speranţa că se va găsi o rezolvare. Munteanu susţine că SUPAGL nu poate acţiona în instanţă CJ Brăila, pentru că nu a fost parte din contract, ci doar Primăria ar putea face asta. Chiar şi aşa, acesta a afirmat că ar prefera să se rezolve totul pe cale amiabilă.

Până una-alta, aşa cum am anunţat în ediţiile trecute, CLM şi CJ au dizolvat contractul vechi şi au aprobat un altul la finele lunii octombrie. În baza acestuia, municipalitatea a alocat deja 200.000 lei pentru funcţionare, iar CJ ar putea să facă acelaşi lucru în şedinţa ordinară din această lună (29 noiembrie). Pe lângă aceste sume, se mai adaugă câte 100.000 lei din fiecare parte pentru investiţii, bani care anul acesta probabil că nu se vor mai aloca integral. Munteanu a precizat că în momentul de faţă cu sumele primite s-au mai stins din datorii, că se fac teste şi că se încearcă redeschiderea patinoarului în luna decembrie.

 

Cum s-a ajuns în această situaţie

Contactat de redactorii “Obiectiv - Vocea Brăilei”, Dumitru Munteanu, directorul SUPAGL Brăila, a explicat pe ce anume s-au cheltuit banii în trecut şi de ce s-a ajuns la această situaţie problematică. PSD-istul susţine că pe fostul contract CJ şi CLM Brăila şi-au asumat exploatarea în comun a patinoarului, dar şi obligaţia ca fiecare să finanţeze jumătate din cheltuielile de funcţionare şi de investiţii pe perioada derulării asocierii. SUPAGL a fost desemnat să administreze patinoarului şi a făcut mai multe cheltuieli de funcţionare, însă la un moment dat nu a mai primit bani nici de la Primărie, nici de la CJ. Potrivit lui Munteanu, s-au plătit bani pentru electricitate, pentru apă, diverse reparaţii, pază, întreţinere, activităţi specifice patinoarului etc.

“Eu sunt de 7 luni la SUPAGL, aşa că vă spun din istoricul pe care l-am preluat. Când am venit aici, am solicitat şi banii din urmă, pentru a putea să ne reglăm activitatea anul acesta. Aici a fost o problemă! În sensul în care Consiliul Judeţean pe considerentul că nu a primit informări periodice, aşa cum era prevăzut în contract, spune că nu are de ce să plătească banii aceia. Suma totală cheltuită în toată perioada aceasta, dovedită cu acte, este undeva la 2 milioane lei noi (20 miliarde lei vechi). Din care, jumătate ar fi trebuit să plătească CJ Brăila, jumătate CLM. Nu am primit decât o parte foarte mică din aceşti bani şi asta s-a întâmplat acum 3 luni de zile. Şi de la unul şi de la celălalt, însemnând circa 300.000 lei în total”, a declarat Munteanu.

Sursa citată nu ne-a putut preciza în care an datoriile au fost mai mari, însă a explicat că toate aceste cheltuieli necesare diferă de la un an la altul, în funcţie de numărul de luni de funcţionare, de temperaturile de afară care pot genera costuri suplimentare dacă sunt mai ridicate şi aşa mai departe.

“Elementul principal este energia electrică. De la o lună la alta costurile pot varia. Chiar de la 60.000 lei la aproape 100.000 lei pentru producerea gheţii. Dacă e mai cald afară, e clar că se cheltuie mult mai mult. Depinde şi de numărul de luni în care a funcţionat într-un an, că au fost 3 sau 4. Sigur că acolo pe lângă acestea au fost cheltuieli şi cu personalul, alte cheltuieli de întreţinere, cheltuielile de pază pe care căutăm să le eliminăm (n.r. - prin montarea unui sistem de alarmare intern şi extern). Cheltuielile acestea totuşi s-au făcut în vremea respectivă. Adică nu le poate nega nimeni. Modalitatea de recuperare a lor chiar nu ne aparţine, rămâne doar a se rezolva între Primărie şi Consiliul Judeţean. E contractul lor. Eu cel puţin voi fi foarte atent astfel încât contractul nou să nu mai producă astfel de probleme. Adică să raportez lunar ce se întâmplă, ce cheltuieli sunt, ce venituri s-au obţinut, ce probleme sunt. Astfel încât toată lumea să fie informată corect şi la timp”, a mai precizat directorul SUPAGL.

După cum a explicat Munteanu, atât CLM cât şi CJ Brăila au hotărât să întrerupă acel contract care era depăşit în anumite privinţe şi au aprobat unul nou, pentru a continua sprijinirea funcţionării patinoarului.

“Situaţia actuală: contractul de asociere a fost semnat, CLM Brăila ne-a virat prima tranşă din bani conform contractului (n.r - 200.000 lei pentru funcţionare), Consiliul Judeţean urmează să ne vireze o parte din banii necesari, după ce se va lua această hotărâre privind suma, în următoarea şedinţă de CJ din 29 noiembrie. Atunci se va hotărî: dom'le, putem să dăm atâţia bani. CLM Brăila deja a hotărât lucrul ăsta şi ne-au şi dat o parte din bani, având în vedere că se apropie luna decembrie, când vrem să deschidem pationarul. De la CLM ar mai fi 100.000 lei la partea de investiţii. Deocamdată, fiind foarte târziu investiţiile vor fi numai în partea de instalaţie de frig, dar nu vor fi la nivelul acelei sume deoarece nu mai avem timp când să facem. Dar pentru partea de funcţionare, CLM Brăila ne-a dat întreaga sumă”, a mai spus Munteanu.

Acesta a precizat că intenţia este de a redeschide patinoarul la 1 Decembrie, însă lucrurile nu sunt sigure, deoarece încă se fac teste. În orice caz, sursa citată a adăugat că din banii primiţi până acum s-au stins datoriile la apă, la electricitate pentru ca patinoarul să poată funcţiona.

“Nu putem uita de acele datorii. Dar noi nici nu putem acţiona. Eu, de când am venit la SUPAGL am solicitat să ne întâlnim în formatul în care era prevăzut în contract, cu reprezentanţi ai Consiliului Judeţean, ai Consiliului Municipal, dar nu s-a rezolvat lucrul acesta. Şi dintr-un punct de vedere situaţia a rămas nerezolvată. Din alt punct de vedere, nu o putem rezolva noi pe cale de judecată, pentru că nefiind parte în contract, nu putem da noi în judecată pe cineva. Doar CLM poate să dea în judecată Consiliul Judeţean pentru recuperarea sumei. Doar asta ar fi varianta. Sau poate se găseşte şi calea amiabilă, care ar fi de preferat”, a conchis Munteanu, cu precizarea că a demarat o anchetă pe această temă la nivelul serviciului, care este în derulare.

 

Dragomir: «La patinoar accesul nu este pe bază de buletin, doar pentru cei din Municipiul Brăila. Este pentru toţi»

Primarul Marian Dragomir a comentat la rândul său subiectul legat de datoriile de la patinoar, precizând că în prezent se analizează situaţia, fiind luate în calcul mai multe variante. Acesta a adăugat că pierderea a survenit din cauza mai multor factori, unul fiind din punctul său de vedere chiar preţul foarte mic al biletelor de intrare. De asemenea, concurenţa pe care o făcea patinoarul de la Mall, care s-a închis de curând.

“Pierderea respectivă a fost suportată de către SUPAGL. Deci într-un fel partea de Primărie. Din acest motiv v-am spus că este o comisie care analizează acel parteneriat trecut şi posibilităţile de a recupera sumele respective. Se fac discuţii în acest sens, da (n.r. - privind recuperarea sumei). Sunt nişte discuţii şi la Consiliul Judeţean”, a declarat Dragomir.

Cât despre faptul că o parte dintre consilierii din opoziţie de la CJ Brăila s-au arătat sceptici privind noul contract de asociere cu Primăria pentru patinoar, primarul a punctat că aceştia nu s-au arătat la fel de iritaţi atunci când s-a pus problema încheierii fostului parteneriat, cel unde există datorii.

“Au votat atunci. Tocmai din cauza acestui lucru (n.r. - faptul că în fostul contract exista prevederea că totul se împarte la jumătate, inclusiv datoriile) se fac discuţii în momentul de faţă. Se prezintă, se fac nişte discuţii în acest sens. Urmează o procedură. Pot spune doar asta: Consiliul Judeţean include şi Municipiul Brăila, pe lângă comune. Poate că asta nu au înţeles consilierii din opoziţie. CJ Brăila nu exclude municipiul. Acesta se află în judeţul Brăila iar la patinoar accesul nu este pe bază de buletin, doar pentru cei din Municipiul Brăila. Este pentru toţi! Accesul este permis tuturor, inclusiv celor din alte localităţi. Aici este vorba de a susţine o activitate economică. O activitate care este în beneficiul tuturor cetăţenilor din Municipiul Brăila. Iar patinoarele de la nivel naţional au preţuri mai mari decât cel de la Brăila. Patinoarul poate fi considerat ca o activitate socială pe care o primărie trebuie să o arate către locuitorii ei. Iar Consiliul Judeţean trebuie să arate susţinere pentru desfăşurarea unor activităţi pentru locuitorii de pe teritoriul acelui judeţ. De fiecare dată consilierii din opoziţie vor găsi diverse variante pentru a critica pe cei care încearcă să facă un lucru bun pentru locuitorii municipiului, dar asta ţine de strategia lor politică. În cazul de faţă este una greşită. Din disputa putere-opoziţie nu trebuie să piardă cetăţenii. Iar ei nu au înţeles acest lucru”, a adăugat primarul.

 

Chiriac: «Dacă SUPAGL consideră că noi avem ceva de plătit, să acţioneze Consiliul Judeţean în instanţă»

Pe aceeaşi temă a comentat şi preşedintele CJ Brăila, Francisk Chiriac, în cadrul unei conferinţe de presă, subliniind că instituţia pe care o conduce nu va suporta datoriile apărute între 2015-2017 la patinoar. Chiriac a precizat că pierderile ar trebui să şi le asume administratorul spaţiului.

“Consiliul Judeţean nu mai poate suporta acest lucru din urmă. Adică trebuia notificat în fiecare an care este profitul, pierderea şi aşa mai departe. Din punctul meu de vedere acel contract este închis. Am făcut un contract nou asumat clar, cu clauze. De asta trebuie să lucrăm procedural, pe termene şi aşa mai departe. Acum avem un contract de asociere între Consiliul Judeţean şi Primăria Municipiului Brăila, nu SUPAGL. Noi susţinem activitatea acelui patinoar. Tocmai de aceea eu mi-am dorit un nou contract. Dar de ce să suport eu pierderile?! Staţi un pic! Eu n-am găsit niciun document în care să se spună că noi, Consiliul Judeţean Brăila, avem de plătit. Dacă SUPAGL consideră că noi avem ceva de plătit, să acţioneze Consiliul Judeţean în instanţă. SUPAGL-ul, da? Nu Primăria. Dar eu vă spun că n-au niciun document în care să spună că au avut pierderi de nu ştiu cât. Nu au înştiinţat Consiliul Judeţean!”, a declarat Chiriac, cu precizarea că în actualul contract CJ Brăila va aloca o sumă fixă anual, pentru care trebuie să fie informat cu exactitate unde au fost folosiţi cei 300.000 lei.

“Este un lucru corect şi normal. Da, primăria este «fratele de sânge» al Consiliului Judeţean. Şi nu, portofelul Consiliului Judeţean nu este gol, dar este foarte bine gestionat. (...) Nu trebuie să îi spun eu primarului. În primul rând, primarul nu mi-a cerut bani pentru chestiunea asta (n.r. - privind patinoarul). Eu vă spun că am vorbit cu Economicul şi cu Juridicul meu. Şi vă spun care este gândirea mea. Nu s-a transmis nicio hârtie, cred că au fost doar la discuţii cu directorii. Pentru mine nu este important acest subiect”, a conchis Chiriac.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro