• negocierile de luni noapte dintre sindicalişti şi primar nu au dus la dezamorsarea conflictului spontan şi, implicit, la reluarea circulaţiei mijloacelor de transport în comun • compania a anunţat că are deja aprobate 10 cereri de angajare de şoferi • astăzi este a şaptea zi în care brăilenii care se bazează pe transportul în comun sunt nevoiţi să circule pe jos ori cu taxiul
Greva spontană a salariaţilor de la “Braicar” pare departe de soluţionare. Negocierile purtate luni noaptea, la sediul operatorului de transport, între reprezentanţii protestatarilor şi o delegaţie din partea municipalităţii în frunte cu primarul Marian Dragomir au eşuat. Practic, părţile nu au ajuns la nici o soluţie de stingere a conflictului spontan şi de reluare a transportului public în comun de persoane în oraşul nostru. De altfel încă de ieri dimineaţă Dragomir a anunţat acest lucru pe pagina sa de Facebook: “Luni în intervalul orar 20.00 - 23.55 am participat la negocieri pentru reluarea transportului în comun. (...) Societatea a propus o creştere salarială de 7,5% la salariul de încadrare (de ex. soferi 1.942 lei plus 7,5%) la care se aplică şi sporurile care cumulat însumează 75% din salariu. Atenţie: această creştere cu 7,5% este bazată inclusiv pe veniturile provenite din decontarea din bugetul local a serviciului de transport gratuit pentru elevi şi studenţi, recent aprobată de Consiliul Local Municipal. Sindicatul a propus o creştere salarială de 21% pentru lunile următoare şi de 33% din octombrie. În calitate de primar, pentru o maximă transparenţă am solicitat ca sindicatul să verifice împreună cu cei din conducerea societăţii veniturile şi cheltuielile societăţii şi dacă se regăsesc fondurile necesare creşterea să fie mai mare, dar să nu se ajungă la falimentul societăţii. Reprezentanţii sindicatului au prezentat salariaţilor rezultatul negocierilor şi au stabilit respingerea ofertei şi persistenţa în blocarea traficului. Ulterior, cel mai penibil lucru este că au refuzat semnarea unui document care să ateste cele discutate şi unii au spus că nu au avut mandat să semneze şi să negocieze, iar alţii după ce au spus că mai întârzie nu au mai răspuns la telefon. Jenant, ca să nu spun altfel”, a comentat sursa citată. Mai mult, în cursul zilei de ieri, în cadrul discuţiilor purtate cu reporterii “Obiectiv”, Dragomir a anunţat că deja au fost aprobate 10 cereri de angajare şi că imediat ce vor fi făcute formele de angajare noii şoferi vor ieşi în trasee. Practic, se speră ca astfel să se “spargă” greva spontană şi să se forţeze reluarea circulaţiei mijloacelor de transport în oraş. În paralel, la acest scenariu ar avea un cuvânt greu de spus şi frica protestatarilor de eventuale sancţiuni pe linie administrativă pe motiv de absenţă nemotivată de la serviciu, precum şi de varianta în care compania s-ar îndrepta împotriva lor pentru recuperarea prejudiciilor create ca urmare a opririi lucrului.
Luptă de orgolii
De cealaltă parte, Vasile Petrariu, liderul Federaţiei Sindicatelor din Transporturi şi Servicii Publice ATU România, prezent la negocierile de luni noapte, a declarat că, din punctul său de vedere, poziţia primarului ar avea mai degrabă în spate un orgoliu personal, dat fiind faptul că sindicatul avertizase din timp, încă de anul trecut, compania despre viitoarele negocieri anuale ale CCM şi despre solicitările de creştere salarială: “Ne-a spus, la un moment dat, că, până la urmă, nu-i pasă dacă se continuă cu greva. Am rămas uimit pentru că asta spune multe despre repectul, până la urmă, pentru cetăţenii oraşului pe care-i privează de un serviciu de utilitate publică. L-am invitat să vină personal în rândul protestatarilor la depou şi să le explice că acesta este maximul pe care compania şi-l permite. N-a vrut. De ce nu am revenit să semnăm acel document la care făcea referire? Am spus iniţial că voi semna, dar m-am răzgândit. Ce era să semnez: nişte discuţii pe care oricum le-am avut şi acum 3 săptămâni, înainte de concilierea de la ITM? (...) În ce priveşte dezamorsarea nu întrevăd decât o singură variantă: Să meargă în mijlocul oamenilor şi să le spună că le garantează un plus salarial într-un anumit procent, acum, în primă fază. Eu îi înţeleg şi pe cei din companie: problema îi depăşeşte şi este o reponsabilitate a primarului şi a Consiliului Local. Astfel ar trebui să meargă domnia sa în CLM şi să promoveze o hotărâre de rectificare a bugetului la Braicar şi să motiveze de ce cere rectificarea. Până la urmă un astfel de gest îl face pentru cetăţenii acestui oraş nu neapărat pentru salariaţii de la Braicar. Toţi am fost de acord că nu este corect ca un şofer sau vatman, dar şi alte categorii de salariaţi cu calificare din companie, care au fiecare o serie de responsabilităţi, să aibă salariul de încadrare al unui muncitor necalificat. Eu am discutat încă de luni seara cu oamenii după acea negociere, la fel şi astăzi (ieri - n.r.) înainte de a pleca înapoi la Bucureşti şi mi-au spus că sunt decişi să nu cedeze, atenţie fără să incit pe nimeni aşa cum în mod tendenţios am fost acuzat”, a explicat Petrariu.
Pus în faţa acestor afirmaţii, primarul Marian Dragomir a respins categoric acuzaţiile şi a subliniat că a avut pe tot parcursul discuţiilor un ton calm şi că a fost deschis spre dialog în speranţa că se va ajunge la o soluţie. A mai precizat, de asemenea, că nu se poate face rectificarea bugetului companiei decât în anumite condiţii şi cu anumite justificări, acordarea de majorări salariale nefiind oricum printre acestea. Despre faptul că ar fi spus că nu-i pasă dacă se continuă protestul de la Braicar, edilul a explicat că declaraţia i-a fost scoasă din context şi că sensul ideii pe care voia să o puncteze la acel moment era cu totul altul.
Reamintim că zilele acestea “Braicar” a publicat anunţ privind angajarea în regim de urgenţă a mai multor şoferi, enunţând şi beneficiile salariale oferite: salariu de încadrare - 1.942 lei, la care se adaugă spor de condiţii - 16%, spor de ore suplimentare - 100%, spor de lucru în zilele de weekend - 25%, spor de vechime între 5% - 25%, spor de fidelitate între 3% - 7%, spor de ramforsare - 15%, sporul anual (o dată pe an) - 20% din câştigul mediu lunar/salariat, plus tichete de masă în valoare de 15 lei/zi lucrătoare.
Reamintim că salariaţii companiei programaseră pentru joi, 24 mai, o grevă de avertisment cu întreruperea lucrului timp de două ore, începând cu ora 5.00, doar că acţiunea de protest a fost declarată nelegală de către Tribunalul Brăila. În faţa unei asemenea decizii, salariaţii companiei n-au mai avut răbdare ca sindicatul să procedeze la remedierea dosarului şi au decis să declanşeze o grevă spontană cu oprirea activităţii.
Liberalii susţin că ştiu cum să dezamorseze situaţia de la «Braicar»
Membrii PNL Brăila au emis, ieri, un comunicat de presă semnat de consilierii municipali Adrian Tabarac şi Sorin Ioniţă, cu precizarea că au stat de vorbă cu salariaţii de la “Braicar”, ascultându-le problemele, astfel că în cele din urmă ar fi identificat o soluţie pentru dezamorsarea situaţiei privind greva spontană ce durează de mai multe zile. Aceştia au anunţat că la şedinţa Consiliului Local Municipal Brăila de joi, 31 mai, când pe agenda discuţiilor se află majorarea capitalului social al “Braicar” prin includerea unui teren al societăţii, grupul PNL va propune ca reprezentanţii CLM în AGA de la operatorul de transport să primească şi un al doilea mandat, astfel încât problema salarială să fie rezolvată.
“Vom propune acordarea unui al doilea mandat, pentru rectificarea Bugetului de venituri şi cheltuieli al «Braicar» şi suplimentarea capitolului «Cheltuieli cu personalul». Soluţia este viabilă pentru că, din luna iunie, Primăria va plăti către «Braicar» şi contravaloarea abonamentelor pentru elevi, ceea ce nu se întâmpla până acum, deci veniturile societăţii vor creşte şi vor acoperi sumele necesare. Ceea ce propunem noi este, de fapt, o strategie: semnarea Contractului Colectiv de Muncă pe salariile solicitate de angajaţii «Braicar» şi o înţelegere cu sindicaliştii ca, timp de patru ani, acestea să nu se modifice. Odată cheltuiala cu salariile devenită stabilă, se poate trece la punerea pe picioare a societăţii. Investiţiile în maşini noi şi de calitate înseamnă cheltuieli mai mici cu combustibilul, cu reparaţiile, cu piesele de schimb. Un transport de calitate va aduce, cu siguranţă, şi mai mulţi bani din vânzarea biletelor, iar societatea poate deveni profitabilă”, a conchis Tabarac.
Totuşi, având în vedere declaraţiile primarului soluţia propusă de liberali nu rezolvă pretenţiile salariale ale greviştilor. Astfel, contravaloarea abonamentelor pentru elevi este deja luată în calcul pentru creşterea salarială de 7,5% avansată deja de municipalitate. După cum am precizat, greviştii solicită o crestere iniţială de 21%, care ulterior ar urma să crească după doar câteva luni.