Amânarea repetată a programului "Rabla" a afectat destul de serios vânzările dealerilor auto brăileni. "Dacă se dădea drumul în februarie, aşa cum se preconiza, am fi vândut cel puţin cinci autoturisme luna trecută. În lipsa programului «Rabla» nu am vândut nicio maşină", ne-a declarat Laurenţiu Manole, administratorul "Auto Global", dealer Hyundai. Acesta este de părere, însă, că doar prima oferită de stat pentru renunţarea la maşina veche proprietate personală nu este în măsură să revigoreze vânzările de autoturisme noi. "Relaxarea condiţiilor de creditare este principala soluţie pentru deblocarea acestei crize. Prima de casare este doar un balon de oxigen care contează, într-adevăr, dar nu şi pentru cei ce nu mai pot accesa credite de la bănci. Pe noi, ca reprezentanţă auto, existenţa acestui program ne menţine pe linia de plutire, dar, dacă situaţia creditării nu se îmbunătăţeşte, am putea fi nevoiţi să închidem, în câteva luni", ne-a mai explicat Manole, precizând că, în momentul de faţă există, la Brăila, cinci persoane interesate să achiziţioneze un Hyundai, prin programul "Rabla".
Ovidiu Dimofte, administratorul "Estima Motors", dealer Toyota, consideră că anul acesta punctul slab al programului "Rabla" nu stă în amânarea repetată a debutului cât în valoarea mică a primei de casare. "E adevărat că, dacă ar fi început mai devreme, aşa cum s-a promis, s-ar fi simţit la vânzări. Întârzierea nu este, totuşi, un mare impediment, deoarece cine e interesat să cumpere poate să mai aştepte câteva săptămâni. Problema e că prima oferită de stat este prea mică, mai ales în contextul actualei devalorizări a leului, în raport cu euro", ne-a declarat Dimofte. Pentru a contracara acest neajuns, cei de la Toyota dar şi alţi dealeri oferă, pe lângă prima de casare, şi discount-uri substanţiale la diverse modele de autoturisme.
Reamintim că programul "Rabla" trebuia să debuteze, anul acesta, încă din luna ianuarie, însă a fost amânat în mod repetat, pe motiv că nu s-a definitivat bugetul de stat. Ultima amânare s-a făcut la începutul acestei săptămâni, termenul de 1 martie fiind mutat cu câteva zile. În momentul de faţă, prima etapă a programului de înnoire a parcului auto este prevăzută să dureze între 6 martie şi 29 mai. Asta dacă guvernanţii nu se răzgândesc din nou...
Faţă de anul trecut, vechimea maşinilor care trebuie date la casat a scăzut de la 12 ani la 10 ani, iar prima oferită pentru scoaterea acestora din circulaţie a crescut de la 3.000 la 3.800 lei. Din cauza devalorizării leului, însă, prima de casare este, în euro, sensibil egală cu cea de anul trecut.
Pentru a beneficia de această primă, cumpărătorul trebuie să se înscrie la un dealer auto, apoi să îşi ducă vechea maşină la un centru de casare autorizat - în cazul Brăilei, depozitul "Mioriţa Com", de pe platforma vechiului Combinat chimic de la Chiscani. Ultima operaţiune este radierea rablei din evidenţele Fiscului, apoi noua maşină poate fi ridicată de la dealer, la un preţ din care se scade valoarea primei de casare.