Conducerea interimară a Consiliului Judeţean Brăila a decis, vineri, să convoace o întâlnire cu operatorii de transport pentru a discuta o serie de nereguli sesizate de cetăţeni, legate de cursele din judeţ. Şedinţa, ce a avut loc în Sala Mare a Palatului Administrativ s-a transformat, însă, într-un dialog agresiv cu ridicări de ton şi replici acide, între Viorel Mortu şi consilierii judeţeni ai PNL, prezenţi la eveniment. Trebuie specificat că la întâlnirea cu operatorii de transport, pe lângă preşedintele interimar al CJ Brăila, a fost prezent şi vicepreşedintele Emilian Dumitriu, precum şi membrii Comisiei de transport a CJ: Nicu Niţă (PSD), Tănase Iorgoveanu (independent), Ionel Epureanu (PSD), Vasile Anghelache (PPDD) şi Marian Sârbu (PNL). De asemenea, tot din partea consiliului au bifat prezenţa şi consilierii Ionel Avram (PSD), Ovidiu Nechita şi Vasile Cortez (ambii PNL). Totodată, la eveniment au participat şi reprezentanţi ai Inspectoratului de Poliţie Judeţean, ai Autorităţii Rutiere Române, Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier şi Regia Autonomă Registrul Auto Român.
Reprezentanţii administraţiei brăilene au dorit să le atragă atenţia şefilor firmelor de transport public de persoane din judeţ că le-au fost aduse la cunoştinţă o serie de probleme cărora ar dori să le găsească o rezolvare. Sub umbrela mai multor sesizări primite din partea cetăţenilor, aceştia le-au imputat transportatorilor că nu se respectă orarul de transport în sensul că fie se pleacă mai devreme, fie mai târziu, că starea autovehiculelor cu care se realizează transportul nu este una excelentă aşa cum s-a promis în momentul adjudecării traseelor sau că de multe ori maşinile nu ajung la timp în staţii şi că nu se respectă programul.
Viorel Mortu: "Intenţionăm să facem o autogară a Consiliului Judeţean"
Preşedintele interimar al CJ Brăila, Viorel Mortu le-a transmis operatorilor prezenţi în sală că a decis să organizeze întâlnirea pentru a supune dialogului liber mai multe disfuncţionalităţi pe care ar dori să le rezolve. Totodată, acesta a afirmat că are în plan să realizeze o autogară a Consiliului Judeţean care să se ridice la standarde europene sau să o modernizeze pe cea existentă.
"Adesea nu ajungeţi la cap de linie, iar când nu rămâne niciun călător întoarceţi pe traseu. Nu o fi aşa, dar asta îmi spun unii primari. Călătoriţi cu prea mare viteză, mult peste ceea ce ar admite un tahograf care ar măsura viteza cu care duceţi călători şi nu saci de cartofi. Adică 98 - 100 la oră e mult, când ai autobuzul plin şi cu 10 inşi în picioare. Adesea, se mai spune că nu daţi bilete sau sunt şi alte forme de fentare a acestei chestiuni. Asta nu e treaba noastră, dar o altă observaţie este că nu aveţi maşini de calitatea cu care v-aţi angajat că veţi presta serviciul. (...) De asemenea, se fac opriri între staţii în zone aleatorii. Asta e o chestie nereglementată.
Din punctul nostru de vedere, aş vrea să ştiţi că intenţionăm să facem o autogară a Consiliului Judeţean, intenţionăm să găsim spaţiul şi să modernizăm acel loc astfel încât să fie civilizat, european. Vom marca traseele cu ore de sosire şi de plecare. Vom negocia cu primăriile locuri care să ofere şoferilor locuri de parcare, odihnă, poate căldură, iarna. Astfel, dumneavoastră ca patroni să aveţi şoferii mulţumiţi de traseu, iar călătorii care sunt luaţi la o anumită oră din acea staţie să fie duşi la destinaţie de un şofer bine odihnit", a afirmat Viorel Mortu. Sursa citată a mai specificat că şi-ar dori ca la finalul anului, în luna decembrie, să reanalizeze oferta de transport în judeţ, pentru a fi acoperite cât mai multe trasee.
Operatorii de transport se plâng de drumuri proaste şi curse pirat
La rândul lor, şefii firmelor care efectuează transport judeţean au avut ocazia să îşi facă publice nemulţumirile. Cei mai mulţi dintre administratorii prezenţi s-au plâns în privinţa existenţei unui număr mare de drumuri judeţene proaste. De asemenea, aceştia au indicat faptul că sunt deranjaţi că multe dintre trasee sunt asaltate de transportatori piraţi. Ba mai mult, i-au dat lui Viorel Mortu o listă cu numerele de înmatriculare a aproximativ 46 de maşini folosite într-un astfel de scop. Preşedintele interimar al CJ le-a cerut să îi transmită până miercuri, absolut toate informaţiile pe care le deţin în această problemă, urmând să le înmâneze mai departe conducerii Poliţiei, cu promisiunea că va încerca să remedieze această neregulă. Prezent în sală a fost şi Alexe Papenov, administratorul FNG Trans-Brăila şi Duotex Com, care s-a plâns de faptul că este total nemulţumit de unul dintre traseele pe care le are de executat. "Am depus nenumărate solicitări pentru reglementarea traseului 61 pe zona Carrefour - Vidin. Trebuie să o reglementăm pentru că este în folosul cetăţenilor. În momentul de faţă, aşa cum a fost el aprobat, acest traseu nu are staţii. Mă pune în imposibilitatea de a nu greşi. Sunt 4 staţii pe tot itinerariul. Este staţia benzinăria Mol care nu este amenajată, următoarea e vizavi de Hotelul Triumf şi acolo există o unitate militară, precum şi semnul «Oprire interzisă». Ce să respect, caietul de sarcini sau semnele de circulaţie? A treia staţie este chiar în faţa pizzeriei Pomodoro, de asemenea neamenajată, iar următoarea la cimitirul Sfânta Maria, tot fără staţie. Mie, în caietul de sarcini mi-au fost indicate aceste staţii care nu sunt existente, în detrimentul staţiilor publice care există deja", a declarat Papenov nemulţumit. Membrii Comisiei de transport au replicat că traseul a fost câştigat ca urmare a unei licitaţii şi că nu mai poate suferi modificări, subliniind că o asemenea intervenţie nu ar fi corectă faţă de ceilalţi operatori.
Contre între Sârbu şi Mortu
Punctul culminant al şedinţei a fost însă unul politic, centrat pe o ceartă între preşedintele interimar al CJ Brăila, Viorel Mortu (PSD) şi consilierii judeţeni PNL Ovidiu Nechita şi Marian Sârbu. Primul care a dat tonul a fost Nechita, fost vicepreşedinte al CJ, acuzându-l pe Mortu, ca urmare a unor discuţii cu operatorii că a venit total nepregătit la întâlnire şi că nu cunoaşte legea. Mult mai agresiv însă a fost ex-PDL-istul Marian Sârbu care a insistat să i se dea dreptul la cuvânt, în contextul în care Viorel Mortu a refuzat iniţial să îi permită să îşi expună opinia, motivând că doreşte să asculte întâi ce au de spus operatorii de transport. "Atât timp cât au vorbit ceilalţi consilieri care sunt din arcul puterii (n.r. ceilalţi membri ai Comisiei de transport), am dreptul să vorbesc şi eu. Nu le-aţi dat cuvântul nici dumnealor. La fiecare transportator, fiecare a venit cu câte o problemă. Trebuie să le clarificăm pentru că, de exemplu, dumneavoastră le daţi dreptate unor oameni care vin şi spun aici că ei nu au cum să îşi dimensioneze capacităţile de transport. Nu puteţi să spuneţi dumneavoastră că nu e moarte de om dacă sunt doi oameni în picioare într-un autobuz. Este ilegal să transporţi oameni în picioare pe trasee judeţene. Fiecare transportator poate să vină cu o dublură de transport atunci când vede că are capacitate depăşită", a declarat Sârbu. De asemenea, acesta a indicat că nu vede utilitatea ideii construirii unei autogări sau reabilitarea celei existente în condiţiile în care operatorii nu pot fi obligaţi să îşi schimbe traseele astfel încât să plece din locul respectiv. "Ei au licitat pe nişte trasee. Acolo au capete de traseu. Nu puteţi să le mişcaţi că aşa vreţi dumneavoastră. (...) Mai mult, noi până acum am tratat toate solicitările operatorilor de transport ca fiind chestii imperative. A cerut cineva 10 curse, aşa am aprobat! Nu puteţi să spuneţi că la o actualizare a programului de transport facem nu ştiu ce lucruri. Nu putem! Dacă noi introducem un traseu în programul de transport se licitează pentru el. Tot ceea ce este stabilit în momentul acesta legat de trasee, noi nu putem să mai schimbăm. Nu avem voie. Acolo trebuie să solicite operatorul. Noi am creat haos! Eu am înţeles bunele dumneavoastră intenţii, numai că unele pot fi puse în practică, altele nu. Mai mult decât atât, sunteţi lăsat în offside de către colaboratori", a continuat sursa citată. Vizibil iritat de atitudinea consilierului, Viorel Mortu a ţinut să aibă la rândul său o replică. "Nu îmi puneţi în seamă ceea ce nu am făcut! Aş vrea să fiţi mai atent la exprimare. Acest mişto permanent pe care îl faceţi nu vă onorează ca şi consilier. Eu regret acest limbaj al dumneavoastră! Mai ţineţi minte că acum un an v-am spus că trebuie să regândim acest proces al transportului în comun în judeţul Brăila, încât după un an să fie mai coerent. Şi mi-aţi spus aşa cu o aroganţă pe care o regret: «nu putem face nimic». Această fatalitate nu se potriveşte condiţiei de consilier. Câtă vreme eu am 20 de persoane nemulţumite - şi una e suficient ca să intervin -, trebuie să vă spun că există şi că trebuie să lucrăm în aşa fel încât să îmbunătăţim ceva. Eu sunt acum într-o situaţie în care vreau să dau coerenţă unei structuri haotice. Asta e formula mea. Dacă înţelegeţi bine dacă nu...", a declarat Viorel Mortu.
În cele din urmă, întâlnirea care a durat mai bine de 70 de minute s-a încheiat după alte lungi discuţii cu ideea că ambele părţi vor ţine seama de semnalările făcute. De asemenea, preşedintele interimar al CJ a anunţat că are de gând să mai convoace o a doua astfel de şedinţă în luna octombrie, pentru a constata eventualele schimbări şi a face planul pentru contractul privind transportul public de persoane în judeţ în 2016.