Îngrijiri paliative la Spitalul Județean | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Îngrijiri paliative la Spitalul Județean

• înființarea unui astfel de compartiment este punctul forte al proiectului de management asumat de Didi Crintea (foto) • actualul manager are energia dar și pregătirea necesară pentru a implementa un plan curajos pentru SCJU, care va aduce o plusvaloare consistentă la sistemul de sănătate din Brăila

 

Noua conducere a Spitalului Clinic Județean de Urgență, asigurată cu acte în regulă de la sfârșitul lunii mai de Didi Crintea, are planuri mari pentru pacienții brăileni. Punctul forte al proiectului de management de nota 10 îl reprezintă înființarea unui Compartiment de îngrijiri paliative în cadrul Secției de Oncologie situată la Corpul B al spitalului, parter. „Nevoia pentru astfel de îngrijiri este mare la nivelul județului. Nici măcar furnizorii primari din județ, care oferă în prezent astfel de servicii - Veneția Medical, cele două centre Aura - nu mai fac față... Nevoia este foarte mare. În consecință, analizând gradul de ocupare a Secției Oncologie, analizând patologiile pacienților internați la noi la Medicină I și II, chiar și la Secția de Boli Cronice, Secția de Neurologie... secții care tratează astfel de boli cronice am ajuns la concluzia că ar fi bine să le tratăm în compartiment de paliație. Neexistând această structură, pe această temă am construit proiectul meu de management”, ne-a declarat managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență. Inițial, va fi un compartiment de 12 paturi în cadrul Secției Oncologie, aspect pentru care, prin Serviciul RUNOS, Didi Crintea a luat legătura cu Institutul Național de Management București. „Sunt singurii formatori din țară. Avem spațiul necesar, sunt trei saloane. Ca dotări, avem nevoie acolo de un aspirator de secreții și de concentrator de oxigen, adică o dotare care nu implică costuri mari. Paturi avem. În urmă cu două luni, am adus 200 de paturi noi la Corpul B, iar la sfârșitul lunii iulie vine al doilea transport, cu 200 de paturi noi, ceea ce înseamnă saltea, husă impermeabilă, stativ de perfuzie la fiecare pat. Noi în lista de investiții avem 900 de paturi în total, dar am preferat să începem cu Corpul B, pentru că aici urmează să intrăm în reabilitare din toamnă - proiect derulat prin Consiliul Județean Brăila. După ce vom termina reabilitarea Corpului A, vor veni și celelalte paturi, până la 900 . Practic, vor fi schimbate toate paturile din spital”, ne-a asigurat Didi Crintea

Operațiunea a început cu Corpul B unde sunt secțiile de bolnavi cronici. „Mi se pare foarte important ca un pacient aflat într-o suferință majoră, cum sunt cei de la Oncologie, Hematologie, cei operați - din Secțiile Chirurgie, de Ortopedie - să aibă cele mai bune condiții. Acolo paturile chiar erau uzate. În schimb, paturile de la Corpul B care au fost bune și mai puteau fi folosite, cele aduse în ultimii doi ani, nu cele vechi, din metal, le-am dezinfectat și au fost aduse aici, la Corpul A. Asta până le înlocuim cu cele noi”, a punctat managerul SCJU.

 

Asistenți pregătiți pentru domeniul  îngrijirilor paliative

Revenind la Compatimentul de Îngrijiri Paliative sursa citată a subliniat că, inițial, vor fi 12 paturi, dar după reabilitarea Pavilionului B, se va înființa o Secție de Îngrijiri Paliative, cu 25-30 de paturi. „Dar asta după ce facem reabilitarea la Corpul B pentru că va fi nevoie de mai multe saloane. Ca să respectăm cubajul și legislația în vigoare, va trebui să avem câte patru pacienți în salon. V-am spus aici despre planul meu de management: pe termen scurt, Compartimentul de Îngrijiri Paliative, pe termen lung Secția de Îngrijiri Paliative”.

În legătură cu paliația, sursa citată a precizat că au fost înscriși 10 asistenți din cadrul personalului angajat la Secția Oncologie la Institutul Național de Management și Sănătate Publică București pentru a fi formați în domeniul îngrijirilor paliative. „Noi, ca instituție, suntem obligați să-i formăm, să-și obțină competența în paliație și abia ulterior să înființăm Copartimentul de care făceam vorbire mai devreme, cel cu 12 paturi. Avem un medic oncolog care are deja acest certificat de competență în paliație, dar asistenți nu avem, îi formăm noi.

Am discutat în ultimul Comitet Director - pentru că vom avea o rectificare de buget pentru a putea plăti această formare profesională, seriile se fac o singură dată pe an în formarea în paliație la Institutul Național de Management de la București, dar înscrierile au început acum, pentru seriile de la anul. Condiția este ca, în două luni de la data înscrierii, să facem și plata integrală a participării pentru ca dumnealor să se asigure că rămâne seria formată”, ne-a declarat Crintea.

„Cursurile se vor desfășura la Pașcani și la Iași, în funcție de ceea ce alegem noi ca  distanță, avem tabel nominal cu personalul propus pentru a lucra în Compartimentul de paliație, de la medicul șef la Secția Oncologie, și putem trece mai departe la dotarea compartimentului cu cele două echipamente despre care vă spuneam, paturi avem și vom mai avea nevoie de medicația specifică, dar asta la momentul înființării compartimentului, cu medicul șef, cu farmacistul șef, cu dl. director medical vom evalua necesarul. Acolo fiind vorba de multe stupefiante, pentru că pacientul paliativ are nevoie de calmante”, a mai adăugat managerul SCJU.

 

Redistribuire judicioasă a personalului

Noul manager s-a implicat și în rezolvarea deficitului de personal medical auxiliar, asistenți și infirmiere. „Am făcut o redistribuire a personalului din secțiile cu grad de ocupare mai mic către secțiile cu grad de ocupare mai mare a paturilor, ținând cont și de gradul de dependență a pacienților, implicit, de nevoia lor de îngrijire.

S-a desfășurat auditul în secțiile spitalului, pentru evaluarea nivelului de performanță a personalului și pentru a identifica disfuncționalități în desfășurarea actului medical. Se revizuiesc permanent proceduri  prin Serviciul de Management al Calității, în dinamica adaptată nevoilor apărute a procedurilor operaționale și de lucru din spital, pentru că aici nevoia de revizie a unei proceduri apare imediat cum se schimbă legislația sau dacă se schimbă tehnica de lucru din spital, dacă se schimbă resursa umană”, a mai precizat managerul Didi Cristea.

 

Controale inopinate în secții, consumul de medicamente și materiale sanitare

Noul manager se preocupă și de „capitolul” medicamente. „Am dispus controale inopinate în mai multe secții pentru a verifica trasabilitatea medicamentelor în scopul utilizării lor judicioase, corecte, pentru a evita probleme legate de termenul de expirare a produselor farmaceutice într-o secție, în detrimentul necesității imediate în altă secție, mai ales la cele cu termen de expirare scurt și a celor cu uz frecvent, care se epuizează cel mai repede din farmacia spitalului. Apropo de problemele cu aprovizionarea de medicamente. Păi, dacă noi cerem 5.000 de fiole de furosemid și furnizorul ne aduce 500, acele 500 de fiole se termină în 24 de ore. Controalele vizează, de asemenea, și consumul de materiale sanitare”, a explicat Didi Crintea.

Cât privește asigurarea necesarului de medicamente, mai sunt și acum unele situații nedorite, recunoaște managerul, în schimb pacienții sunt informați că, pe baza unei cereri înregistrate la registratura spitalului, pot primi contravaloarea medicamentelor pe care și le procură singuri, anexând la cerere factura eliberată de farmacie. „Vreau să vă spun că primim foarte frecvent negații de la producătorii de medicamente, în sensul în care avem comenzi lansate pe medicația deficitară la nivel național - pentru că toate spitalele din țară se confruntă cu aceste probleme - și, din păcate, comenzile nu ne sunt onorate în totalitate, ci parțial, pentru că dumnealor, având un stoc limitat, preferă să dea cantități mici la mai multe spitale și nu să onoreze o cantitate de 10.000, de exemplu, la Spitalul Județean de Urgență Brăila. Și tocmai medicamentele care sunt cele mai folosite în spital nu se găsesc în stocuri - Furosemid, Dexametazonă, Pantoprazol...”, a declarat Didi Crintea, subliniind că și acum sunt comenzi lansate încă din luna martie, dar care nu au fost onorate în totalitate. „Problemă este cu producătorul Zentiva, pentru că ei au interdicție de a mai îmbutelia în fiolajele pe care le foloseau până acum și, având interdicție de la ASVDM - Autoritatea Națională a Medicamentelor, nu mai produc aceste medicamente pentru că nu mai au voie să le ambaleze în fiolajul din compoziția sticlei... Și din acest motiv lipsesc. Și toate spitalele se confruntă cu această situație. Noi am solicitat în Consiliul Medical, prin dl. director medical, ca medicii din spital să vină cu propuneri pentru a înlocui aceste medicamente cu alte medicamente, cu aceeași substanță dar cu altă denumire sau de la alt producător”.

Sursa citată a declarat că în ceea ce privește materialele sanitare nu sunt probleme, fiind suficiente în stoc.

„Pe termen scurt, asigurarea funcționalității spitalului este foarte importantă pentru că spitalul este un organism viu, care trebuie să funcționeze permanent, ale cărui pârghii trebuie permanent accesate, unse și îndreptate în cea mai bună direcție, a punctat în finalul discuției managerul Didi Crintea.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro