Încep lucrările la pod, aeroport şi autostradă | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Încep lucrările la pod, aeroport şi autostradă

* Lucrările vor demara săptămâna viitoare şi se vor încheia la finele anului viitor, promit autorităţile locale * banii - peste două miliarde de dolari - vor fi asiguraţi de chinezi, aceştia urmând să-şi recupereze investiţiile din taxele ce vor fi percepute după darea în folosinţă

Sătui să tot aştepte un semn de la Bucureşti şi să ceară, în mod obsesiv deja, sprijin financiar pentru demararea a trei investiţii promise cu ani în urmă, preşedintele Consiliului Judeţean, Gheorghe Bunea Stancu, şi primarul municipiului, Aurel Simionescu, au decis să caute singuri finanţare pentru construcţia podului peste Dunăre, a aeroportului zonal şi a autostrăzii care să lege Galaţiul de Brăila şi, mai departe, de Autostrada Soarelui. Astfel, după ce s-au sfătuit cu colegii din PSD Tulcea şi Constanţa, prin primarul Radu Mazăre, edilii Brăilei au hotărât să contacteze companii din China, mai ales că unele dintre acestea îşi exprimaseră anterior intenţia de a investi masiv în România. După consultări avute inclusiv cu Sorin Oprescu - cu care PSD are o relaţie de bună colaborare - s-a ajuns la discuţii cu trei mari firme chinezeşti de construcţii, două dintre ele fiind chiar cele cu care inclusiv primarul capitalei a decis să construiască două mari obiective de infrastructură în Bucureşti, inclusiv autostrada suspendată.
Negocierile, purtate în mare secret, departe de ochii presei, s-au încheiat marţi cu succes, iar ieri Consiliul Judeţean şi Primăria Municipiului au anunţat încheierea contractelor cu cele trei companii chinezeşti ce vor realiza cele trei mari proiecte: China Bridges, pentru realizarea podului peste Dunăre, Shanghai Big Fly Construction, pentru construcţia aeroportului, şi China Long Ways, pentru autostradă.

01autos2Răzbunarea primarului

"Suntem în măsură să va anunţăm, azi, un mare succes al administraţiei Brăilei şi al meu personal: vom face podul peste Dunăre, aeroportul Brăila - Galaţi şi autostrada regională. Şi nu cu ajutorul Guvernului Boc, care nici măcar nu a avut bunăvoinţa să ne primească într-o audienţă, ci cu ajutorul prietenilor noştri chinezi, cărora le mulţumim pentru deschiderea de care au dat dovadă şi, mai ales, pentru fondurile pe care sunt gata să le investească", a declarat, ieri, preşedintele CJ, Gheorghe Bunea Stancu, în cadrul unei conferinţe de presă. La rândul său, primarul Aurel Simionescu a ţinut să declare că, de data aceasta, totul este o certitudine şi că lucrările vor demara în cel mai scurt timp posibil. "Am preferat să păstrăm discreţia în privinţa planurilor noastre pentru că, în primul rând, n-am vrut să compromitem negocierile cu partenerii chinezi. Apoi, de ce să nu fim sinceri şi să nu recunoaştem, n-am vrut să dăm speranţe brăilenilor înainte de a încheia contractul, pentru că exista posibilitatea ca discuţiile să eşueze şi apoi să picăm prost în ochii electoratului, care ne-ar fi condamnat că am vrut doar să ne facem imagine şi că totul n-a fost decât o stratagemă politică. În al treilea rând, ca să fiu sincer pănă la capăt, pentru că acum oricum nu se mai poate întâmpla nimic rău, n-am vrut să afle gălăţenii de aceste planuri ale noastre, pentru a nu şi le asuma ei. Oricum, toate cele trei obiective se vor construi exclusiv pe teritoriul Brăilei, chiar şi autostrada urmând să pornească exact de la limita de judeţ, imediat după podul de peste Siret, care leagă municipiul Galaţi de şoseaua-dig spre Brăila. A fost, dacă-mi permiteţi, modul meu de a mă răzbuna pentru cele 1.000 de hectare pe care Galaţiul le-a luat Brăilei pe la spate pe vremea în care eu eram şeful Consiliului Judeţean", a declarat, cu vădită satisfacţie pe chip, primarul Simionescu.
La conferinţa de ieri a participat şi preşedintele consorţiului de firme chineze, Che Wa Mynt, care a precizat că valoarea celor trei obiective este de circa două miliarde de dolari, bani care vor fi asiguraţi exclusiv de partea chineză, autorităţile locale din Brăila şi Tulcea urmând să pună la dispoziţie doar terenul pe care îl deţin în proprietate şi pe care urmează a se construi cele trei obiective. "Noi, chinezii, ştim să construim astfel de elemente de infrastructură într-un timp extrem de scurt. Estimăm că aceste lucrări vor fi finalizate în jur de 18 luni de zile", a precizat preşedintele consorţiului.
Termenul pică excelent pentru autorităţile locale atât pentru că îi va ajuta pe Gheorghe Bunea Stancu şi Aurel Simionescu să câştige un nou mandat în vara anului viitor, dar va asigura un real sprijin pentru PSD şi în toamna viitoare, când vor avea loc alegerile parlamentare.

01autos3 Primarul şi preşedintele CJ, alături de delegaţia investitorilor chinezi China, campioană la investiţii

În ultimii 10 ani, China a construit peste 65.000 de kilometri de autostradă, iar planurile autorităţilor de acolo sunt ca, în fiecare an, să se construiască alţi cel puţin 5.000 de kilometri. Pe de altă parte, implicarea celor trei companii chinezeşti în asemenea proiecte de anvergură, cu finanţarea lor, se explică prin apetitul Chinei în investiţii externe, în contextul în care această ţară nu a cunoscut criza economică, ba dimpotrivă, fiind una dintre puţinele ţări care au profitat de pe urma acesteia. Se ştie că, anul trecut, China a devenit a doua mare putere economică a lumii, depăşind Japonia, care nici măcar nu fusese afectată de cutremurul devastator din urmă cu trei săptămâni. Mai mult, analiştii estimează că, în maxim 10 ani, va deveni prima putere economică a lumii, înaintea SUA. În plus, China dispune de lichidităţi uriaşe, rezerve valutare record, iar investiţii de miliarde de dolari au fost anunţate deja în Germania, Franţa, Portugalia sau Marea Britanie.

01autos4Surpriza

Marea surpriză, pe care organizatorii conferinţei au lăsat-o pentru final, a fost că autostrada care va porni de la ieşirea din municipiul şi judeţul Galaţi nu se va opri la Brăila, ci va continua peste pod, prin judeţul Tulcea, până la Constanţa, urmând să se facă legătura, în nordul Constanţei, cu viitoarea autostradă de centură a municipiului condus de Radu Mazăre, parte din Autostrada Soarelui, la care se lucrează în prezent şi pe care Ministerul Transporturilor a anunţat că o va finaliza anul viitor. "Interesul chinezilor este să lege zona Brăila - Galaţi şi, implicit, regiunea Modovei de Portul Constanţa, pentru că pe acolo îşi aduc toată marfa. Dar acesta este deja proiectul tulcenilor şi al constănţenilor", a precizat Aurel Simionescu. Astfel se explică şi de ce tocmai primarul Mazăre a fost implicat în aceste negocieri.

Chinezii fac angajări urgente

Pentru că aceste contracte nu presupun fonduri publice, nefiind astfel nevoie de organizarea unor licitaţii, implicit nu vor exista contestaţii care să ducă la tărăgănarea lucrurilor. Astfel, lucrările pot începe în câteva săptămâni, companiile chineze anunţând că au deja nevoie de oameni, în special muncitori - calificaţi sau nu. Asta pentru că tot ce înseamnă specialişti - de la ingineri constructori la manageri de proiect - vor fi aduşi din China, de pe plan local fiind nevoie doar de "forţa brută". Recrutările încep chiar de astăzi, iar pentru prima fază a proiectului - pregătirea terenurilor - este nevoie, deocamdată, de 500 de muncitori: 200 pentru pod, 200 pentru aeroport şi 100 pentru autostradă. Salariile, după cum a precizat reprezentantul firmelor chinezeşti, vor fi de 1.200 de lei net lunar, plus sporurile aferente (program prelungit, condiţii periculoase sau program de noapte). Se caută în special muncitori necalificaţi, dar şi 25 de macaragii, 57 excavatorişti, 44 buldozerişti şi 50 şoferi de camioane. Recrutările se vor face la sediul din Brăila al firmei Tancrad - care va fi unul din subcontractori - din clădirea Concivia de pe Calea Călăraşilor - pentru proiectul de autostradă - la sediul PSD Brăila, din Bulevardul Alexandru Ioan Cuza, colţ cu strada Mihai Eminescu - pentru proiectul construirii podului - şi la Consiliul Judeţean - pentru proiectul aeroportului. "Poate că sună ciudat ca angajările să se facă în aceste sedii, dar n-am găsit susţinere în rândul conducerii pedeliste a Agenţiei Judeţene de Ocupare şi Formare Profesională. Asta e, aşa înţeleg unii să susţină economia locală", ne-a declarat şeful CJ, Gheorghe Bunea Stancu.

Detaliile tehnice ale proiectului

Autostrada Galaţi - Brăila

Lungime 15 km
Termen începere mai 2011
Finalizare septembrie 2012
Benzi pe sens 3
Cost pe km 4 mil. Euro
Taxă preconizată 4 lei (1 euro)

Pod peste Dunăre

Lungime totală 1,2 km
Nr. Piloni 2
Benzi pe sens 3
Lungimea între piloni 550 metri
Termen începere aprilie 2011
Termen finalizare noiembrie 2012
Cost total 495 mil. Euro
Taxă preconizată 10 lei (2,5 euro)

Aeroportul Brăila - Galaţi

Suprafaţă 50 hectare
Operabilitate Avioane de pasageri şi cargo
Număr terminale 2
Termen începere aprilie 2011
Termen finalizare octombrie 2012
Cost total 650 mil euro

Autostrada Brăila - Constanţa

Lungime 152 km
Număr pasaje 14
Număr poduri 5
Viaducte 2
Benzi pe sens 2
Conexiuni principale Măcin, Babadag, Năvodari
Termen începere aprilie 2011
Termen finalizare aprilie 2013
Cost pe kilometru 5 mil. Euro
Taxă estimată 20 de lei (5 euro)

 

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro