• acces ilegal la un sistem informatic și înșelăciune: «Bună, te întreb, pot să împrumut 1.300 ron? Am nevoie de ei pe cardul meu, ți-i voi returna mâine» • un coleg de la Cotidianul ”Obiectiv Vocea Brăilei” s-a trezit că i-a fost accesată aplicația WhatsApp de un necunoscut care a transmis mesaje prietenilor din listă, în numele lui, prin care cerea o sumă de bani • escrocul chiar a dat un cont în care să fie virați banii, ca împrumut, aceștia urmând să fie returnați, chipurile, a doua zi • prietenii colegului au început să îl apeleze și să îl întrebe ce s-a întâmplat și de ce are nevoie de bani, iar unii chiar au trimis bani, gândind că are o nevoie urgentă poate pentru o surpriză pentru partenerul de viață • s-a depus plângere la Poliție, iar lucrători de la Serviciul de Investigații Criminale fac cercetări
Atac inedit al escrocilor prin aplicația gratuită de mesagerie WhatsApp, care folosește conexiunea la internet a telefonului pentru a permite utilizatorului să trimită mesaje, fișiere media și să-și apeleze prietenii sau familia. Iată că mesageria WhatsApp, despre care s-a tot spus prin intermediul unor voci autorizate că ar fi sigură, se dovedește la fel de fragilă, ca de altfel tot internetul - după cum subliniază polițiștii - mai ales acum, când în joc a intrat și Inteligența Artificială.
În plasa unor astfel de escroci a picat chiar un coleg de la Cotidianul ”Obiectiv Vocea Brăilei”, după ce marți seara, un necunoscut i-a accesat aplicația WhatsApp și a transmis multiple mesaje prietenilor din listă, în numele lui, prin care cerea o sumă de bani. Escrocul chiar a dat un cont în care să fie virați banii, drept împrumut, care urma să fie returnat a doua zi. Nu a durat prea mult timp și prietenii din lista de WhatsApp a colegului au început să îl sune și să îl întrebe ce s-a întâmplat, ba chiar s-au gândit că a pățit ceva. O prietenă a colegului chiar a trimis în cont suma cerută, de 1.300 ron, fiind convinsă că cererea vine chiar din partea lui și că la mijloc ar fi vorba despre o surpriză pentru soție. Numai că, ulterior a aflat că era vorba despre o înșelăciune.
Cel în cauză a mers imediat la Poliția Brăila, acolo fiind preluat de un lucrător al Serviciului de Investigații Criminale care a înregistrat plângerea și s-a dat startul anchetei pentru depistarea individului care a comis fapta. S-a pus la dispoziția polițiștilor și contul care a fost transmis pe WhatsApp pentru a se vira banii ceruți.
Mesajul transmis prietenilor din lista de WhatsApp
Prin mesajele transmise prin aplicație, necunoscutul a transmis salutări, în numele colegului, și chiar a întrebat dacă există posibilitatea de a fi împrumutat cu niște bani. ”Bună, te întreb, pot să împrumut 1300 ron? Am nevoie de ei pe cardul meu, ți-i voi returna mâine(...)”, a fost mesajul transmis prietenilor colegului.
Una dintre prietenele colegului care a primit mesajul a solicitat Ibanul unde să trimită direct banii, iar acesta i-a fost pus la dispoziție: RO94BACX0000002787136000 - Lidia Corina Hotcas -SEPA Instant
Familia colegului nostru a avut o seară de coșmar, mai ales după ce au început să curgă telefoanele de la cunoscuții consternați de o asemenea cerere care implica un grad ridicat de familiaritate. În scurt timp, toți au aflat că era vorba despre o infracțiune informatică și accesul ilegal pe adresa de Whats App din partea unor necunoscuți.
Anchetă în curs la Poliție, în baza plângerii
După pățania care i-a dat serioase dureri de cap, colegul s-a prezentat marți seara la sediul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Brăila și a fost preluat de un polițist de la Serviciul de Investigații Criminale. Bărbatul a prezentat toate datele necesare, apoi a pus la dispoziție contul transmis pe WhatsApp. Polițiștii au întocmit dosar penal și fac cercetări pentru a da de urma infractorilor. ”La data de 7 ianuarie a.c., polițiștii din cadrul Serviciului de Investigații Criminale au fost sesizați de către un bărbat cu privire la faptul că telefonul său mobil ar fi fost accesat ilegal și ar fi fost transmise mesaje prin care era solicitată virarea unor sume de bani într-un anumit cont, cu titlu de împrumut, în numele său. Polițiștii continuă cercetările într-un dosar penal întocmit pentru săvârșirea infracțiunilor de acces ilegal la un sistem informatic și tentativă la înșelăciune”, ne-a transmis insp. principal Elena Ostache, purtătorul de cuvânt al IPJ Brăila, în baza solicitării jurnaliștilor.
În acest context, polițiștii au venit cu unele recomandări pentru brăileni, tocmai pentru a fi prevenite astfel de fapte și a nu deveni victime ale unei infracțiuni de acest gen. Cu atât mai mult cu cât poliția nu poate interveni și bloca un cont bancar, băncile având propriile politici de confidențialitate.
Mesajul polițiștilor: ”Utilizează parole puternice și unice. Activează firewall-ul pentru a bloca accesul neautorizat. Evită accesarea linkurilor sau atașamentelor suspecte. Protejează-ți rețeaua de internet. Fii atent la phishing, nu oferi informații personale sau credențiale dacă cineva le solicită prin telefon, e-mail sau mesaje. Controlează accesul fizic. Asigură-te că dispozitivele tale sunt blocate cu parolă sau amprentă atunci când nu le folosești. Nu lăsa dispozitive nesupravegheate în locuri publice. Monitorizează-ți activitatea online. Verifică periodic logările și activitatea conturilor tale pentru a identifica posibile breșe de securitate. Activează notificările pentru logări neobișnuite. Fii la curent cu noile tehnici de hacking și măsurile de prevenire.
Implementarea acestor măsuri va reduce semnificativ riscul de a deveni victimă a accesului ilegal la un sistem informatic”.
Înșelăciuni informatice sau prin telefon. Metoda ”Dividendul!”
În ultima perioadă, atacurile informatice sau prin telefon sunt în floare, iar tot mai multe persoane pică în plasa escrocilor care folosesc și inteligența artificială. Se fac multe cumpărături și plăți online, iar uneori banii ajung în conturile unor necunoscuți. Astfel, dacă vreți să faceți o plată online sau vi se cer datele cardului pentru a încasa bani, oamenii trebuie să verifice de două ori înainte să acceseze linkurile și mesajele electronice. Atacurile de phishing au ca scop să fure sau să deterioreze date confidențiale, înșelându-i pe utilizatori să dezvăluie informații personale. Amenințările din spațiul online sunt tot mai multe, pe zi ce trece și vizează absolut tot ceea ce ține de tranzacții bancare/plăți online, donații, facturi fictive, actualizări de date bancare sau ale unor conturi de Netflix, HBO Max etc.
În noiembrie, o femeie a sesizat la Poliție că o persoană necunoscută, care a pretins a fi consilier financiar, ar fi înșelat-o cu 9.520 de lei și 991 euro. Femeia ar fi fost anunțată că are de luat dividende, dar, de fapt, după ce au fost transmise date ale cardului au dispărut bani din cont. Polițiștii au dat startul anchetei în acest caz.
Potrivit datelor transmise de la Inspectoratul de Poliție Județean Brăila, la data de 15 noiembrie, o femeie a sesizat faptul că, în cursul zilei anterioare, o persoană necunoscută a lăsat-o fără bani.”La nivelul Poliției Municipiului Brăila sunt efectuate cercetări într-un dosar penal întocmit sub aspectul săvârșirii infracțiunii de înșelăciune. La nivelul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Brăila, în primele 11 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 370 de infracțiuni de înșelăciune”, se arată în răspunsul transmis de la IPJ Brăila, în noiembrie anul trecut.
Reamintim că, la sfârșitul lunii octombrie, o altă femeie din Brăila s-a trezit cu un astfel de telefon, într-o zi de vineri, ea fiind anunțată că are dividende de primit în valoare de peste 4.000 lei. Cel care a sunat-o i-a spus pe nume și s-a recomandat ca fiind un angajat de la SIF Muntenia, anunțând-o că are bani de primit. Numai că, fiind vineri după-amiaza, brăileanca nu avea cum să ajungă la București și i s-au cerut date bancare, întrucât risca să piardă ”dividendele”. Doamna a bănuit că ceva nu este în regulă și i-a spus apelantului să îi trimită un formular oficial pe email sau pe WhatsApp, în care să vadă numele ei și suma pe care o are de primit. Evident că nu a mai fost trimis vreun act, iar individul nu a mai răspuns la numărul de telefon de pe care sunase.