«Profesorii să fie oamenii mileniului în care trăiesc, nu anacronici» | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

«Profesorii să fie oamenii mileniului în care trăiesc, nu anacronici»

Timp de câteva zile, la sfârşitul lunii octombrie, profesorii de limba şi literatura română au fost evaluaţi de o comisie a Ministerului Educaţiei, formată din doi inspectori şcolari generali - conf. univ. dr. Mina Maria Rusu şi lect. univ. dr. Anca Denisa Petrache. A fost verificată activitatea cadrelor didactice de la: Colegiul "Gh. M. Murgoci", Colegiul "Bălcescu", şcolile "Ion Băncilă", "Ion Creangă", "Anton Pann", "Mihai Eminescu", Liceul Pedagogic "Perpessicius", Liceul Tehnologic "Saligny", Liceul Teoretic "Panait Cerna", Liceul de Artă şi şcolile din comunele Chiscani, Romanu şi Vădeni. Inspectorul general Mina Maria Rusu a acordat un scurt interviu ziarului nostru, la finalizarea evaluărilor.

- Ce anume s-a urmărit la acest control? Este consecinţa rezultatelor foarte bune obţinute în vară de Brăila la examenele naţionale?
- Este un control ce derivă din noul Regulament de Inspecţie Şcolară, ce vizează evaluarea calităţii la disciplinele de studiu. În toată ţara se desfăşoară aceste controale. Am ales Brăila şi pentru că este un judeţ cu performanţe deosebite şi am încercat să vedem dacă şi pe urban, şi pe rural, şi pe gimnaziu şi pe licee, şi pe şcoli de top şi pe şcoli de la periferie rezultatele se justifică prin prestaţia profesorilor. Selecţia şcolilor s-a făcut după acest principiu.

- O concluzie?
- Aceste rezultate nemaipomenite la examene nu sunt întâmplătoare, sunt o urmare a unei activităţi susţinute a profesorilor de limba şi literatura română. Am avut surprize extrem de plăcute peste tot pe unde am fost. La Brăila există un corp profesoral foarte bine pregătit, cu vocaţie, care lucrează profesionist şi cu gândul de a îndeplini misiunea, de a răspunde standardelor.

- Ce v-a impresionat mai mult în mediul rural?
- M-au impresionat toate orele văzute pentru că aceşti copii au o relaţie aparte cu profesorii. Elevul din rural încă mai crede că depinde total de profesor şi de aceea îl şi respectă, iar profesorul are un avantaj enorm pentru că lucrează cu un elev care crede în el şi în puterea şcolii. M-au impresionat colegele mele din mediul rural prin seriozitate, ştiinţa de carte şi vocaţie, pentru că nu este uşor să faci naveta în fiecare zi ca să vii în întâmpinarea aşteptărilor elevilor. În urban m-a impresionat o şcoală de cartier, cu un specific aparte din punctul de vedere al etniei elevilor. Este o şcoală de periferie geografic vorbind, dar de top din perspectiva profesoarei (n. r. - Iulia Georgescu) pe care am asistat-o. Acolo mi-am dat seama că aceşti copii, care de acasă nu au niciun sprijin, merg cu lecţia învaţată din clasă şi este un lucru extraordinar. Faptul că în final au demonstrat că lecţia aceea este un câştig enorm pentru ei, pe mine m-a încântat. Aş vrea să găsesc cât mai multe şcoli de acest fel în ţară.

"Ar trebui să se stimuleze vocaţia dascălilor, măcar pe latura afectivă"

- Ce ar mai fi totuşi de făcut?
- Întotdeauna mai e ceva de făcut, dar sunt sigură că aceşti colegi care au vocaţie sunt mereu în căutarea valorii absolute, de aceea nu se pot opri după această inspecţie la acest nivel sau nu vor lucra mai puţin. Am constat că ei nu lucrează pentru inspecţie, lucrează pentru că se respectă şi îşi respectă elevii. Ar trebui să se stimuleze vocaţia dascălilor, măcar pe latura afectivă, pentru că material legea are nişte constrângeri pe care nu le putem depăşi. E important să îţi respecţi colegii ca ei să aibă această mulţumire a recunoaşterii valorii muncii lor. Şi aici cred că e un merit al colegului meu, domnul inspector Adrian Simion, despre care toţi mi-au vorbit foarte frumos şi au apreciat colegialitatea sa. Atunci când merge în inspecţie face consiliere în sensul bun al cuvântului, fără a evalua subiectiv, un lucru extrem de important. Pe de altă parte, un inspector care este eficient trebuie să fie el însuşi un profesionist. Şi din atitudinea colegilor pe care i-am inspectat eu cred că este un profesionist şi de aceea îi şi reuşeşte actul managerial la nivelul disciplinei.

- Ce ar trebui să facă profesorii din mediul urban pentru a recâştiga respectul elevilor?
- Elevul din mediul urban are multe tentaţii, care-l pot perturba de la pregătirea pentru a doua zi, la şcoală. Profesorii ar trebui să meargă pe linia pe care o cere legea, informarea în sine să vizeze competenţa TIC, pe care toţi elevii o au ca pasiune. Ar fi bine ca profesorii să aibă ca sursă cartea electronică sau informarea din internet ca să vină în întâmpinarea unui lucru pe care elevii îl fac zilnic cu plăcere. Ar trebui şi o dirijare a acestei activităţi în mediul virtual, pe care unii copii o fac în exces. Să le inducem ideea că de pe internet nu orice este bun de luat. Dar pentru asta ar trebui să fie abilitat profesorul, iar la nivel naţional avem suficiente cursuri de formare pentru aplicarea TIC în predarea diferitelor discipline.

- Ce facem cu profesorii care, deşi abilitaţi, nu aplică?
- Ei vor simţi o distanţă mare între ei şi clasă, comunicarea didactică nu se va mai face cu succes, iar Inspectoratul trebuie să găsească soluţii pentru ca profesorii să fie oamenii mileniului în care trăiesc, nu anacronici.

"Rezultatele noastre trebuia confirmate de o asemenea inspecţie"
* a explicat inspectorul şcolar de limba română Adrian Simion

- Toţi profesorii s-ar fi descurcat la fel de bine la inspecţie?
- Eram convins că toţi colegii mei se pot prezenta onorabil pentru că suntem o echipă. Toate inspecţiile au fost în zodia firescului. Eu am anunţat colegii, le-am spus că va fi o inspecţie de consiliere, pe care chiar mi-o doream, pentru că de câţiva ani Brăila este în top, iar rezultatele noastre trebuia confirmate de o asemenea inspecţie. Nu a fost nicio surpriză. Au fost şi momente de sincopă uneori, dar aceste lucruri sunt normale. Concluziile inspecţiei au spus că învăţămâtul pe limba română, cel puţin la Brăila, este la nivelul normalităţii. Oriunde ar fi mers, ar fi văzut acelaşi lucru.

- Secretul?
- Secretul constă în faptul că profesorii au înţeles că trebuie să facă ce este mai bine pentru limba română, un obiect fundamental, care dă elevilor o competenţă cheie, cea de comunicare. Şi e important pentru că dacă nu comunicăm corect unii cu alţii, toate disciplinele sunt în suferinţă. Această competenţă nu poate fi formată şi la alte discipline şi de aceea e importantă limba română. Noi vom continua programul de pregătire la fel ca şi anul trecut. Prima simulare va avea loc pe 16 decembrie, iar în lunile martie şi mai vor mai fi încă două. În plus, toate şcolile vor mai organiza şi alte simulări pentru a ţine copiii în priză.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro