Scandal de proporţii la "Braicar" pe marginea achiziţiei a 9 tramvaie din Austria, pentru care s-a plătit 59.500 euro, fără TVA, plus costul transportului până la Brăila: există suspiciunea că de aceşti bani s-a cumpărat mai degrabă doar o grămadă de fiare vechi - majoritatea mijloacelor de transport fiind în stare de nefuncţionare - şi pentru repararea cărora sunt necesare eforturi suplimentare, astfel încât să poată fi puse în circulaţie. Mai mult, pe internet a fost formulată şi o petiţie prin care se cere demiterea conducerii companiei, mai precis a directorului general, Cornel Săndulescu, pornind tocmai de la această posibilă ţeapă cu tramvaiele second-hand. Subiectul a fost discutat ieri în cadrul conferinţei de presă comună a fostului şi actualului primar al municipiului, Aurel Simionescu, respectiv Marian Dragomir. Ambii au ţinut să precizeze că este prea devreme pentru a putea fi trasă concluzia că "Braicar" şi-a luat ţeapă cu această achiziţie, mai ales că totul s-a făcut prin licitaţie publică, iar vânzătorul este o autoritate publică, mai precis municipalitatea din Graz - Austria. La rândul său, directorul Săndulescu respinge categoric toate acuzaţiile şi spune că înainte de a fi cumpărate, tramvaiele respective au fost în circulaţie, deci funcţionale. Surse din cadrul companiei ne-au declarat că, până acum, doar 2 din cele 9 tramvaie aduse din Austria au putut fi "readuse la viaţă".
În a doua jumătate a anului trecut "Braicar" a cumpărat la licitaţie, prin SEAP (sistemul electronic de achiziţii publice) 9 tramvaie la mâna a doua tocmai din Austria, pe care a dat 59.500 euro, fără TVA. Tranzacţia cu "Holding Graz Linien (companie de transport aparţinând autorităţii din oraşul Graz - Austria) s-a finalizat în noiembrie anul trecut, dar pentru a putea fi aduse efectiv până la Brăila, compania a avut nevoie de serviciul specializat al unei alte firme de transport din Sibiu - "Universal Transport Schmitz" SRL. Pentru această operaţiune, cei de la "Braicar" s-au înţeles să plătească alţi 349.500 lei, fără TVA, adică echivalentul a circa 77.600 euro. Cu alte cuvinte, nota de plată finală pentru respectivele tramvaie a fost dublată de costul transportului. Una peste alta, fiecare tramvai a ajuns să coste vreo 15.200 euro, fără TVA. Ca termen de comparaţie, un tramvai nou-nouţ de la Astra - Vagoane Arad ajunge totuşi undeva la 1,7 milioane euro.
Revenind, de la achiziţia celor 9 tramvaie second hand în noiembrie, a trecut aproape jumătate de an până când au fost aduse efectiv la Brăila, iar după cum a explicat conducerea "Braicar" a fost un interval de 18 luni de la vizionarea lor de către o delegaţie locală la Graz, până când au ajuns în depoul operatorului brăilean de transport. "În perioada cuprinsă de la scoaterea din exploatare a tramvaielor şi până la data sosirii acestora în Brăila, acestea au fost parcate într-o incintă aparţinând Holding Graz Linien (circa 18 luni), într-unul din depourile neacoperite ale companiei. Din cauza perioadei lungi de inactivitate, au fost stabilite măsuri şi lucrări de revizii pentru repunerea în funcţiune a tramvaielor, lucrări care au vizat - pe lângă montarea echipamentelor demontate (este vorba despre prizele de curent şi echipamente electrice de pe acoperişul tramvaielor - n.r.) şi demontări şi verificări ale altor echipamente electrice ale acestora, fapt ce a condus la o situaţie de imobilizare pentru o perioadă mai îndelungată. După înregistrarea vehiculelor (procedurile au fost demarate marţi, 12 iulie - n.r), se vor putea efectua probe de circulaţie. Probele au ca scop verificarea comportării echipamentelor electrice în condiţiile specifice zonei, încadrarea vehiculelor în curbe, comportarea la trecerea peste aparate de cale, încrucişări, traversări ale căii de rulare, încadrarea prizei de curent în aliniamentul reţelei de contact şi în curbe. (...) În perioada 11 - 17 august, cu ocazia Zilelor Brăilei, a fost invitată o delegaţie din partea companiei de transport public Holding Graz Linien în vederea vizionării tramvaielor furnizate şi de a consolida legăturile cu Primăria Municipiului Brăila pentru identificarea de noi posibilităţi de colaborare în domeniul transportului public", se arată într-o informare semnată de Cornel Săndulescu pe subiectul achiziţiei tramvaielor SH, informare solicitată de primarul Marian Dragomir.
De altfel, edilul şef a comentat pe marginea subiectului în conferinţa săptămânală de presă: "Am avut o discuţie cu domnul Săndulescu, mi-a prezentat un punct de vedere scris. Tramvaiele au fost cumpărate de la Holding Graz Linien, companie de transport aparţinând municipalităţii din oraşul Graz. Deci orice astfel de discuţii cred că ar trebui să se oprească aici, pentru că au cumpărat nişte tramvaie la o licitaţie în sistemul electronic de achiziţie publică de la o municipalitate. Aceştia vor fi invitaţi la Zilele Brăilei pentru a strânge relaţiile şi a avea o colaborare mai bună în viitor. În momentul de faţă, sunt în procedură de înmatriculare a tramvaielor respective, pentru a putea să facă şi probele. După înmatricularea lor, când le vor face probele - pentru că acum nu pot să le scoată pentru probe deoarece nu sunt îmatriculate -, o să vedem cu siguranţă dacă funcţionează sau nu", a declarat Dragomir, adăugând că tramvaiele erau funcţionale înainte de a fi cumpărate de "Braicar". Prezent la conferinţă, fostul primar Aurel Simionescu a ţinut să puncteze că nu este vorba despre defecte majore ci doar de retuşuri: "Tramvaiele sunt second hand, nu sunt noi. Nu au fost defecte, le-au luat ca să le armonizeze cu ce avem noi aici şi să le facă micile întreţineri".
Dragomir: "Conducerea unei societăţi comerciale nu se stabileşte pe internet"
De precizat că pe internet a fost realizată o petiţie prin care se solicită demiterea directorului Cornel Săndulescu, tocmai pornind de la achiziţia celor 9 tramvaie la mâna a doua. Cu privire la acest aspect, Dragomir a subliniat: "Conducerea unei societăţi comerciale, indiferent dacă aparţine mediului privat sau mediului public nu se stabileşte pe internet. Se stabileşte în baza unei proceduri legale, la fel şi demiterea ei. (...) Există la Braicar un Consiliu de Administraţie, va exista o nouă repartizare a consilierilor municipali în Adunarea Generală a Acţionarilor şi vom putea să vorbim din momentul în care vom avea şi aceste două foruri funcţionale. Mai mult, suntem într-o perioadă în care sunt foarte multe discuţii legate de transportul public în comun. Cred că în perioada următoare trebuie să fim un pic prudenţi pentru a nu ajunge să cădem în anumite capcane legate de renunţarea la traseele maxi-taxi şi imposibilitatea Braicar de a le prelua. Cu atât mai mult, cu cât discutăm despre lucruri care stârnesc pasiune pe acest subiect al transporturilor. (...) Societatea primăriei trebuie să fie pregătită în perioada următoare pentru a prelua traseele abandonate de operatorii maxi-taxi, precum şi pentru a lansa licitaţia legată de achiziţia autobuzelor de capacitate mică. În momentul în care ajungem pe o schimbare imediată, atunci blocăm toate aceste procese de cumpărare a autobuzelor şi nu cred că ar fi benefic", a încheiat Dragomir.
Contactat telefonic, directorul "Braicar", Cornel Săndulescu a respins categoric ideea că ar fi fost o afacere păguboasă achiziţia celor 9 tramvaie la mâna a doua şi a precizat că zilele acestea se va finaliza procedura de înmatriculare a mijloacelor de transport şi imediat după aceea vor fi făcute şi probele de traseu, astfel încât brăilenii să se poată convinge că respectivele tramvaie sunt funcţionale.
De precizat că "Braicar" a încercat în trecut de câteva ori să cumpere tramvaie second-hand, însă licitaţiile organizate au fost anulate din cauză că nu s-a prezentat nici un ofertant.
Reamintim că "Braicar" a mai adus în urmă cu mai mulţi ani câteva garnituri de tramvaie second hand, aflate şi acum în circulaţie (este vorba despre tramvaiele alb cu verde dar şi cele alb cu roşu) în contra-partidă pentru reparaţiile şi recondiţionările făcute în atelierele proprii la garnituri de tramvaie - modele de epocă, proprietatea unui parc muzeal din Austria.