Ionuţ Budişteanu, tânărul genial care şi-a propus să schimbe lumea, invitatul special al Zilelor Colegiului "Edmond Nicolau", i-a cucerit, ieri, pe elevii care au venit să-l asculte. Le-a vorbit colegilor lui cu încredere, cu vervă, degajat şi a reuşit să emoţioneze, să convingă. El a fost prezentat de psihologul Colegiului, Alberto Aichel, şi de directorul Laura Vasiliu. A amintit destul de puţin despre realizările lui, care ar impresiona orice om obişnuit, preferând să sfătuiască elevii şi profesorii cum să facă să-şi găsească mai uşor locul în viaţă. "Cea mai importantă întrebare pe care trebuie să şi-o pună un tânăr este ce-şi doreşte el de la viaţă, ce vrea el să realizeze, care este visul lui. Dar visul trebuie să fie unul mare, pentru că dacă ai un vis mic, mic se va îndeplini. Eu probabil că voi deveni programator, dar programator este şi cel care face un site ca să vândă legume online, şi cel care lucrează la Cern - Centrul nuclear de la Geneva. Singura diferenţă este ceea ce şi-a dorit de la viaţă acel programator: să schimbe lumea sau să vândă legume pe internet", a explicat Ionuţ Budişteanu. Tânărul invitat a demonstrat că este şi foarte modest. El a precizat că deşi în mai multe rânduri a fost numit genial, el nu este un geniu. "Eu sunt doar un tânăr care am fost mai interesat de educaţie, de şcoală, să învăţ câte ceva nou. Nu am fost niciodată interesat să fac bani din proiectele mele, să concurez cu celelalte companii. A fost o provocare cu mine însumi, provocarea de a învăţa ceva nou. Din păcate, din sistemul educaţional ies absolvenţi care nu ştiu să facă mai nimic. Liceenii ar trebui ca după 12 clase să ştie să facă ceva. Din păcate, şcoala nu reuşeşte să-i inspire pe tineri să găsească un lucru care să-i pasioneze", a punctat foarte precis Ionuţ Budişteanu una din marile hibe ale învăţământului preuniversitar românesc. În intervenţia sa a mai povestit cum a ajuns la trei ani să aibă un calculator doar al lui, cum a dorit în clasa a VII-a să creeze propriul antivirus şi a reuşit abia după ce a studiat câteva cursuri universitare, dar şi cum a ştiut să-şi urmeze cu obstinaţie visul - a renunţat la statutul de elev la cel mai bun colegiu naţional din Râmnicu-Vâlcea pentru cel de elev la un liceul tehnologic aflat lângă casă, doar pentru a avea timp de pasiunea sa. "În clasa a X-a am rămas corigent la sport şi profesorul trebuia să-şi dea seama că dacă până atunci nu am fost interesat de sport, nu o să mă apuc de acum înainte să dau ture. Oricine are o şansă în viaţă şi dacă aveţi un vis al vostru o să vi se îndeplinească indiferent unde învăţaţi. Este extraordinar ce satisfacţii poţi avea atunci când oamenii apreciază munca ta". După ce a vorbit peste 20 de minute, elevii şi profesorii din sală i-au pus întrebări.
"Sunt foarte mulţi tineri care vor să-şi facă o carieră pe numele universităţii din CV-ul lor"
Printre primele a fost cea referitoare la motivul pentru care a ales să studieze în România, deşi orice universitate din lume l-ar fi primit cu mare interes. "Eu am fost în străinătate foarte mult, am fost în 14 - 15 ţări şi mi-am dat seama că acolo se studiază acelaşi lucru ca în România. În privinţa domeniului teoretic nu este absolut nicio diferenţă. Orice om, oriunde se va duce, reuşeşte să facă performanţă. Singura diferenţă este dacă îşi doreşte să facă performanţa respectivă. Tinerii din România pleacă să înveţe în străinătate pentru că ei nu ştiu exact unde se duc, nu ştiu ce vor. Sunt foarte mulţi tineri care vor să-şi facă o carieră pe numele universităţii din CV-ul lor. Eu vreau să-mi fac o carieră pe ceea ce ştiu eu, pe realizările proprii. În toate domeniile, noţiunile teoretice sunt aceleaşi peste tot, chiar sunt mai sofisticate în România decât în străinătate", este convins Ionuţ. În plus, el vrea acum să devină profesor universitar, dar nu vrea neapărat să plece din ţară pentru că este convins că cercetarea se poate face oriunde, apoi se pot publica în reviste cu vizibilitate rezultatele, se pot face proiecte excepţionale oriunde.
Foarte interesantă a fost şi ideea sa despre ce ar trebui să facă profesorii cu elevii, că aceştia au datoria să-i ajute pe elevi să-şi descopere pasiunea, drumul, apoi este problema elevului să-l parcurgă. "Nimeni nu se naşte cu o pasiune, nimeni nu se naşte învăţat. Tânărul se dezvoltă în funcţie de societate, de părinţi, de şcoală, aşa el reuşeşte să găsească anumite lucruri care-i plac. Este imposibil ca un om să nu aibă nicio pasiune, să nu-i placă să facă ceva, dar profesorul are datoria să-i arate elevului că este bun, că este talentat în domeniul respectiv, că după aceea elevul îşi va aminti de pasiunea sa şi-şi va găsi drumul. Cu ajutorul internetului oricine poate să ia Premiul Nobel, trebuie doar să fie interesat să studieze în domeniul respectiv, să citească şi să fie interesat să lucreze", a încercat să mobilizeze tinerii Ionuţ Budişteanu.
Această întâlnire a fost organizată cu prilejul Zilelor Colegiului Tehnic "Edmond Nicolau".