Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Pandemia “lovește” olimpicii

* la începutul lunii noiembrie, Ministerul Educației anunța că suspendă organizarea olimpiadelor și în anul școlar 2020-2021, ca urmare a pandemiei Covid-19 * competițiile de excelență sunt anulate astfel pentru a doua oară, după decizia din luna martie a acestui an, atunci când a izbucnit criza de coronavirus * redactorii “Obiectiv” au încercat să afle opinia a trei olimpici brăileni de la trei licee diferite vizavi de această nouă decizie: Rareș Georgian Mihalcea (Colegiul “N. Bălcescu”), Diana Maria Nedelcu (Colegiul “Gh. M. Murgoci”) și Adrian Marian Țiripa (Liceul “N. Iorga”)

 

În urmă cu o lună, Ministerul Educației Naționale anunța că a hotărât să suspende organizarea olimpiadelor și în anul școlar 2020-2021, având în vedere contextul epidemiologic creat de pandemia Covid-19, fiind a doua decizie de acest fel. Prima a fost luată în luna martie a acestui an, chiar la începutul crizei de coronavirus. Deși dezamăgiți, olimpicii au înțeles la acel moment măsura, ținând cont că întreaga planetă se lupta cu un virus necunoscut. De această dacă, elitele critică decizia, fiind de părere că ministerul a avut timp suficient să pregătească o metodologie pentru organizarea olimpiadelor în condiții de siguranță, o variantă fiind ca acestea să se susțină online. Redactorii “Obiectiv” au dorit să afle cum se vede măsura anulării acestor concursuri de excelență prin ochii a trei olimpici brăileni, de la trei licee diferite: Rareș Georgian Mihalcea, olimpic la matematică, fizică și geografie, Diana Maria Nedelcu, olimpică la limba franceză și Adrian Marian Țiripa, olimpic la fizică și medaliat internațional la astronomie și astrofizică.

 

Rareș Mihalcea: “Faptul că autoritățile competente nu au reușit în 8-9 luni să stabilească o metodologie adaptată circumstanțelor denotă ignoranță sau neștiintă

Rareș Georgian Mihalcea este elev în clasa a X-a la Colegiul Național “Nicolae Bălcescu” și este unul dintre olimpicii brăileni cu cele mai multe participări la aceste competiții naționale, având în palmares mai multe medalii. Numai în 2019, atunci când era în clasa a VIII-a, Rareș s-a calificat la matematică, fizică și geografie, iar examenul de Evaluare Națională l-a promovat cu media 10, având tot 10 media de admitere la liceu.  Acesta aștepta cu nerădare să participe din nou la olimpiade în primavara lui 2020, însă susține că a înțeles la acel moment măsura luată de Ministerul Educației. Ceea ce nu înțelege și critică este decizia de a anula și olimpiadele în acest an școlar. Redăm integral opinia lui Rareș:

“Participând de-a lungul gimnaziului la olimpiade, am învățat să pierd și să accept o înfrângere, încercând să desprind cât mai multe învățăminte dintr-o astfel de experiență, săștig, fără a deveni orgolios, să îmi planific timpul și să muncesc pentru atingerea unui obiectiv. Am întâlnit tineri foarte inteligenți, dornici de a participa la efortul construirii unei noi Românii, cu care am legat, între timp, prietenii frumoase. Acum, după o a doua anulare consecutivă a competițiilor extrașcolare, mă tem că perpetuarea tradiției hexagenare a acestora este pusă sub semnul întrebării. Decizia Guvernului, deși motivată de rațiuni medicale și etice evidente, mă duce totuși cu gândul la proverbul strămoșilor noștri, “manus manat lavat” (n.r. “o mână spală pe alta”). Să vorbești, din poziția Ministerului Educației, despre discriminare, în contextul în care peste un sfert din copiii țării nu au acces la educație online, conform unui studiu realizat de «Salvați Copiii România», pare ipocrit, cel puțin. Nimeni nu condamnă lipsa de mobilizare din primavară, atunci când, deși previzibilă, izbucnirea epidemiei de Covid-19 și la noi în țară ne-a luat prin surprindere, dar faptul că autoritățile competente nu au reușit ca într-un interval de 8-9 luni să stabilească o metodologie coerentă, adaptată circumstanțelor, denotă, încă o dată, dacă mai era cazul, ignoranță sau neștiintă. În opinia mea, o decizie categorică ar fi putut fi adoptată abia peste 5-6 luni, având în vedere situația epidemiologică din perioada clasică de susținere a etapelor finale, singurele care ar fi prezentat un impediment organizatoric, ușor de rezolvat prin crearea de centre regionale, în cadrul cărora s-ar fi putut desfășura exclusiv probele scrise.

Un alt aspect care m-a indignat a fost reprezentat de acele pseudo-chestionare realizate de Consiliul Elevilor, prin care 66,7% din respondenți, în marea lor majoritate neparticipanți la competiții școlare, și-au exprimat acordul ca toate olimpiadele să fie suspendate, inducând opinia publică în eroare, referitor la adevărata dorință a olimpicilor de a-și testa și în acest an cunoștințele.

Din fericire, chiar în momentul în care încercam să mă obișnuiesc treptat cu posibilitatea de a nu mai participa la niciun fel de competiție școlară pe parcursul liceului, am aflat de inițiativa salutară și onorabilă a Societății de Științe Matematice din România, care a lansat invitația tuturor celorlalte societăți științifice, de a organiza, independent și în funcție de evoluția măsurilor de siguranță medicală, etapele specifice olimpiadelor naționale. Poate că rămâne, totuși, o urmă de speranță.

Referitor la dorința pentru studiu, întrucât aceasta nu își are motivația primordială în aspirația de a câștiga un premiu, care îți poate facilita, totuși, accesul la o facultate, ci în curiozitatea față de domeniul îndrăgit, consider că într-o astfel de perioadă în care este recomandat să petrecem majoritatea timpului în casă, fără a deveni însă sedentari, aceasta nu se diminuează, ci este, din contră, potențată

 

Diana Nedelcu: “Hotărârea de a suspenda concursurile naționale stinge multe speranțe și ambiții, lăsând aspirațiile și visele elevilor să sfârșească în abis”

Diana-Maria Nedelcu este elevă în clasa a XI-a la Colegiul Național “Gh.M.Murgoci” și olimpică națională la limba franceză, având în palmares un premiu 1, un premiu 2 și un loc 4 și o istorie de patru calificări la etapele naționale desfășurate din 2017 până în prezent. Anul trecut, la Palatul Cotroceni, Diana a fost onorată cu o diplomă ce o recunoaște ca fiind ambasadoare a limbii franceze în România. Diana susține că și ea a fost profund afectată de decizia anulării olimpiadelor școlare, nu doar pentru că premiile obținute i-ar asigura un loc la Facultatea de Litere, ci în special pentru că aceste competiții au devenit o parte din viața ei. Cu toate acestea, tânăra susține că a existat și un lucru bun în toată această pandemie: faptul că pasiunea ei pentru “limba lui Molière” e la fel de mare.

“Nu pot minți susținând faptul că nu sunt afectată de această decizie, așa că vreau să fiu sinceră și să vă expun sentimentele unei eleve care este profund atinsă de suprimarea sursei ei de bucurie și de succes profesional.

Anul trecut, după multe eforturi, emoții, probe susținute, am aflat că m-am calificat la a patra națională consecutivă, însă, din păcate, bucuria nu a durat mult. La doar trei zile după afișarea listei cu elevii care urmau să-și reprezinte județul la nivel național, la Craiova, în cadrul Olimpiadei de Limbi Romanice, s-a anunțat că toate concursurile se vor suspenda. Am fost tristă, dar am sperat până în ultimul moment că se va găsi o soluție pentru a susține performanța, însă, această mică doză de speranță s-a stins odată ce am aflat că nu mai există nicio șansă să susținem probele. Am trăit niște momente cumplite, am simțit că tot ce am făcut a fost degeaba și că viitorul meu profesional este pus sub semnul întrebării. Aceste premii obținute la nivel național m-ar fi ajutat enorm pentru a intra cu ușurință la facultatea pe care mi-o doresc, și anume Facultatea de Limbi Străine din București, dar în lipsa momentelor oportune pentru a le câștiga, situația rămâne incertă.

Vă pot spune cu cea mai mare sinceritate faptul că olimpiada reprezintă o mare parte din viața mea, iar anularea ei m-a făcut să-mi pun foarte multe întrebări legate de cine sunt eu și ce vreau să fac în viitor. Bineînțeles, această decizie mi-a schimbat rutina, mi-a luat singurul lucru care-mi aducea cea mai mare satisfacție și m-a făcut să-mi formez unele temeri în legătură cu admiterea la facultate. Pe de altă parte, situația în care ne aflăm m-a determinat să mă cunosc mai bine pe mine și să mă redescopăr, iar vestea bună este că pasiunea mea pentru limba lui Molière își păstrează aceeași intensitate. Ba chiar pot spune că suprimarea competițiilor naționale mă ambiționează și mai tare să mă autodepășesc și să nu-mi abandonez niciodată visele. Indiferent de acest aspect, eu voi continua să mă pregătesc la această materie din plăcere și din necesitatea de a-mi hrăni sufletul cu tainele ei.

Franceza pentru mine reprezintă un stil de viață, ceva fără de care nu pot duce o existență plăcută. Prin urmare, izvorul meu de iubire pentru ea nu va seca niciodată, indiferent de factorii externi și de barierele pe care le voi întâlni pe parcurs. Așa cum susținea romancierul Miguel de Cervantes, «Învățătura neînsoțită de virtute este asemenea perlelor aruncate la gunoi», iar această hotărâre de a suspenda concursurile naționale stinge multe speranțe și ambiții, lăsând aspirațiile și visele elevilor să sfârșească în abis”.

 

Adrian Țiripa: “Ce speranțe am fi putut avea în organizarea unor olimpiade online, dacă sistemul nu se poate susține pe sine?”

Adrian Marian Țiripa este elev în clasa a X-a la Liceul Teoretic “Nicolae Iorga” și campion la olimpiadele de fizică, astronomie și astrofizică. El este unul dintre olimpicii internaționali ai Brăilei, câștigând în 2019 medalia de argint. Recent, acesta a obținut o nouă medalie internațională la Global e-Competition on Astronomy & Astrophysics (GeCAA ), care s-a desfășurat online și care și-a propus să îndeplinească, în acest an, misiunea Olimpiadei Internaționale de Astronomie și Astrofizică, suspendată din cauza pandemiei. Având experiența unei mari competiții desfășurate online, Adrian este de părere că Ministerul Educației putea adopta această variantă.

“Consider că anularea olimpiadelor este o măsură la care cu toții ne puteam aștepta privind către organizarea tuturor cursurilor online. Școala online nu este perfect funcțională, problemele clasice ale învățământului fiind accentuate la un nivel general, deci ce speranțe am fi putut avea în organizarea unor olimpiade online, dacă sistemul nu se poate susține pe sine?

Totuși, am observat că există metode de organizare a unor olimpiade online veritabile. Prin participarea la concursuri online internaționale pe parcursul verii am folosit diverse platforme puse la dispoziție de consiliile educaționale ale țărilor ce s-au ocupat de organizarea acestora, platforme care prin care ne-au supravegheat video pe fiecare în parte și ne-au cronometrat. Înregistrările au putut fi vizualizate de profesorii implicați din fiecare țară și astfel au putut fi sesizate tentativele de fraudă.

Măsura anulării olimpiadelor nu este bine venită de niciunul dintre elevii care prin acestea doreau să își testeze cunoștințele, performanța sau chiar să își construiască o viitoare carieră, dar trebuie să fim realiști. Prioritatea sistemului de învățământ este aceea de a oferi tuturor elevilor educație de calitate, deci mai intâi are de rezolvat această problemă.

Personal, îmi voi continua studiul în același ritm și voi încerca să particip la concursuri internaționale organizate online care, deși nu au vreo valoare în România, nefiind recunoscute de Ministerul Educație Naționale, mă vor ajuta să îmi realizez portofoliul necesar pentru facultate”.




Categorie articol: 

Din cauza unor probleme ce țin de platforma Facebook, secțiunea “Comentarii” de pe platforma noastră online nu este, pentru moment, funcțională. Ne cerem scuze pentru acest incovenient și sperăm că situața va fi rezolvată cât mai curând.

Va puteți exprima opiniile, în continuare, pe pagina Facebook a cotidianului nostru,

https://www.facebook.com/Obiectiv.VoceaBrailei

Like / Share

Comentarii