Mergi la conţinutul principal

Zeci de metri de bibliorafturi cu declaratii nominale

Declaratiile privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat primite lunar de catre Casa Judeteana de Pensii Braila, de la cei circa 6.000 de angajatori, umplu rafturile institutiei cu cite 4,5 metri liniari de hirtie. Un astfel de calcul a fost facut de directorul CJP Braila, Stefan Sinpetru, care este de parere ca actualul sistem ar trebui inlocuit, fie prin introducerea unei declaratii nominale unice, care sa fie depusa de angajatori numai la Directia Finantelor Publice, fie prin varianta electronica. Potrivit legii, declaratia nominala se depune lunar, la data stabilita de casa teritoriala de pensii in a carei raza isi are sediul angajatorul, dar nu mai tirziu de data de 20 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale. Angajatorii depun in mod obligatoriu declaratia nominala atit pe suport de hirtie, cit si pe suport magnetic. La CJP Braila, de aceasta activitate se ocupa doi angajati, numar care se dubleaza in perioada de dinaintea termenului limita, cind se inregistreaza zilnic cite 600-700 de agenti economici care depun declaratiile nominale. "Am mai pomenit, in mai multe rinduri, faptul ca un element de debirocratizare reala si de economisire de resursa umana si de respect pentru angajatori, se poate realiza prin citeva modificari legislative relativ facil de realizat, ce presupun introducerea unei declaratii nominale unice, pe care s-o depuna angajatorii intr-un singur loc. Propunerea noastra viza ANAF-ul, reprezentantul in teritoriu, acolo unde se fac si colectarile de sume, care sa permita racordarea, pentru descarcarea de informatii, a tuturor institutiilor interesate. Nu este in regula ca un angajator sa fie obligat sa depuna declaratii la Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate, Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca, Casa Judeteana de Pensii, Inspectoratul Teritorial de Munca si Directia Generala a Finantelor Publice, unde respectivul angajator declara cam acelasi lucru: numarul de angajati si veniturile acestora. Singurul lucru care difera e mentionarea procentuala a obligatiilor catre stat pe care le achita functie de institutiile in cauza", a declarat Stefan Sinpetru. O varianta care ar accelera simplificarea lucrurilor este, in opinia directorului CJP Braila, utilizarea semnaturii electronice ceea ce ar permite, prin utilizarea unui soft adecvat, ca angajatorii sa trimita aceste declaratii in format electronic, scutindu-i de a mai sta la coada. "S-ar putea ca toate aceste lucruri pe care le vad cu semnul plus sa aiba si minusuri. Nu se va putea rezolva intr-o luna, doua, constructia softului s-ar putea sa se intinda pe un an de zile. Dar ramine un cistig, al angajatorilor care isi rezolva problemele de acasa", a declarat Stefan Sinpetru.

Masuri pentru situatii de criza

In opinia sursei citate, acest sistem care implica depunerea unei declaratii unice sau aplicarea variantei electronice, ar duce la o economie de personal. "Daca tot sintem intr-o situatie de criza financiara, daca tot exista constringeri financiare si numarul de functionari publici nu poate creste la cotele la care ar fi nevoie, prin acest mecanism s-ar putea redirija functii care se elibereaza de sarcini sub aspectul acesta, spre a rezolva alte probleme pentru care e nevoie de personal suplimentar", a subliniat Sinpetru. Directorul CJP Braila a precizat ca pe plan local, unul dintre compartimentele cu deficit de personal este cel de relatii cu publicul, activitate ce ar putea fi imbunatatita prin redistribuirea functionarilor publici. "La Braila avem mari probleme la departamentul de relatii cu publicul. Daca am avea patru functionari, deja discutam despre o servire mai buna a oamenilor", a afirmat Stefan Sinpetru. Directorul CJP Braila a mai amintit si de implicatiile de mediu pe care le presupune depunerea declaratiilor pe suport de hirtie la cinci institutii diferite. "Fiecare luna de declaratii primite la nivelul CJP inseamna 4,5 m de raft de hirtie. Daca inmultim cu cinci, numarul institutiilor la care se depun declaratiile nominale, constam ca nu e putin si ajungem la probleme de mediu. Hirtia in Romania nu se recicleaza in masura in care ar trebui", a afirmat Sinpetru. Directorul CJP Braila considera ca trebuie facute demersuri la nivel guvernamental pentru realizarea acestor masuri in actualul mandat. "Ar fi extrem de multe avantaje si-mi doresc ca lucrurile astea sa fie analizate. Unul dintre ministri, care a avut legatura la un moment dat cu Braila, ma refer la Gabriel Sandu, poate face demersuri, astfel incit lucrurile sa poata fi rezolvate in plan tehnic in acesta guvernare. Citeodata, daca se tine cont si de observatiile noastre, pot sa iasa si lucruri bune", a incheiat Stefan Sinpetru.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro