Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Viaţa unui copil de 15 ani, pusă în pericol de birocraţie şi nepăsare

un băiat de 15 ani, din Brăila, care în noaptea de luni spre marţi a suferit un accident vascular cerebral, se zbate acum între viaţă şi moarte, pentru că nici în Brăila, nici în Galaţi nu există un loc de aterizare a elicopterelor SMURD, autorizat pentru zboruri de noapte • Brăila nu are deloc heliport, iar Galaţiul, deşi are de câţiva ani, s-a împiedicat în câteva hârtii şi o investiţie minoră • asta înseamnă că pentru cei aflaţi în situaţii critice după ora 20.00, salvarea stă tot în drumul spre Bucureşti, cu ambulanţa

 

Investiţiile din Sănătate fac un pas înapoi la Brăila ! Spitalul Judeţean de Urgenţă nu va mai avea heliport, aşa cum au promis şefii din administraţie în primăvara lui 2017, atunci când se vorbea despre modernizarea Unităţii de Primiri Urgenţe, care ar fi trebuit să includă, teoretic, şi amenajarea unui aeroport de mici dimensiuni pentru elicoptere. Practic, însă, cei din conducerea Consiliului Judeţean Brăila nu au găsit un spaţiu adecvat pentru aşa ceva, care să treacă de avizul Autorităţii Aeronautice Civile Române (AACR), Regia autonomă care are în competenţă evaluarea şi înregistrarea heliporturilor. Cum finanţarea unei investiţii de acest fel depinde, în primul rând, de AACR, şefii judeţului şi-au luat gândul de la heliport, pentru că spaţiul propus de ei nu a primit undă verde de finanţare externă. În lipsa unui astfel de spaţiu omologat, niciun elicopter Smurd nu va ateriza vreodată la Brăila, pe timp de noapte, ci doar pe timp de zi, aşa cum se întâmplă în momentul de faţă. Un handicap de care atârnă vieţile a zeci, chiar sute de oameni, implicaţi, anual, în grave accidente rutiere, ori au suferit un infarct miocardic sau accident vascular cerebral, urgenţe medicale în cazul cărora timpul de intervenţie este vital.

Din păcate însă, un episod similar l-a trăit, recent, pe pielea lui, şi Dragoş, un brăilean care a sunat la 112 să ceară ajutor medicilor pentru salvarea unui copil de 15 ani, care suferise un accident vascular cerebral, în toiul nopţii. Un caz care nu a putut fi preluat din Brăila de un elicopter Smurd, în lipsa unui heliport. “În această seară (n.r. - luni spre marţi) am aflat un lucru înspăimântător şi total INACCEPTABIL. La Brăila, în situaţii de urgenţă, este imposibilă aterizarea unui elicopter pe timp de noapte! De unde am aflat? Sunând la 112 pentru un copil de 15 ani care a suferit un atac cerebral şi care este în comă. Si care trebuie transportat urgent la Bucureşti, la un spital de neurochirurgie. Au spus clar: nu vă putem trimite elicopter SMURD pentru că nu poate ateriza noaptea decât pe un heliport.”, a povestit Dragoş, pe o reţea de socializare. Şi nu orice heliport, ci unul omologat care să fie operaţional zi şi noapte. Revoltător este că nici oraşul vecin nu dispune de aşa ceva, cu toate că la Galaţi există încă din luna iunie 2014, un heliport, însă acesta este autorizat să funcţioneze doar până la ora 20.00, pentru că nu este omologat şi pentru zboruri de noapte. Altfel spus, salvarea copilului din Brăila a stat tot în drumul spre Bucureşti, acesta fiind preluat de o Ambulanţă şi dus de urgenţă în capitală unde a fost operat. Ce va urma nu se ştie, deocamdată. Cert este că Dragoş nu este nici primul, şi, din păcate, nici ultimul brăilean care a trăit o astfel de experienţă traumatizantă. “Şi atunci, stau şi mă gândesc că la Brăila trebuie să faci infarct de dimineaţă la prima oră, dacă vrei elicopter să te ia din oraşul ăsta, în care totul moare pe zi ce trece şi să te ducă undeva unde poţi fi tratat ca o fiinţă umană în secolul 21. Şi mă mai întreb, oare din milioanele de euro care s-au perindat prin bugetele locale, nu s-a găsit o sumă şi pentru o chestiune VITALĂ pentru acest oraş? Hai că aeroport... e greu, dar un punct pentru elicopter SMURD, nici măcar nu e atât de costisitor.  Politicieni locali, sunteţi nebuni? Sunteţi criminali? Unde vreţi să aduceţi acest oraş? Şi problema asta e doar una din celelalte zeci şi sute de probleme. A, atâta puteţi? Tragic. Inacceptabil”, a mai spus Dragoş pe reţeaua de socializare.

Contactaţi şi întrebaţi în ce condiţii poate funcţiona un heliport, şi cât de greu se ajunge la “performanţa” omologării, medicii din Galaţi au spus că totul ţine mai mult de proceduri şi autorizaţii.  “Într-adevăr, pe timp de noapte, niciun elicopter nu poate ateriza la Brăila, asta vă pot confirma. Noi avem heliport, dar nu este omologat pentru zborurile pe timp de noapte. Ca să fie omologat , trebuie să fie făcute nişte demersuri de către autorităţi la Autoritatea Aeronautică, se fac nişte dotări cu balizaj într-un anumit fel, cu anumite culori şi la anumite distanţe şi intensităţi luminoase şi, în momentul în care se fac, o să putem decola şi ateriza şi noaptea, nu doar până la ora 8 seara, cum este acum. Noi la ora 8 seara ne-am încheiat activitatea de zbor. Noi când avem misiuni către finalul programului de lucru şi se lasă întunericul nu mai putem să ne întoarcem şi, de multe ori, rămânem ori la Iaşi, ori la Bucureşti. Nici noi nu ne întoarcem acasă, de multe ori “, a declarat coordonatorul UPU-SMURD de la Galaţi, dr. Angel Trifan. În plus, mai spune medicul, nu toţi piloţii sunt autorizaţi să zboare şi pe timp de noapte, iar cei care au acest brevet au dreptul să decoleze doar de pe heliporturile din Oradea şi Bucureşti, sau de pe aeroporturile din ţară. Un alt capitol din care nu fac parte judeţele Brăila şi Galaţi.

Şi mai trist, este că nici în viitorul îndepărtat nu se întrevăd şanse ca Spitalul Judeţean de Urgenţă din Brăila să dispună de un heliport, iar asta o recunosc chiar şefii din administraţie, responsabili de bugetul judeţulu. “Heliportul ar trebui să fie în proximitatea spitalului, iar la Spitalul Judeţean de Urgenţă Brăila nu există un spaţiu. (...)Aşa ca investiţie, foarte mare nu este, doar că finanţarea în cazul investiţiilor de acest gen este condiţionată de poziţionarea heliporturilor. Oportunitate a fost la un moment dat, dar trebuie să fie teren disponibil acolo. Zona stadionului unde aterizează de obicei elicopterele SMURD ziua, nu era finanţabilă, la momentul respectiv. Dacă era un spaţiu în incinta spitalului, era în regulă, nefiind în incintă a picat varianta unei finanţări externe. Alte recomandări pentru alte locaţii nu erau agreate”, a explicat vicepreşedintele CJ Brăila, Ionel Epureanu. Aşadar, reabilitarea şi modernizarea UPU a Spitalului Judeţean de Urgenţă Brăila va exclude, pentru multă vreme de aici încolo, amenajarea unui heliport.

Amintim că programul de investiţii şi modernizare a UPU a fost semnat în luna iunie a acestui an şi are un buget de 1,5 milioane de euro.  Sursa de finanţare este asigurată, în mare parte, prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, iar durata de implementare a proiectului este de maxim 36 de luni. Rămâne totuşi întrebarea, la ce sunt bune toate aceste investiţii dacă pacienţii în situaţii critice, de viaţă şi de moarte, sunt transferaţi tot la Bucureşti, pe patru roţi, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul acestui copil de 15 ani care avea nevoie urgentă de operaţie. Chiar ieri, la ora închiderii ediţiei, Dragoş ne-a transmis că băiatul a fost internat la Spitalul Clinic de Urgenţă Bagdasar Arseni, pe secţia ATI, iar starea lui era critică.




Categorie articol: 

Comentarii