Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Un fermier brailean foloseste ulei de rapita in loc de motorina

De ani de zile, oamenii de stiinta trag semnalul de alarma: rezerva de titei a planetei e pe duca. Tinind cont de acest avertisment, cercetatori din intreaga lume au cautat solutii. Si au gasit: uleiul de rapita. Numit si biodiesel sau biocombustibil, uleiul de rapita s-a dovedit a fi un excelent inlocuitor al motorinei. Tehnologia de obtinere este simpla, iar materie prima din belsug. Culmea, produsul final, respectiv ulei de rapita supus suplimentar unui proces chimic, corespunde in totalitate normelor europene privind protectia mediului si poate fi utilizat fara nici o restrictie pe orice motor diesel - camioane, tractoare, combine, automobile etc.In Braila, uleiul de rapita nerafinat se foloseste din 2003De citiva ani, mai intii prin Ardeal, apoi prin sud si sud-est, ideea de inlocuire a motorinei clasice, devenita din ce in ce mai scumpa, cu motorina verde a prins si in Romania. In judetul nostru metoda e utilizata din 2003, tractoare care folosesc ulei de rapita in loc de motorina exista in mai multe ferme brailene. Una dintre ele este cea a presedintelui Asociatiei Producatorilor Agricoli APA, Costica Macelaru. In ferma de la Liscoteanca, Macelaru a incercat prima data un amestec cu 20% ulei si 80% motorina, apoi, in citeva luni a ajuns chiar la 100% ulei. De regula, insa, utilizeaza un amestec de 80% ulei si 20% motorina. Metoda a fost pusa in practica pe trei tractoare romanesti U 650, si pe trei combine rusesti marca "Niva". "Pe utilajele performante nu am avut curaj, pentru ca eu am folosit doar ulei de rapita brut, fara a fi supus procesului chimic care ii creste considerabil calitatea. Dar la cit de vechi erau tractoarele mele, nici nu era nevoie de mai mult. Nu am facut nici o modificare in motor", a povestit Macelaru. Uleiul a fost achizitionat de la fabrica "Ulvex" Tandarei.Bicombustibilul nu e accizatConform explicatiilor fermierului, in timpul procesului de extragere a uleiului din saminta de rapita se remarca distinct trei faze de productie: presarea, degumarea si rafinarea. Uleiul folosit de Macelaru este preluat dupa degumare, adica un ulei nerafinat. Costa cu circa 7.000-8.000 lei/litru mai putin decit motorina. Culmea, producerea unui litru de ulei de rapita costa mult mai mult decit obtinerea unui litru de motorina, pretul de valorificare insa este mai mic in cazul biocombustibilului, deoarece nu este accizat. "Nu am semnalat nici o diferenta in comportamentul utilajelor, nici o reactie. Au fost la fel de fiabile, la fel de puternice. Consumul chiar a fost sensibil mai mic decit in cazul motorinei. Exista insa o mare problema. Utilizarea uleiului de rapita a creat "revolta" in rindul tractoristilor si combainerilor din ferma, pentru ca in urma procesului de ardere, tot cimpul a fost impinzit de un miros puternic de gogosi sau cartofi prajiti, in functie de pofta fiecaruia", a spus in gluma Macelaru."Am obtinut o economie de aproape 1 milion de lei/ha"Ideea de a umple rezervorul tractoarelor cu ulei, i-au dat-o soferii veniti de la "Ulvex" sa preia recolta de rapita din ferma de la Liscoteanca."I-am auzit pe soferii care au venit sa preia productia ca ei folosesc pe masini ulei de rapita. Am discutat cu unul din ei, mi-a adus la inceput o cantitate mai mica, am probat si apoi m-am aprovizionat constant, direct de la fabrica. Tractoarele pe care am folosit eu uleiul au un consum la hectar, pentru efectuarea intregului set tehnologic de lucrari, de circa 100 litri de motorina. La ulei consumul a fost sensibil mai mic, iar la o diferenta de pret de aproape 8.000 lei/litru am obtinut o economie din lucrarile mecanice de aproape un milion de lei", a precizat presedintele APA.Daca in urmatorii ani se va pastra tendinta de inlocuire a motorinei cu biocombustibil, Romania va putea deveni un important pion in ceea ce priveste asigurarea materiei prime. Tocmai de aceea, inca din aceasta vara, reprezentanti ai mai multor fabrici de biocombustibil din Comunitatea Europeana au organizat intilniri cu marii cultivatori de rapita din judetul nostru, si au venit cu oferte de finantare a culturii. "Uleiul de rapita e combustibilul viitorului. Deja se produce la scara industriala, iar Romania poate deveni unul din principalii furnizori de materie prima din Europa", a incheiat Macelaru.Din informatiile pe care le detinem, in judet mai exista fermieri care utilizeaza biocombustibil la Oprisenesti, Viziru, Insuratei si Chiscani.




Categorie articol: 

Comentarii