Mergi la conţinutul principal
25.000 km, 33 ţări şi o aventură de neuitat pentru un brăilean

Turul Europei pe bicicletă

• cel care s-a “înhămat” la această “nebunie”, cum ar putea fi catalogată de mulţi, este Iulian Mircea, un tânăr brăilean de 29 ani, iconograf de meserie • pasionat de cicloturism, Iulian a plecat din Brăila în vară şi a pedalat până acum aproape 7.200 km, trecând prin 10 ţări • deşi pe drum provocările care pot apărea sunt multe, cum ar fi vremea nefavorabilă, animalele sălbatice, probleme fizice sau defecţiuni mecanice la bicicletă, tânărul şi-a propus să ducă până la capăt această aventură • un alt obiectiv al acestuia este să promoveze conceptul de “turist pe bicicletă” şi în România, mai ales că prin ţara noastră, şi prin Brăila chiar, trece ruta EuroVelo 6, cel mai renumit traseu european pentru ciclişti

 

Un aventurier în vremuri moderne! Aşa l-am putea descrie pe Iulian Mircea, un tânăr de 29 de ani din Brăila care şi-a propus să străbată Europa pe bicicletă. Iconograf de meserie, de câţiva ani Iulian a devenit pasionat de cicloturism şi s-a hotărât să descopere bătrânul continent în cadrul unui tur în care va pedala 25.000 km şi va trece prin 33 de ţări. Plecat în vară din Brăila, după patru luni petrecute în această aventură incredibilă tânărul a trecut prin 10 ţări: Bulgaria, Turcia, Grecia, Albania, Muntenegru, Croaţia, Bosnia şi Herţegovina, Slovenia, Italia şi Vatican. În total, Iulian a pedalat până acum aproape 7.200 de kilometri. Acesta preconizează că va reuşi să finalizeze acest tur european pe două roţi undeva în 2021. Pentru traseul stabilit se foloseşte o parte a rutelor de ciclism EuroVelo, o reţea formată din 15 rute de ciclism în diferite stadii de dezvoltare şi care străbat 40 de ţari din Europa. Cea mai populară dar şi dezvoltată este ruta EuroVelo 6 sau Atlantic – Marea Neagră, care trece şi prin România şi Brăila. Traseul atrage an de an foarte mulţi cicloturişti, însă, din lipsa infrastructurii, aceştia nu mai ajung să-şi continue drumul şi să vadă şi “oraşul de la Dunăre”. Dar Iulian vrea să schimbe acest lucru! Tânărul şi-a propus să atragă atenţia autorităţilor asupra avantajelor dezvoltării acestei rute şi pe teritoriul ţării noastre, mai ales că astfel va fi promovată şi Brăila.

 

Mai întâi a fost turul României

 

“Numele meu este Mircea Iulian, am vârsta de 29 de ani şi sunt originar din oraşul Brăila. În familie sunt cel mai mic, având doi fraţi mai mari, şi împărtăşesc o pasiune atât pentru călătorit, cât şi pentru artă. Cicloturismul pot spune că a fost modalitatea mea de recreere care mi-a oferit oportunitatea să văd cât de frumoasă este viaţa şi din această perspectivă”. Aşa se prezintă tânărul brăilean care a plecat să înconjoare Europa pe două roţi. După cum reiese din afirmaţiile acestuia, bicicleta a încetat de mult să mai fie un mijloc de transport pentru acesta, devenind un stil de viaţă. Iar de câţiva ani cicloturismul a devenit o pasiune, Iulian descoperind cât de uimitoare poate fi experienţa de “turist pe bicicletă”. S-a întâmplat prima oară în 2014, când, împreună cu un prieten, a plecat din Brăila spre Maramureş, parcurgând 1.150 km în două săptămâni. Iulian spune că acel tur i-a deschis “apetitul” pentru cicloturism, din acel moment, în fiecare an, acesta explorând pe bicicletă diverse regiuni ale ţării. Ba chiar a ajuns ca în 2015 să străbată astfel întreaga României, parcurgând 2.948 km în 31 zile.

“Turul României a fost precursorul turului în care mă aflu în prezent. Mi-am dorit încă de atunci să încerc prima ieşire din România pe bicicletă şi anume să ajung în Grecia, dar poate lipsit de curaj şi încurajat de o ştire pe care o văzusem în acea vremea legată de un alt cicloturist care de asemenea făcuse un tur al României, m-am gândit că ar fi o opţiune bună şi pentru mine. Până la prezentul traseu a fost cea mai lungă călătorie pe două roţi. A fost o experienţă memorabilă, iar fiecare zi a fost o lecţie pentru mine exact cum se întâmplă”, ne-a declarat Iulian.

Iar traseul nu a fost unul uşor, mai ales că a trebuit să urce cu “bicla” în locuri în care şi cu maşina ajungi greu. Vorbim de Pasul Tihuţa (1.201 m), TransRarău (1.470 m) sau Transfăgărăşan, unde a pedalat până la 2.145 metri altitudine.

 

România via Europa

 

Iulian ne-a spus că ideea de a înconjura bătrânul continent pe bicicletă i-a venit după finalizarea Turului României. Patru ani s-a pregătit pentru această aventură incredibilă iar vara aceasta a pornit la drum, punctul de plecare fiind Brăila. Doar el, o bicicletă şi câteva bagaje!

“Acest traseu îmi va testa cu adevărat limitele, având în vedere provocările pe care le voi avea de înfruntat – condiţii meteo nefavorabile, mai ales că iarna mă va prinde pe drum, animalele sălbatice care îmi pot da de furcă atunci când voi pătrunde prin rezervaţii naturale, probleme fizice, dar şi cele mecanice de la bicicletă, de care sigur nu voi fi lipsit şi multe altele. Dar cicloturismul trebuie să fie un mod de viaţă, iar ideea de aventură este nelipsită din acest context. Nu vreau să privesc acest tur ca pe o alergare continuă după un număr de kilometri, ci după un număr de experienţe”, ne-a mărturisit Iulian.

Cum nu are sponsori şi bugetul este unul limitat, Iulian şi-a luat în bagaj cortul şi câteva ustensile de bucătărie pentru a-şi prepara mâncarea. Însă, de cele mai multe ori, întâlneşte în oraşele prin care poposeşte oameni care se oferă să îl găzduiască, iar Iulian îi răsplăteşte stând la poveşti cu aceştia. De altfel, brăileanul mărturiseşte că acestea sunt momentele cele mai plăcute din această aventură, alături de locurile istorice pe care le vizitează şi peisajele care îţi taie respiraţia, imagini pe care nu credea că o să ajungă să le vadă vreodată. Iar oameni extraordinari şi locuri de vis a întâlnit cu sutele în cele patru luni de când se află pe drum, timp în care a străbătut 10 ţări şi aproape 7.200 km, pedalând chiar şi 120 km într-o zi.

“Am luat cu mine cortul pe care îl folosesc de cele mai multe ori atunci când îmi este imposibil să găsesc o gazdă care îmi poate oferi un loc de dormit. În prezent, există două platforme online care pot fi folosite pentru a cere cazare cum este în cazul meu sau pentru a oferi cazare fără a pretinde o sumă de bani. Câştigul suprem din această situaţie este interacţiunea, fiind cea mai simplă cale de afla ceva informaţii despre ţara pe care o străbaţi. Din fericire, am primit un feedback pozitiv şi din partea românilor interesaţi de un astfel de proiect, care au răspuns cu un ajutor atât din ţară, dar şi atunci când i-am întâlnit în drumul meu”, susţine acesta.

Desigur, nu lipsesc nici fazele amuzante, după cum a povestit Iulian pe Facebook, reţeaua socială fiind şi modul prin care acesta îşi ţine prietenii la curent cu evoluţia sa în turul european.

“Pentru a ajunge în Sorrento am ales coasta Amalfitană, un drum lung de aproximativ 60 km care îţi oferă cultură, dar şi peisaje greu de explicat în cuvinte. O întâmplare haioasă a fost când un poliţist municipal m-a alungat în timp ce-mi pregăteam o salată într-un parc în centrul Amalfiei. Celor care făceau consumaţie la Fast Food le era permis să mănânce. Când mi-am mutat bagajul câţiva metri mai aproape de mare din neatenţie mi-am scăpat ochelarii în apă. Ori mr polizist mi-a pus gând rău, ori peştii au vrut să fie fashion...”, a scris Iulian pe contul lui de Facebook.

 

Cicloturism pentru Brăila

 

Turul european pe care Iulian îl parcurge în prezent se întinde pe o distanţă de circa 25.000 km şi străbate 33 ţări. Iulian a ales să folosească în acest traseu EuroVelo, o reţea formată din 15 rute care străbat 40 ţări şi care oferă diversitate prin cultura diferită, peisajele excepţionale şi multitudinea de obiective turistice. Dincolo de dorinţele personale, un alt motiv pentru care Iulian a ales aceste rute este pentru a atrage atenţia asupra infrastructurii velo din Brăila. Deşi judeţul nostru este inclus în ruta EuroVelo6, cea mai cunoscută rută pentru biciclişti, autorităţile par să nu ştie să profite de acest lucru care ar aduce o grămadă de iubitori ai cicloturismului în oraşul nostru.

“Infrastructura Velo din Brăila este inexistentă. Sper să fi demonstrat deja că bicicleta nu este doar un mijloc de transport folositor doar prin parc pentru că în Brăila doar acolo ştiu să existe ceva piste amenajate.

Este nevoie de o infrastructură adecvată, iar din păcate, tocmai lipsa acesteia face ca procentul celor care nu folosesc bicicleta să fie atât de mare. Brăila este unul din oraşele integrate în ruta EuroVelo6 despre care am vorbit mai sus, iar poate dacă vom oferi alte condiţii, cel puţin promovare, vom avea mai mulţi cicloturişti pe străzi, dacă vrem asta, desigur!”, susţine Iulian.

Pe teritorul României, EuroVelo 6 începe de la Porţile de Fier, urmează malul stâng al Dunării tranzitând oraşele: Drobeta Turnu Severin, Calafat,  Bechet, Dăbuleni, Corabia, Turnu Măgurele, Zimnicea, Giurgiu, Olteniţa, Călăraşi, Cernavodă, Hârşova, Măcin, Brăila, Galaţi, Isaccea, Tulcea şi Constanţa. Aşa cum a scris Iulian pe pagina lui de internet, conform unui studiu realizat în anul 2012 la cerinţa Comisiei Europene, în Europa, se estimează, anual, 2.3 miliarde de călătorii cicloturistice dintre care 20,4 milioane includ cel puţin o şedere peste noapte. Cheltuielile directe medii pentru călătoriile pe durata mai multor zile sunt puţin mai mici de 440 euro pe persoană, pentru o singură călătorie. În total, turismul pe bicicletă are o valoare mai mare de 44 miliarde de euro. Tot din acest studiu reiese că, dacă reţeaua EuroVelo va fi pe deplin dezvoltată, aceasta va genera aproximativ 60 milioane de călătorii aducând venituri directe totale în valoare de 7 miliarde de euro anual.

“O astfel de rută trebuie să existe şi la noi în ţară şi mi-ar plăcea să pot ajuta la construcţia ei. Pe lângă toate acestea, există şi o mândrie personală, deoarece ruta EuroVelo 6 ar putea fi de folos şi pentru promovarea oraşului natal, având în vedere că va trece şi prin Brăila”, susţine Iulian.

 

Iconograf de meserie

 

Din exterior, Iulian poate părea un aventurier, un om care, asemenea lui Don Quijote, a urcat pe bicicletă şi a plecat să cutreiere Europa şi să îi descopere poveştile. Însă atunci când nu pedalează peste munţi şi câmpii, Iulian pictează icoane, acesta fiind iconograf. Talentul şi l-a descoperit în clasele primare, când a început să picteze sub îndrumarea unui profesor de la Palatul Copiilor şi Elevilor Brăila, urmând apoi un liceu şi o facultate de arte. Iulian îşi aminteşte şi acum prima icoană pictată.

“Prima icoană a fost pictată prin clasele primare şi a fost o reproducere după o icoană prezentă în casă. Este vorba despre o icoană împărţită în patru casete cu sfinţii Nicolae, Ilie, Vnifantie şi Paisie cel Mare în interiorul acestora. Încă mai am acea reproducere pe care o folosesc ca reper pentru a observa evoluţia pe care am avut-o în toată această perioadă. Desigur, tehnica folosită a fost o improvizaţie a acelor vremuri şi anume am folosit o bucată de placaj pe care am aplicat un strat de aracet, iar mai apoi pictura”, povesteşte Iulian.

Întrebat dacă el a ales această meserie sau a fost o chemare divină, tânărul pictor iconar nu a putut da un răspuns exact.

“Greu de zis! Spun asta pentru că, într-adevăr, în familie sunt singurul care pictează şi mă refer la o scara largă a familiei, nu doar mama, tata sau fraţii mei. Poate a fost o chemare divină sau poate crescând cu aceste obiecte de cult în jurul meu am început treptat să fiu atras spre a le crea cu mâna mea”, ne-a mărturisit acesta.

 

“Călătoriile cu bicicleta m-au schimbat!”

 

Pentru tânărul brăilean, fiecare ieşire cu bicicleta este o nouă aventură, o nouă ocazie de a cunoaşte oameni grozavi, de a vedea monumente încărcate de istorie şi peisajele care de care mai spectaculoase, fiecare oraş străbătut lăsând o amintire în inima sa.

“Deplasările cu bicicleta m-au schimbat. Inevitabil, m-au transformat dintr-o persoană introvertită în una sociabilă, iar acum cred că pot aprecia cu mai multă uşurinţă mediul care ne înconjoară”, afimă acesta.

În prezent, tânărul brăilean a ajuns în Italia unde va lua o pauză pe perioada iernii, mai ales că e foarte greu pentru un biciclist să pedaleze în condiţii meteo vitrege. A întâmpinat şi câteva probleme la genunchi dar cu toate acestea Iulian spune că nu vrea să abandoneze. Şi-a luat deja un job pentru câteva luni şi la primăvară se va urca din nou pe bicicletă. Şi, indiferent dacă va reuşi sau nu să facă ocolul Europei pe două roţi, Iulian se va bucura de fiecare moment de libertate pe care îl simte când pedalează. Iar la finalul turului speră doar să fie un om mai bun.

Cei care vreţi să îi urmăriţi aventura lui Iulian Mircea prin Europa o puteţi face prin intermediul paginii lui de Facebook - Mircea Iulian, pe site-ul sau - www.mirceaiulian.com, sau pe pagina sa de Youtube - Iulian Mircea. Tot prin intermediul acestor reţele puteţi lua legătura cu el dacă vreţi să îl susţineţi în această “frumoasă nebunie”.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro