Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Turismul local între promovare şi nepăsare

Zilele trecute, la Centrul Multicultural şi de Recreere Poarta Cetăţii Brăila a avut loc un Seminar gratuit de promovare turistică. Evenimentul a fost organizat de Zig Zag prin România, singura organizaţie din lume care foloseşte o altfel de metodă şi un altfel de management pentru promovarea turismului local, cu sprijinul Asociaţiei Clubul de Turism Proilavia şi a pus sub lupă Brăila turistică.

Practic, de 5 ani, echipa Zig Zag prin România călătoreşte prin toată ţara, cu scopul de a surprinde unicitatea locurilor şi poveştile de viaţă ale românilor autentici, pentru a crea cea mai frumoasă carte de vizită a României, dar şi pentru a promova fiecare judeţ.

După ce au explorat aproape o lună de zile Oraşul cu salcâmi şi mai multe localităţi din judeţ, reprezentanţii Zig Zag prin România au început să descopere frumuseţea acestor locuri şi au ajuns la concluzia că “Brăila e o comoară”. Cu Dunărea şi cu Insula Mică mustind de frumuseţe şi de mistere, cu  parfumul clădirilor vechi şi cu bijuteriile arhitecturale, Brăila chiar este desprinsă dintr-o poveste cu Chira-Chiralina, ca un evantai peste cufărul Timpului, în care străzile bătrânului oraş se întrepătrund cu realitatea cotidiană.

Dar, cine să promoveze aceste locuri? Cine să descrie parfumul florilor de salcâm şi macii din lanurile de grâu? Poate doar poeţii Cetăţii, care împletesc versuri cu fir de pelin sau, la mal de apă, îşi lasă vâsla şi se prefac în val...

În mediul online, tinerii de la Zig Zag prin România nu au găsit prea multe informaţii despre obiectivele turistice din Brăila. Sincer-vorbind, nici nu prea sunt; nici obiective turistice şi, implicit, nici informaţii. Sau, acele obiective turistice care au mai rămas, nu sunt promovate, pentru că nimeni nu mai are niciun interes de a repune Brăila pe harta turistică a ţării. Am rămas un oraş cenuşiu, cu oameni dezamăgiţi şi trişti, care nu mai reuşesc să se bucure de un răsărit de soare sau de verdele crud al ierbii. Ni s-au stafidit toate simţurile, orizontul ni s-a îngustat de atâtea aşteptări în zadar, iar paşii noştri devin din ce în ce mai nesiguri când calcă peste trotuarele zbârcite şi ştirbe, care clămpăne în buricul târgului.

Întâmplător sau nu, unul dintre tinerii care au venit să promoveze Brăila spunea că, născut la ţară, el crede în principiul agricultorului. 

“Rezultatele sunt roadele unui pământ pregătit, semănat şi îngrijit. Dacă nu sunt rezultate, nu înseamnă tot timpul că pământul nu-i bun, ci tu, ca agricultor, trebuie să schimbi cultura. În realitate, autorităţile nu sunt pregătite să aducă rezultate şi atunci, ele trebuie să vină din partea localnicilor”.

Asta se întâmplă la noi:  autorităţile nu sunt pregătite să aducă rezultate. De fiecare dată, autorităţile sunt luate prin surpridere de realitatea cotidiană şi nu reuşesc să facă faţă solicitărilor. Sau, nu vor. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu societatea civilă. Cu o floare, cum este  Asociaţia Clubul de Turism Proilavia, care promovează de ani de zile Brăila, nu se face primăvară. Promovarea judeţului, a turismului şi a culturii din Brăila se poate face utilizând o serie întreagă de instrumente, pe care cei care conduc judeţul şi oraşul le ştiu, le cunosc, dar le ignoră cu bună-ştiinţă. Dar, pentru că tinerii de la Zig Zag prin România le-au reamintit la seminarul de zilele trecute, considerăm că repetiţia este mama învăţăturii, iar cei care conduc destinele acestui judeţ îşi vor apleca urechea şi peste aceste aspecte.

“În primul rând, să se folosească mai mult mediul online; să existe mai multe articole, video-uri şi fotografii despre judeţ, care să ajute un turist să ia o decizie mai uşor. O altă recomandare constă în prezenţa obiectivelor turistice şi promovarea lor pe diverse reţele de socializare, mai multă deschidere faţă de bloggeri şi media pentru realizarea matarialelor de promovare, etc”, sunt sfaturile tinerilor de la Zig Zag prin România.

La noi însă, promovarea unor evenimente se face pe muchie de cuţit. Instituţiile culturale, de exemplu, care sunt sub aripa ocrotitoare a Consiliului Judeţean Brăila nu reuşesc să îşi promoveze evenimentele pentru că, undeva, într-un birou, cineva care stă pe un fotoliu ţine cu dinţii de nişte hârtii şi încurcă toate iţele mijloacelor de promovare şi de comunicare cu presa. La Brăila, turismul, ca şi cultura, se zbat între dorinţa noastră de promovare şi nepăsarea autorităţilor.




Categorie articol: 

Comentarii