Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

"Trebuie sa facem ceva pentru a indrepta copiii spre studiul matematicii"

Profesoara de matematica Nicoleta Dinca, director la Scoala cuclasele I - VIII Tichilesti, a participat, de curind, la un curs de formare continua Comenius 2.2 C, finantat de Uniunea Europeana, prin programul Socrates. Cursul intitulat "Abilitarea profesorului dematematica de a implementa aceasta disciplina in scoala" s-adesfasurat in perioada 8 - 15 ianuarie, in Cehia, la Praga si a avut ca participanti profesori de matematica din opt tari europene, printrecare si sapte profesori din Romania. Saptamina trecuta, la Liceul dearta "Hariclea Darclee", prof. Nicoleta Dinca a avut oportunitatea de a impartasi din experienta dobindita in urma vizitei la Praga si celorlalti profesori de matematica din municipiu si judet. Aceasta apovestit colegilor sai modul in care s-au desfasurat cursurile, felulcum se preda matematica in celelalte tari si a expus practic citevametode noi de predare a disciplinelor matematice, subliniind faptul ca totul este foarte diferit de ceea ce se face in scoala romaneasca. In primele zile, profesorii au parcurs trei module de pregatire avind ca teme: "Folosirea experientei copiilor in scoala si in afara scolii", "Legatura dintre geometrie si algebra" si "Proiectele matematice", fiind impartiti pe grupe, in functie de virsta elevilor la care predau, dupa care, in zilele urmatoare, fiecare profesor si-a ales un modul pentru extinderea cunostintelor in domeniul respectiv. "Eu mi-am ales ca extindere modulul cu proiectele matematice, pentru ca aveam impresia ca matematica este un pic dezavantajata la acest capitol. Intotdeauna mi s-a parut ca la matematica este mai greu sa realizezi proiecte interdisciplinare decit in cazul celorlalte discipline. Am observat cu suprindere ca nu este deloc asa, ci se pot realiza foarte usor combinatii cu alte stiinte, daca la clasa se merge pe o abordare practica a matematicii, bazata pe experienta de zi cu zi a elevului. In primul rind, trebuie sa incercam sa ne axam pe asigurarea unui cadru distractiv si relaxant in timpul orelor de matematica sau optional, pentru a evita sa le mai cream elevilor sentimentul de teama vizavi de matematica. Trebuie sa facem ceva pentru a indrepta copiii spre studiul matematicii", a spus prof. Nicoleta Dinca. "Nu este normal ca elevii sa ajunga in clasa a V-a, fara sa stie tabla inmultirii"Profesoara a marturisit ca s-a convins, o data in plus, ca atractia elevilor fata de aceasta disciplina mai depinde si de modul in care profesorul coopereaza cu elevii. "Am asistat la o lectie demonstrativa la o scoala de aplicatie din Praga si am ramas uimita de conduita elevilor in scoala, in timpul orelor si in pauze. Ceea ce mi s-a parut extraordinar intr-una din clase a fost un sistem de predare - invatare in care se foloseau culorile semaforului. La culoarea rosie, copiii nu aveau voie sa vorbeasca sau sa puna intrebari, la culoarea galbena puteau cere anumite explicatii si profesorul le raspundea, iar culoarea verde insemna libertatea elevilor de a adresa intrebari in timp ce lucrau exercitii. Totul se bazeaza pe joc. Am observat ca se lucreaza foarte mult pe baza de experiment, cu fise de lucru, betisoare, bucati de hirtie, astfel incit copilul sa opereze direct cu notiunile predate". Referitor la sistemul de invatamint al celorlalte tari din Europa, Nicoleta Dinca a spus ca, in alte tari, toti elevii promoveaza, nimeni nu ramine in afara vreunei forme de invatamint, copiii fiind directionati inca din clasele mici spre anumite scoli, in conformitate cu posibilitatile lor intelectuale. "In sistemul englez, de exemplu, trierea se face inca din clasa I. Copilul nu trece in clasa a II-a, daca nu stie alfabetul, ceea ce la noi, trebuie sa recunoastem, se mai intimpla. La matematica, spre exemplu, sint elevi care ajung la clasa a V-a fara sa cunoasca tabla inmultirii, sarcina de a-l invata acest lucru refenindu-i profesorului de matematica, ceea ce nu este normal. La ei, se creeaza elevului de la bun inceput un culoar, in functie de bagajul de cunostinte pe care il are, iar la clasa nu se lucreaza diferentiat".




Categorie articol: 

Comentarii