Mergi la conţinutul principal

Terasele din municipiu. S-a schimbat modificarea

• consilierii municipali au aprobat, recent, un regulament privind modul de închiriere a bunurilor ce aparţin domeniului public, care vizează printre altele şi terasele estivale • viceprimarul Alexandru Jantea a ţinut să specifice că a fost nevoie de acest proiect, deoarece fostul regulament realizat de liberalul Alexandru Dănăilă ar fi fost o inepţie care a scandalizat o parte dintre terasieri • de cealaltă parte, preşedintele PNL Brăila, susţine că Jantea i-a păstrat regulamentul 90% şi că modificările aduse nu fac altceva decât să impună costuri suplimentare pentru terasieri

 

Membrii CLM Brăila au aprobat în cadrul celei mai recente şedinţe ordinare un regulament care vizează modul de închiriere a bunurilor ce aparţin domeniului public al municipiului. Asta, în contextul în care deja exista un astfel regulament adoptat de fostul Legislativ al municipiului, la propunerea fostului viceprimar PNL Alexandru Dănăilă. La vremea respectivă fuseseră înregistrate o serie de probleme legate de modul în care se închiriau terasele pe domeniul public:  se constatase că există o serie de spaţii cu potenţial, dar care zăceau blocate, dar şi întârzieri privind deschiderea la începutul sezonului estival a acestor amplasamente.

Ei bine, viceprimarul PSD Alexandru Jantea a ţinut să sublinieze că a fost nevoie acum de un atare proiect, în contextul în care, fostul regulament realizat de ex-vicele Dănăilă venea cu foarte multe prevederi care se băteau cap în cap şi care ar fi stârnit nemulţumiri în special în rândul terasierilor. Mai exact, Jantea a ţinut să precizeze că deşi fostul regulament

vorbea despre închiriere sezonieră, făcea în acelaşi timp referire la o posibilitate de reziliere a contractului în cazul în care o terasă nu desfăşura activităţi economice timp de două luni. Lucru inevitabil în sezonul rece, a explicat actualul viceprimar.

 

Ce s-a modificat în regulament

Contactat de redactorii „Obiectiv - Vocea Brăilei”, Jantea a ţinut să sublinieze că din punctul său de vedere regulamentul realizat de Dănăilă avea foarte multe lacune.

„În primul rând, vechiul regulament prevedea închirierea domeniului public pentru terase sezoniere cu o durată de cinci ani. Deci activitatea în vechiul regulament era specificată foarte clar ca fiind una sezonieră. Asta înseamnă perioada sezonului estival sau rece. Oricum, o durată limitată de timp ca luni. Concret tu îi închiriai unui cetăţean o terasă pe cinci ani şi el stătea acolo zi de zi, dar avea voie să funcţioneze doar şase luni, pe perioada verii. Din mai până în septembrie sau octombrie. În schimb - şi aici vine partea frumoasă pe care eu am catalogat-o drept inepţie -, se spune în vechiul regulament că nedesfăşurarea activităţii economice pe spaţiul unde se află terasa amplasată, mai mult de 60 de zile consecutiv duce la rezilierea contractului. Adică tu închei un contract cu mine, eu îţi dau voie să te amplasezi, îţi spun că ai contractul valabil cinci ani şi vii să plăteşti lună de lună, apoi te limitez ca posibilitate de desfăşurare a activităţii doar la şase luni pe an, după care îţi atrag atenţia că dacă două luni de zile nu desfăşori activitate, îţi reziliez contractul. Înţelegeţi paradoxul? Din punctul meu de vedere acel regulament nu era logic, nu era practic. Nu aveam cum să îi spun unei persoane că din 12 luni poate să stea acolo doar 6 şi dacă două luni consecutive nu activezi - şi evident că ar exista aceste două luni fără activitate, pe timpul iernii, mai ales că avem o grămadă de amplasamente cu vată de zahăr, de exemplu -, îţi reziliez contractul!”, a afirmat Jantea.

Viceprimarul a precizat că a introdus pe acest considerent noţiunea de terasă permanentă şi terasă temporară. Astfel că cei care doresc să închirieze între o lună şi un an o pot face, iar chiria va fi stabilită la momentul licitaţiei. De asemenea, cei care au localuri, pot opta pentru terase permanente.

„Am modificat şi faptul că după ce expiră perioada contractuală, nu poate să mai vină cetăţeanul să facă act adiţional la contract. Pentru că altfel nu scăpăm de monopol. De exemplu, eu undeva în 2017 iau o terasă la o licitaţie la care am participat alături de un prieten de-al meu şi 40 de ani de acum înainte merg pe acte adiţionale şi rămân pe acea valoare. Nu e corect! Se stabileşte o valoare, se licitează. Durata pentru care a fost scoasă la licitaţie ajunge la final, moment în care el trebuie să îmi plătească lunar. Dacă a ajuns la final şi în cazul în care mai este în accepţiunea arhitectului sau a opiniei publice să se mai închirieze din nou zona aceea pentru terasă, o vom scoate din nou la licitaţie, pe o altă valoare, bineînţeles. Trebuie să fie la nivelul pieţei din momentul respectiv”, a mai adăugat Jantea.

De asemenea, sursa citată a mai completat că tot la capitolul terase, a fost introdusă o prevedere care obligă câştigătorul licitaţiilor publice să dea o declaraţie pe proprie răspundere că într-un termen de câteva zile va semna  procesul verbal de punere în posesie.

„Ca să nu ne mai trezim în situaţii precum au fost cu terasele de pe Faleză pe care le-am dărâmat anul trecut. Cetăţeni care au câştigat de la Primărie un lot de pământ, nu au ridicat niciodată procesul verbal de punere în posesie al amplasamentului, ba mai mult, s-au extins şi nici n-au plătit chiria pentru că au considerat că nu au cum să plătească deoarece nu au fost puşi în posesie. De exemplu, fosta terasă de lângă Vasul Mureş. De aceea am făcut o anexă la regulament. Nu spun şi nu am să spun niciodată că am inventat a doua oară roata sau mersul pe jos, făcând acest regulament. A fost un efort comun al meu, împreună cu colegii din Primărie. Diferenţa dintre regulamentul ăsta şi vechiul regulament constă în faptul că nu mai reprezintă un paradox. Eu consider că în momentul de faţă acest regulament poate fi pus în aplicare cu succes şi să nu creeze probleme. Sunt foarte convins că nu am făcut un lucru perfect. Sunt foarte convins că el va trebui să fie modificat. Poate nu acum, dar peste ceva timp. Dar măcar este practic şi viabil şi nu crează paradoxuri”, a conchis Jantea, cu precizarea că a luat decizia de a modifica regulamentul în urma reclamaţiilor primite din partea celor care au astfel de terase.

 

Consilierii municipali liberali nu văd diferenţele din «noul» regulament

Precizăm că în cadrul şedinţei ordinare a CLM, consilierii PNL Brăila prezenţi la şedinţă, în frunte cu Raluca Bucur au ţinut să atragă atenţia că de fapt consiliul votează fostul regulament, cu foarte mici modificări şi nu unul nou.

„Acest regulament, cel puţin 90% din el, se regăseşte în vechiul regulament. Deci sunt nişte modificări superficiale. Dar mai grav este că multe dintre amplasamente încă nu sunt libere de sarcini. Există terase pe acele amplasamente. Se pot scoate la licitaţie conform Legii 213/1998 nişte amplasamente care nu sunt libere de sarcini?”, a afirmat Bucur.

La rândul său, Petrică Popa a ţinut să atragă atenţia că nu se mai poate vorbi despre terase, dacă acestea sunt construcţii acoperite, care funcţionează în orice anotimp, ci mai degrabă de „incinte”.

„Nu cred că scopul acestui proiect este de a genera o dispută. Interesul nostru al tuturor este de a avea o procedură clară pentru toţi agenţii economici care desfăşoară activităţi pe bază de terase în Municipiul Brăila. Avem experienţa unei terase de pe Mihai Eminescu, care pe perioada iernii, ştiţi cu toţii, a funcţionat având o izolaţie dintr-un material special, la fel cum există şi în alte oraşe din România. Mai mult decât atât, aş putea să vă spun faptul că poate unii dintre cei care închiriază terenuri pentru terase doresc să desfăşoare aceste activităţi şi într-o perioadă în care toamna este mai blândă sau primăvara începe mai devreme, iar prin vechiul regulament aceştia se aflau efectiv în imposibilitatea de a avea prelungirea contractului în anul viitor, deoarece pe perioada iernii ei nu puteau să desfăşoare activitate timp de minim 60 zile. Şi atunci li se rezilia de drept contractul. Eu vă invit pe toţi să votăm acest proiect de hotărâre, deoarece el vine în ajutorul agenţilor economici. Nu trebuie să ajungem la o dispută vizavi de anumite prevederi din el, pe raţionamente de ordin politic, ca să spun aşa”, a afirmat la rândul său primarul Marian Dragomir.

În cele din urmă, proiectul a fost aprobat cu 21 de voturi „pentru” ale consilierilor prezenţi şi o abţinere a liberalului Florin Pricop.

 

Dănăilă avertizează că cei care au terase vor avea de plătit mai mult

De cealaltă parte, fostul viceprimar Alexandru Dănăilă nu s-a arătat deloc încântat de modificarea regulamentului realizat în mandatul trecut, deoarece, susţine acesta, pe lângă faptul că s-a dat copy - paste, în urma celor câteva modificări făcute, cei care au terase vor plăti mai mult către municipalitate, chiar dacă nu vor activa iarna.

„Acest regulament nu este altceva decât vechiul regulament în proporţie de 90%. A fost modificată partea de introducere şi s-au scris câteva definiţii noi pentru câţiva termeni pe care nu îi reţin acum, dar care ştiu că nu îşi găsesc aplicabilitate în proiect. Deci s-au dat definiţii. Asta mă duce cu gândul că au dat copy - paste de la un alt regulament din alte părţi, la zona de preambul a proiectului, ca să modifice şi să vadă toată lumea că «au lucrat intens» la acest regulament. Nu! Vă spun că rămâne acelaşi pe care l-am propus eu. Cât despre perioada sezonieră, are un contract valabil cinci ani de zile pentru ca oamenii de acolo să aibă o stabilitate şi o activitate predictibilă. Dar eu îl întreb pe domnul viceprimar sau pe primar şi cei care s-au consultat cu cetăţenii de acolo: oamenii care închiriază terase pe faleză vor plăti chirie şi iarna şi vara? Pentru că eu asta înţeleg având în vedere schimbările pe care le-au făcut. Posibilitatea în vechiul regulament cu privire la terasele sezoniere era ca oamenii să nu plătească chirii şi iarna. Nu ştiu cui îi convine ca iarna, să plătească chirie la nivel de perioadă sezonieră şi să funcţioneze. Pentru că, de exemplu, pe Faleză nici nu sunt oameni în această perioadă. Ăsta este şi motivul pentru care ei plecau de acolo. Stăteau 6 - 7 luni. Dar în jumătatea de an când era frig, terasa nu funcţiona. Acum, dacă s-a făcut modificarea asta, probabil că va trebui să îi taxeze şi în perioada respectivă. Atât timp cât funcţionezi, legea spune că trebuie să plăteşti. Chiar dacă tu produci ceva sau nu. Deci, din punctul meu de vedere este o greşeală asumată de conducerea Primăriei. Oamenii aveau posibilitatea să plătească mai puţin”, a replicat la rândul său Dănăilă.

Cât despre celelalte modificări amintite de Jantea, fostul viceprimar susţine că sunt pur şi simplu chestiuni de o ingnoranţă fără margini, deoarece ele se regăseau şi în forma iniţială a regulamentului, însă nimeni nu s-a obosit să le citească.

„Contractele nu puteau fi adiţionate nici înainte. La anexă, la regulamentul iniţial - şi s-a păstrat şi acum lucrul ăsta, nu s-a modificat cu nimic -, este caietul de sarcini şi contractul de închirieri. Tocmai ca să se evite situaţia în care caietele de sarcini difereau de la o licitaţie la alta, sau contractele de închiriere aveau o formă sau alta în funcţie de cine câştiga licitaţia.

Procesul verbal de punere în posesie al amplasamentului este trecut la nivel de procedură în cadrul acestui caiet de sarcini. Faptul că acum cel care câştigă mai dă o declaraţie pe proprie răspundere nu reprezintă altceva decât că se rupe un fragment din caietul de sarcini deja aprobat. Ceea ce spune domnul viceprimar în speţa asta este adevărat, dar sunt situaţii întâlnite înainte de a fi implementat regulamentul. Cine l-a informat, l-a informat greşit. Şi nu ştiu dacă a văzut procesele verbale de la licitaţii, ca să vadă problemele care au apărut. Dacă a urmărit toată desfăşurarea contractelor ca să înţeleagă. Tocmai înainte de a se face acest regulament erau situaţii în care se câştigau licitaţii şi nu veneau la punerea în posesie, tocmai ca să blocheze amplasamentele să nu vină alţii să le ia. După implementarea regulamentului propus de mine, aceste lucruri nu au mai fost posibile, pentru că Primăria are dreptul să rezilieze contractul sau să îl scoată din nou la licitaţie dacă nu a fost semnat, şi să oprească garanţia de participare pe care o pierde cel care nu vine să îşi facă procedura de preluare. Astea nu sunt modificări, sunt lucruri care existau şi înainte”, a conchis Dănăilă.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro