Mergi la conţinutul principal

Tehnologia: dezvoltarea sau alienarea umanitatii?

Lumea in care traim este deplin tehnologizata, iar ritmul de dezvoltare nu se opreste aici. Astfel, relatiilor interumane li se adauga constant o variabila tehnologica fara precedent, punandu-si o amprenta majora asupra felului in care indivizii si comunitatile ajung sa interactioneze sau sa ia decizii.

Ingrijorarile legate de dependenta tehnologica sunt tot mai vii si suscita discutii aprinse, mergand pana la reactii ostile la nivel declarativ. Articolele de pop-psychology abunda in avertizari legate de tehnologie, de utilizarea telefoanelor mobile si a tabletelor pana la declaratii alarmante cum ca, spre exemplu, tabletele si telefoanele mobile reprezinta „o adevarata heroina pentru creier”. In realitate, se pare ca lucrurile nu stau chiar asa, pentru ca de la o generatie la alta inteligenta creste cu 1 pana la 3 puncte pe deceniu. Un efect pare sa fie in ultima decada stimularea pe tableta sau telefon, care ofera un avans considerabil in dezvoltarea mentala a noii generatii.

 

Dependenta sau necesitate?

 

Pe de alta parte, daca ar fi sa ne asezam intr-o perspectiva mai linistitoare si sa ne uitam in ce masura viata noastra a fost schimbata de tehnologie in mai putin de o decada, putem constata ca ne luam informatii mult mai usor – de la retete culinare pana la articole academice. In viata de zi cu zi, lucrurile acestea sunt atat de vizibile si au fost adoptate cu multa usurinta, fara nicio consecinta apocaliptica. Schimbarile acestea indica mai curand ca anumite aspecte ale vietii au fost schimbate, sugerand ca este vorba nu despre dependenta, ci despre utilitarism.

 

Internetul si amnezia digitala

 

Pentru prima data in istoria umanitatii, devenim parte dintr-un ecosistem in care relatia om-masina capata valente noi. Desigur, mintea noastra se transforma, la randul ei, poate adaptativ. Amintirile noastre sunt transferate in sisteme „cloud”, fara a mai face efortul de a retine ceva, iar internetul a devenit un fel de memorie colectiva, asa incat uneori nici nu mai trebuie sa facem eforturi mnezice (de memorare), pentru ca gasim instant pe Google ceea ce refuzam sa mai retinem. In acest caz, efectul este ceea ce unii numesc amnezie digitala,cand nu mai retinem informatii pentru ca ne bazam ca le gasim in alta parte, oricand.

 

Dragostea pentru telefon are un nume

 

Un efect inevitabil al device-urilor este ca pot contribui, in cazul unora, la umplerea unor goluri, mai ales in cazul celor care au capacitate mai redusa de a suporta singuratatea. Pentru acestia, un impact mai mare il poate avea pierderea telefonului – ceea ce a fost denumit FOMO(fear of missing out) sau nomofobieAbsenta telefonului mobil trezeste o stare de neliniste daca il uita acasa, il pierd, raman fara baterie sau retea, pentru ca nu mai pot fi conectati cu ceilalti prin mijloace de comunicare sau nu mai au acces la retele de socializare.

 

Mode culturale online si offline

 

Dincolo de bine si de rau, vorbim despre trenduri, denumite si mode culturale, despre care putem sa admitem ca unele vor ramane, altele se vor transforma, iar altele pur si simplu vor disparea (de exemplu, jocul Pokemon Go, despre care, astazi – dupa un an – abia daca il mai pomeneste cineva). O dovada recenta ca lucrurile se schimba continuu este noul trend de jocuri offline tip Spinner, Fidget Spinner sau Kendama, poate ca reactie la excesul de digitalizare.

Psihoterapeut Viorel Nedelcu

Articol preluat de pe farmaciata.ro

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro