Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Teatrul "Maria Filotti". Scandal în culise

* Bujor Macrin, Monica Ivaşcu-Zugravu, Liliana Ghiţă, Mihaela Trofimov, Ramona Gîngă-Terente, Liviu Pintileasa, Emilian Oprea, Alin Florea şi regizorul Radu Nichifor critică activitatea lui Bodolan şi se declară indignaţi de ieşirile sale în presă * "Singura soluţie este să plece. Să renunţe la a manageria această instituţie!" spune răspicat Bujor Macrin, unul dintre cei mai iubiţi actori de la "Maria Filotti"

Acuzaţiile directorului general al Teatrului "Maria Filotti" la adresa angajaţilor instituţiei nu i-au lăsat nepăsători pe actorii şi regizorii brăileni. Întorşi de la festivalul din Shumen, unde i-au impresionat pe spectatorii şi profesioniştii de teatru din Bulgaria cu piesa "Sufletul. Puncte de veghere", regizată de Radu Afrim, actorii de la "Maria Filotti" îi cer lui Mircea Bodolan să renunţe la funcţia sa, considerând că, după conferinţa de presă de joi, conflictul dintre trupă şi directorul instituţiei a ajuns într-un punct fără întoarcere. Actorul Bujor Macrin o spune răspicat: "Conflictul este iremediabil deschis şi imposibil de închis. Singura soluţie este să plece. Să renunţe la a manageria această instituţie!".
Lui Bujor Macrin i se alătură actorii Monica Ivaşcu-Zugravu, Liliana Ghiţă, Mihaela Trofimov, Ramona Gîngă-Terente, Liviu Pintileasa, Emilian Oprea, Alin Florea şi regizorul Radu Nichifor. În discuţiile purtate cu redactorii "Obiectiv" şi în drepturi la replică trimise redacţiei, ei critică atmosfera creată de Mircea Bodolan în teatru, atitudinea sa faţă de actori şi lipsa de viziune.

"Toate afirmaţiile pe care Bodolan le-a făcut sunt fără acoperire"

macrin_bujor"Pentru mine, lecturarea articolelor din ziar şi a altor comentarii şi articole de pe internet a fost o surpriză total neplăcută. Un gest ca ăsta nu se poate face!", declară actorul Bujor Macrin. El îi cere lui Bodolan să părăsească fotoliul de director. "Când ai venit manager într-un teatru, se presupune că ştii unde vii. Că te-ai informat ce fel de colectiv ai, ce performanţe are, ce nevoi are şi îţi faci un plan de management. Cred că aşa ceva nu s-a întâmplat. Fiindcă domnul Bodolan ar fi trebuit să ştie că teatrul din Brăila a fost prezent în aproape toate festivalurile naţionale, a luat nenumărate premii cu spectacolele pe care le-a făcut. Şi nu orice fel de premii. Este un teatru considerat de critica de specialitate printre primele teatre din ţară. Din punct de vedere al repertoriului pe care şi-l alege, al calităţii spectacolelor şi al calităţii actorilor este peste multe teatre din ţară, inclusiv din Bucureşti. Toate afirmaţiile pe care Bodolan le-a făcut sunt fără acoperire. Sigur că da, jumătate sau sfert de adevăr este în fiecare, fiindcă adevărul nu este niciodată absolut. A promis atunci când a fost numit manager că va sta de vorbă cu fiecare actor în parte. Nu a stat. Se ceartă pe holuri! Oricine îl abordează, ţipă şi pleacă. În urma declaraţiilor domnului Bodolan, conflictul este iremediabil deschis şi imposibil de închis. Singura soluţie este să plece. Să renunţe la a manageria această instituţie. Pentru că nici nu cred că se pricepe. El a fost actor, a condus un comitet de cultură şi educaţie unde se putea face orice, a fost apoi la o casă de cultură... nu ştiu ce a făcut acolo... A închiriat săli. Probabil că asta vrea să facă şi la teatru", spune actorul Bujor Macrin, în exclusivitate pentru "Obiectiv - Vocea Brăilei".
Nici actriţa Monica Ivaşcu-Zugravu nu mai vede vreo cale de împăcare între trupă şi conducerea teatrului. "Din punctul meu de vedere nu mai există cale de reconciliere între manager şi trupă. E ruşinos că domnul manager acuză actorii de situaţii pe care chiar domnia sa le-a creat. În primul rând, din punct de vedere artistic ne-a întors în timp cu 20 de ani şi majoritatea proiectelor propuse sunt doar pentru a avea un număr de premiere pe care să îl prezinte la primărie şi nu spectacole de calitate la nivel de 2011. «Maria Filotti» este un teatru important în lumea teatrală românească, dar, din păcate, în 8 luni de zile ne-am cam dus spre cămin cultural, ceea ce brăilenii nu merită sub nicio formă. Aici a intervenit reacţia firească a actorilor, care au sesizat această decădere cruntă şi era firesc să apărăm lucrurile bune pe care managerul le calcă în picioare pur şi simplu. E foarte urât din partea acestui conducător să îşi denigreze propria trupa. Vorbea de performanţă. Dar performanţa nu se face cu biciul! Noi, timp de 8 luni, am fost transformaţi în simpli executanţi de texte. Este foarte adevărat faptul că Bodolan avea un limbaj vulgar, ce nu cadrează cu funcţia pe care o ocupă. Acuzaţiile la adresa anumitor oameni din teatru, fie că sunt actori sau regizori sunt trecute prin filtrul personal. Din punct de vedere artistic ele nu au nicio susţinere, însă managerul, timp de 8 luni, a plătit şi, din păcate, plăteşte poliţe personale. Răzbunările personale nu au nicio legatură cu această meserie. Nu e firesc să tragi pe margine spectacole importante, actori care ar fi putut aduce valoarea pe scenă, doar pentru că ai răutăţi. Sunt foarte multe situaţii jenante şi umilitoare în care ne-a pus pe noi, actorii, domnul Bodolan. Şi tot dânsul este cel care declară război. E jenant! Din motive de bun simţ nu voi mai exemplifica ameninţările, impunerile şi atitudinea de maidan pe care am suportat-o cu toţii în această perioadă. Le mulţumesc sincer colegilor care au avut reacţii la tot ce s-a întâmplat în această perioadă şi susţin cu toată inima că nu sunt mofturi ale actorilor şi nici orgolii nestăpânite, ci doar dorinţe de a păstra calitatea şi prestigiul unei instituţii pe care Brăila şi brăilenii o merită. La final, vă reamintesc o zicală, «omul sfinţeşte locul», ce cu siguranţă nu i se potriveşte domnului manager", scrie Monica Ivaşcu într-un drept la replică trimis redacţiei.

"Principala problemă a domnului Bodolan este că nu poate externaliza pe cine doreşte dumnealui"

nichifor_raduŞi regizorul Radu Nichifor se declară neplăcut surprins de declaraţiile lui Mircea Bodolan şi de acuzaţiile directe formulate de acesta la adresa regizorului brăilean: "Am nimerit din lac în puţ. Nu e extrem de colocvială expresia asta, dar aşa este: am nimerit din lac în puţ. În teatrele în care am mai lucrat eu, nu m-am întâlnit cu o situaţie similară, în care un director să-şi critice, într-o conferinţă de presă, trupa. Dar poate nu am eu o experienţă atât de mare. În ceea ce mă priveşte, cea mai gravă critică la adresa mea venită din partea domnului Bodolan mi se pare aceea că nu am respectat termenul pentru spectacolul «Scandal în culise» şi că din cauza asta am privat teatrul de 2.000 de spectatori. Este o acuzaţie foarte gravă şi sper că domnul manager a făcut această afirmaţie în urma unui studiu extrem de laborios şi bine documentat. 2.000 de spectatori plătitori pentru un teatru ca Brăila care, pe an, din câte îmi aduc eu aminte, are în jur de 30.000 de spectatori, înseamnă enorm de mult".
Radu Nichifor a explicat faptul că termenul negociat iniţial cu directorul teatrului pentru premiera spectacolului "Scandal în culise" nu a putut fi realizat pentru simplul motiv că Teatrul "Maria Filotti" nu a finalizat decorul în timp util, deşi sponsorizarea în valoare de 6.000 de euro, atrasă de regizorul brăilean de la Şantierul Naval, a venit la termen. "Teatrul «Maria Filotti» nu a reuşit să termine restul de decor la timp. E un spectacol care implică şi un anumit grad de periculozitate pentru actori. Nu se putea intra în decor, iar spectacolul ăsta nu se poate repeta la podea. După ce am început lecturile, ne-am oprit şi am aşteptat cu toţii ca decorul să se termine, exact aşa cum am discutat cu domnul director general. Am intrat efectiv la repetiţii cu decor la sfârşitul lui ianuarie şi am ieşit cu spectacolul undeva spre sfârşitul lui martie, deci un termen absolut rezonabil, de două luni. Cam atât implică munca la un spectacol de complexitatea acestuia, un spectacol greu din punct de vedere tehnic. Deci, departe de mine gândul de a sabota sau de a nu respecta nişte termene", explică Radu Nichifor.
El sare în apărarea actorilor brăileni şi infirmă faptul că vreunul dintre ei ar avea probleme de dicţie sau impostaţie. "Am lucrat un număr de spectacole cu trupa din Brăila, cred că sunt patru sau cinci oameni din componenţa actuală cu care nu am lucrat. Sper că domnul Bodolan a vorbit despre calitatea actorilor brăileni în urma unui studiu, cerând sprijinul unui specialist sau a făcut acele afirmaţii în urma evaluării. Domnul Bodolan ar trebui să nu vorbească fără acoperire. Dânsul ocupă funcţia de manager general şi sper că orice vorbă pe care o emite în conferinţe de presă sau în momente publice este perfect argumentată. Sper lucrul ăsta. Cum spuneam, am lucrat cu un număr important de actori din trupa din Brăila şi nu mi se pare că vreunul din ei are probleme de dicţie şi impostaţie. Dacă ar fi fost astfel de probleme, ca un regizor profesionist ce sunt, aş fi cerut sau, într-un fel sau altul, aş fi ajutat la corectura lor".
Nichifor adaugă faptul că, cel mai probabil, nemulţumirile directorului general sunt legate de faptul că nu poate scăpa de persoanele cu care într-un timp extrem de scurt a reuşit să intre în conflict. "Cred că principala problemă a domnului Bodolan este că nu poate externaliza pe cine doreşte dumnealui. Eu vă asigur că legislaţia românească, în momentul ăsta îţi acordă suficiente pârghii ca să îţi faci treaba. În fond, sunt un număr important de instituţii de spectacol în ţara asta care funcţionează după aceeaşi legislaţie.
Dar este vorba despre încercarea de externalizare a unor oameni, punctual. Oameni care nu au vrut să respecte nişte cerinţe cam ciudate, după părerea mea. De pildă, undeva la începutul anului am fost sunat de domnul Bodolan şi rugat să fac o înlocuire de urgenţă într-un spectacol. Era vorba de înlocuirea doamnei Liliana Ghiţă. I-am explicat că lucrurile astea nu se fac peste noapte, fiindcă îţi baţi joc de spectacol şi de actori. Nu poţi înlocui pe oricine cu oricine. Mi s-a făcut chiar şi o sugestie... Şi mi s-a explicat că asta ar trebui să fie o lecţie dată doamnei Liliana Ghiţă. De ce şi pentru ce nu am înţeles. Regizorii fac spectacole, nu se ocupă cu datul de lecţii şi nu mi se pare normal să fie un regizor folosit într-un meci sau într-o relaţie conflictuală cu cineva. De-a lungul timpului nu am avut relaţii excelente cu doamna Ghiţă, dar profesional, de câte ori ne-am întâlnit la scenă, fiecare şi-a făcut treaba foarte bine, iar cele două spectacole în care am lucrat cu dânsa, pentru mine au însemnat ceva. M-aş bucura să fi însemnat şi pentru dânsa. Şi pentru spectatori. Nu am fost de acord cu înlocuirea dumneaei, iar asediul asupra spectacolului a continuat".

"Atenţie! Se alege praful!"

florea_alinÎntr-un drept la replică trimis redacţiei, actorul Alin Florea, cunoscut publicului pentru rolurile din "Identităţi" sau "Visul unei nopţi de gală" consideră că la mijlocul acestui scandal se află incompetenţa şi impostura. "Dacă s-ar organiza un concurs internaţional de găsit cei mai slabi şi incompetenţi directori de teatru sau manageri ce-or mai fi ei, Brăila ar câştiga detaşat. Nu ştiu care e secretul, dar găseşte impostori. Şi ce face impostorul odată pus în funcţie? Încearcă să se impună prin orice mijloace chiar dacă asta implică minciună, trădare, ameninţări, răzbunare... Apoi, când lucrurile merg prost, începe să arunce cu noroi, cu acuzaţii, să spună că nu a putut pentru că nu l-au lăsat alţii. A avut la dispoziţie tot: buget, resursele teatrului, ajutorul Primăriei, încrederea noastră. N-a făcut nimic. Cine vrea să conducă această instituţie cu înţelepciune şi dragoste trebuie să înţeleagă că trupa ei nu-şi doreşte «călduţul» unui loc de muncă şi maşinaţiuni mărunte. Este în joc viaţa noastră. Numai performanţa ne face să trăim demn şi să putem spune că n-am făcut umbră pământului degeaba. Atenţie! Se alege praful!
M-am săturat de vorbe ca: reformă, eficientizare, profitabilitate, vorbe ce şi-au pierdut adevăratul sens şi în spatele cărora se ascunde incompetenţa", spune Alin Florea.
emilian_opreaColegul său, actorul Emilian Oprea, cel care l-a întruchipat pe Adam Geist în spectacolul lui Radu Afrim face un apel la primarul Aurel Simionescu, căruia îi cere să nu asiste nepăsător la distrugerea teatrului. "Domnule primar, acesta nu e un drept la replică - pentru că e foarte greu să dai coerenţă unor vorbe fără fond, ce se vor a fi idei, rătăcite în haosul unei gândiri ce pune la îndoială însăşi noţiunea de gândire -, ci mai degrabă un semnal de alarmă! Dacă vreodată veţi avea timp să vă povestesc despre un grup de români stabiliţi în Suedia şi care, în vacanţă fiind, văzând un spectacol al Brăilei la Festivalul de Dramaturgie Contemporană din Braşov, au venit peste o saptămână în Brăila pentru a viziona din nou acel spectacol sau despre impresia puternică produsă unor tineri din Budapesta de spectacolul «Sufletul. Puncte de veghere» la Festivalul din Shumen din Bulgaria - aceştia comparând Teatrul «Maria Filotti» cu Teatrul "Katona József", unul din cele mai puternice teatre din Ungaria - o voi face cu plăcere. Spun toate astea, pentru că mi se pare extrem de grav ca managerul unui teatru să submineze în mod constant credibilitatea atât a trupei cât şi a instituţiei înseşi! Pe ce bază? E mai mult decât jignitor, asta în condiţiile în care managerul sus amintit e lipsit de orice coerenţă, şi nu doar artistică şi managerială! Înfiinţarea Asociaţiei «Maria Filotti» prin care se desfăşoară tot felul de proiecte îndoielnice, care nu prea au legatură cu ideea de teatru şi care nu se supune niciunei judecăţi artistice, nu doar că târăşte teatrul într-o zonă periculoasă, dar este pe punctul de a-i fura identitatea, transformându-l într-un cămin cultural. Sper doar să nu mai fiu aici când toate astea se vor întâmpla! Aşa cum îşi încheie filmul domnul Lucian Pintilie, vă rog faceţi ceva pentru cei care cred că încă nu este prea târziu", scrie Emilian Oprea.

"Vreau un director, nu un bufon"

trofimov_mihaelaMihaela Trofimov, actriţa care a întruchipat personajul principal în "Chira Chiralina", spectacol pe care Mircea Bodolan îl aminteşte cu nostalgie în declaraţiile de presă, se declară jignită de acuzaţiile managerului instituţiei. "Nu-mi dau seama dacă gestul domnului Bodolan este mai mult trist sau mai mult hilar. Să te apuci să tai singur, cu atâta sârg creanga pe care stai ţine probabil de o strategie de management pe care eu n-o înţeleg. Mă gândesc, însă, că orice manager din lumea asta ştie că nu ai cum să loveşti în propria echipă, în public, aşa cum a făcut-o domnia sa, că nu ai voie să fii atât de puţin diplomat şi un atât de slab psiholog. Domnul Bodolan nu a adunat nici măcar odată în toate aceste luni colectivul teatrului pentru a-i face cunoscute măcar aşa, «în mare», o parte din gândurile sale, din planurile sale de viitor. Tensiunea în teatru s-a acumulat odată cu fiecare decizie, hai să zic bizară, luată de domnia sa şi nu au fost deloc puţine, fie ele artistice sau administrative. Nu vrea nimeni să conducă în locul domniei sale, vrem doar să ţină cont şi de argumentele de bun simţ ale oamenilor din teatru atunci când ia o decizie, mai ales dacă aceasta le afectează viaţa profesională, nemaivorbind de imaginea teatrului. Nu este deloc în regulă să tot dai oamenilor sarcini pentru care nu au pregătirea necesară pentru că asta imprimă lucrurilor un aer amatoricesc. Este firesc şi uman să cauţi, să bâjbâi, să încerci, să înveţi; devine însă nefiresc şi de-a dreptul jignitor atunci când după ce ai tot bâjbâit, aduni presa şi pozezi în mare reformator într-ale managementului teatral, atât de mare şi atât de reformator, încât se sperie Primăria şi-ţi pune beţe în roate şi-ţi mai pun piedică şi ticăloşii ăia de actori sâsâiţi şi rârâiţi, leneşi şi proşti şi care se mai şi cred toţi Sean Penn şi Maryl Streep. Nu am apucat vremurile în care eraţi cel mai iubit om din teatru, aşa cum aţi declarat, domnule Bodolan, le trăiesc din păcate pe acestea, în care nu v-a luat mult să pierdeţi încrederea şi respectul nostru", mărturiseşte Mihaela Trofimov.
pintileasa_liviuŞi mai tranşant, Liviu Pintileasa, unul dintre actorii din "Scandal în culise" şi "Omul pernă" îi reproşează lui Bodolan faptul că a îndrăznit să critice activitatea din ultimii 15 ani a teatrului, fără să-i cunoască palmaresul şi fără să fi văzut vreun spectacol. "Cât timp trebuie să mai treacă până vom putea reintra în normalitate? Domnule Bodolan, nu sunteţi în măsură să vorbiţi despre lucruri de care nu mai ştiti nimic de 15 ani. Nu cred c-aţi văzut încă spectacolele teatrului care v-a angajat, cât despre un spectacol bun din ţară, nu aveţi habar, altfel nu-mi explic alegerile repertoriale. Poate nu suntem trupa ideală, dar aceşti «subordonaţi» au făcut lucruri minunate în ultimii ani şi-mi pare rău că n-aţi putut fi părtaş la ele. Teatrul nu este al actorilor, al managerului sau al primăriei. Dar cei care au grijă de el nu seamănă şi nu trebuie să semene cu dumneata. Ai fi putut avea bunul simţ să vorbeşti cu oamenii pe care-i «conduci» înainte de-a ieşi cu declaraţii în presă. Vreau pe scenă, nu în piaţa publică, vreau teatru, nu scandaluri, vreau un director, nu un bufon", spune Liviu Pintileasa.

"Cerem scuze publicului care ne vrea pe scenă în spectacole şi nu în scandaluri de presă"

Actriţa Liliana Ghiţă declară că acuzaţiile ce i-au fost aduse vor face obiectul unui proces în justiţie. Nici ea nu mai vede vreo posibilitate de conciliere între trupă şi conducerea teatrului. "Cred că relaţia dintre trupă şi conducerea instituţiei a fost desfiinţată din start! Este inacceptabil faptul că angajaţii instituţiei sunt denigraţi în public de propriul manager! Din punctul meu de vedere, managerul trebuie să fie un garant al echilibrului şi nu un potenţator al conflictelor. În ceea ce priveşte soluţiile care ar putea stinge conflictul declanşat, consider că dacă s-ar fi dorit într-adevăr rezolvarea problemelor, s-ar fi intervenit de mult. Mai exact, «tel maître, tel valet». În ceea ce priveşte acuzaţiile directe ale domnului Bodolan la adresa mea, acestea vor face obiectul unei acţionări în justiţie pentru prejudicii grave aduse imaginii mele publice", spune Liliana Ghiţă, binecunoscută publicului din spectacole ca "Visul unei nopţi de vară" sau "Sufletul. Puncte de veghere".
Într-un e-mail trimis redactorilor "Obiectiv", Ramona Gîngă - Terente, actriţă cunoscută brăilenilor pentru rolurile din "Visul unei nopţi de vară" sau "8 femei" cere scuze publicului şi subliniază faptul că în ultimii doi ani actualul manager şi interimatul anterior au distrus munca şi credibilitatea unei întregi echipe. "Mă deranjează enorm că noi, actorii acestui teatru (subordonaţii), suntem puşi la zid în faţa unui scandal pe care nu l-am provocat, dar avem dreptul la răspunsuri, aşa cum şi publicul are nevoie de răspunsuri. Mă deranjează enorm că nu suntem lăsaţi să ne facem doar meseria, aşa cum ştim noi mai bine şi nu suntem respectaţi ca oameni, ca profesionişti. Dar nu ai de la cine să primeşti acest respect, când eşti condus de un actor - manager mediocru, care, întâmplător, îşi permite să creadă că deţine adevărul absolut despre artă, oameni, modernitate şi calitate umană. Nu ne credem excepţionali, dar nici n-am dezamăgit regizorii şi scenografii cu care am lucrat. Şi în orice caz, domnule Bodolan, nu aşteptăm de la dumneata aprecieri în niciun fel. Există destui oameni de teatru capabili să o facă şi, ca şi dumneata, pot avea o opinie subiectivă. Dar ce poţi şti despre trupa din Brăila, spectacolele şi festivalurile la care a participat, evoluţia ei de la «Chira Chiralina» încoace, când ai fost rupt de acest fenomen de atâţia ani de zile? Nu avem «mentalităţi greşite», nu avem «animozităţi» şi nu suntem «nervoşi», acestea sunt doar texte inventate. Suntem revoltaţi că, pur şi simplu, am fost la mâna destinului în ultimii doi ani şi că actualul manager cât şi interimatul anterior au distrus toată munca şi credibilitatea noastră. Mă doare sufletul că s-a ajuns până aici şi că suntem ţinta unor răzbunări personale. Cerem scuze publicului care ne vrea pe scenă în spectacole şi nu în scandaluri de presă", scrie Ramona Gîngă Terente.
Reamintim că, la sfârşitul săptămânii trecute, în cadrul unei conferinţe de presă, Mircea Bodolan a făcut o serie de declaraţii acuzatoare la adresa actorilor, regizorilor, angajaţilor Teatrului şi Primărei, declarându-se profund nemulţumit de faptul că unii dintre angajaţi cred că au dreptul să facă orice le trece prin cap, fără ca managerul să aibă un cuvânt de spus şi că Primăria nu îl ajută să aibă instrumentele necesare pentru a-şi pune în aplicare planul managerial. Vom reveni.




Comentarii