Mergi la conţinutul principal
Interviu cu Radu Nichifor, noul manager al Teatrului ”Maria Filotti”

Teatrul, la superlativ

* în cadrul unui interviu acordat cotidianului ”Obiectiv”, Radu Nichifor ne-a vorbit despre planurile sale pentru Teatrul ”Maria Filotti” * continuarea proiectelor desfășurate în mandatul fostului manager, revitalizarea Festivalului de Teatru pentru Tineri ”Bujor Macrin”, facilitarea accesului la spectacole a persoanelor cu deficiențe de văz, audiobook-uri realizate de actori pentru elevi de gimnaziu și liceu, proiecții în exterior, acestea sunt doar câteva dintre proiectele noului director al teatrului 

 

Luni, 10 mai, Foaierul ”Mihail Sebastian” al Teatrului ”Maria Filotti”. Câțiva metri mai încolo, în Sala Mare, actorii repetă pentru premiera spectacolului ”Un cuplu ciudat”. În fața mea se află regizorul Radu Nichifor, noul director al instituției, care, la câteva zile de la câștigarea concursului pentru acest post, a fost deschis să ne acorde un interviu. La prima întrebare, ”Cine este omul Radu Nichifor?” mi-a răspuns simplu: ”Un om născut în Brăila, regizor de teatru, tatăl unui băiat de 10 ani”. Pe parcursul interviului îmi povestește că a pășit prima dată în această clădire când avea 4 sau 5 ani, fiind fascinat de lumea teatrului, dar și de arhitectura spectaculoasă. Câteva minute mai târziu, afirmă că este un produs al Teatrului ”Maria Filotti” și că prin prisma meseriei pe care și-a ales-o, cea de regizor, are privilegiul de a fi ”spectator profesionist”. ”La repetițiile generale, e singura meserie de pe pământul acesta când se joacă un spectacol pentru un singur om”. Și uite așa, după aproape două ore, am aflat lucruri despre cariera sa artistică, despre ce l-a determinat să se înscrie la concursul pentru funcția de director și despre planurile sale pentru Teatrul ”Maria Filotti”. Fără alte introduceri, vă invităm să-l cunoașteți, mai bine poate, pe omul, regizorul și directorul Radu Nichifor.

 

- Când v-ați îndrăgostit prima dată de Teatrul ”Maria Filotti”?

- La un spectacol pe care l-am văzut în 1987 și care se numea ”A douăsprezecea noapte”, de William Shakespeare, regia Dragoș Galgoțiu. În decor era o corabie. Și eu, care sunt îndrăgostit și de apă, cu corabia aceea am zburat și eu, am visat și eu. M-a fascinat tot timpul cortina. Cortina acestui teatru este superbă. Mie mi se pare cortina cea mai spectaculoasă invenție teatrală, eu mă transform în copil ori de câte ori se ridică și văd lumea ascunsă în spatele ei.

 

- În ce an ați luat primul contact cu teatrul brăilean ca regizor?

- Cred că în 2004 m-am angajat ca regizor. Am fost director artistic între 2007 și 2010. A fost o perioadă frumoasă! Teatrul acesta a avut o tradiție în a-și cultiva oamenii. Sunt un produs al Teatrului ”Maria Filotti”. Am ajutat la nașterea unui spectacol începând din 1993-1994, cred. De atunci, în acești ani am văzut teatrul ăsta de foarte multe ori luând-o de la început. A avut o evoluție ciclică, s-a ridicat, a căzut și de fiecare dată a mers mai departe mai puternic și mai valoros.

 

- În luna februarie, primarul orașului v-a nominalizat pentru funcția de director interimar al Teatrului ”Maria Filotti”. Am dori să știm dacă v-a surprins nominalizarea?

- Da, m-a suprins! Eu nu cunoșteam primarul din Brăila. Cred că înainte de perioada asta ne-am întâlnit o dată, la o premieră, ne-am salutat și atât.

 

- Atunci de ce ați acceptat propunerea?

- Unul din modelele mele a fost Bujor Macrin. Imediat după Revoluție, a fost o perioadă în care publicul nu mai venea la teatru. Atunci teatrul acesta a avut noroc de Bujor Macrin. Eu l-am cunoscut când avea 50 de ani. Omul acesta de la 50 de ani până a murit a refăcut o trupă, a revitalizat un teatru, a orientat către meseria asta foarte mulți oameni... e mult! Și a fost un actor mare și făcea lucrul acesta pentru că a iubit locul acesta. A iubit locul acesta extrem de mult, a iubit teatrul foarte mult și a încurajat tinerii toată viața lui. Și eu sunt unul dintre ei. Sunt zeci de oameni care fac meseriile acestea, încurajați de Bujor. Iar în memoria sa îmi doresc să revitalizăm Festivalul de Teatru pentru Tineri ”Bujor Macrin”.

 

- Până de curând ați fost director artistic la Teatrul ”Fani Tardini” din Galați. De ce v-ați înscris la concursul de director al Teatrului ”Maria Filotti” din Brăila?

- Am stat la Galați patru ani de zile în funcția de director artistic. Cred că ce aveam eu de făcut sau ce proiecte am început acolo cumva se finalizaseră și era nevoie de un alt suflu. Era nevoie de un refresh acolo. De asemenea, teatrul din Brăila, în momentul acesta, și chiar nu sunt narcisist și nu aș vrea să se înțeleagă asta, avea nevoie de experiența mea și de... să spunem, un tip de diplomație pe care îl aduc eu. Și am ales să mă înscriu la concurs și pentru că autoritățile locale din Brăila nu au spus ”NU!” la niciun proiect cu care teatrul a venit și pe care l-a motivat bine, în lunile cât am asigurat interimatul. A fost o deschidere foarte mare acum și, analizând bugetele și proiectele anilor trecuți, am constatat că în ultimii ani susținerea din partea autorităților pentru acest teatru a fost exemplară. N-am venit într-un post într-o situație de criză financiară sau de altă natură. Deloc. Din toate punctele de vedere, e foarte bine. E un teatru stabil, are o trupă stabilă, are actori cu performanțe, are un repertoriu foarte echilibrat. Mă uit cu durere zilele astea la teatrul din Oradea, un teatru bun, cu o trupă valoroasă și puternică. Acum, când lucrurile încep să revină la normal, când ar trebui să îi încurajezi pe artiști, te duci tu, ditamai președintele de Consiliu Județean, de Oradea vorbesc, chemi artiștii și le spui că o să fie comasați cu Filarmonica, cu Teatrul Maghiar, că o să li se schimbe contractele din perioadă nedeterminată în perioadă determinată și că o să rămână mult mai puțini. Exact când ar fi trebuit artiștii să plece cu motoarele turate la maxim și să vindece sufletele oamenilor de nenorocirea asta de Covid, acum când se vede o rază de speranță, te duci peste ei ca tăvălugul și îi bagi în pământ. Anul trecut erau bagați în șomaj tehnic, acum îi distruge. De ce? Nu știu!

 

- V-ați înscris la concurs cu un proiect de management și am dori să știm care este viziunea dumneavoastră pentru teatrul brăilean pentru următorii patru ani?

- Teatrul e o minune atât de fragilă încât dacă te apuci să dărâmi ce au făcut ceilalți înainte e o prostie. Pierzi timp, energie și muncă. În primul rând, ar trebui continuate proiectele foarte bune care au fost derulate aici în ultimii 20 de ani.  Calitatea spectacolelor, grija față de toți membrii trupei actuale și completarea ei cu artiști valoroși, calitatea colaboratorilor invitați să lucreze aici, atenția acordată tuturor categoriilor de public sunt obiceiuri bune și vechi ce trebuie să continue. Festivalul ”Zile și Nopți de Teatru” la Brăila, a continuat și va continua. Un festival mai vechi, e vorba de Festivalul ”Mihail Sebastian”, dedicat acestui mare, mare dramaturg, va continua, de asemenea. Deci vor fi multe lucruri bune care vor fi continuate.

 

- Vă doriți o deschidere mai mare către tineri?

- Da! Este o datorie a acestui teatru și eu voi încerca să se întâmple lucrul acesta prin Festivalul ”Bujor Macrin”. Ne dorim crearea în teatru a unui loc pentru tinerii care au aplecare către zona asta. O să încercăm să alocăm o sală care va fi dedicată elevilor Liceului de Arte, în primul rând, dar și a trupelor de teatru din licee. O să încercăm să convingem din nou să reapară acest fenomen al trupelor de teatru de liceeni și cred că Festivalul ”Bujor Macrin” va revitaliza tradiția aceasta. Festivalul a fost o inițiativă a unor tineri din oraș, s-a împotmolit, dar nu e niciun fel de problemă. Va fi oficial preluat de teatru și va beneficia de toată experiența și infrastructura pe care o instituție profesionistă poate să o acorde. O să reîncercăm să aducem tinerii și pe scenă, în spectacole, alături de actorii profesioniști.

 

- Ce alte proiecte inedite aveți în plan?

- Cred că teatrul trebuie să se deschidă mult mai mult către comunitate, să se implice prin vedetele lui, prin vectorii lui de imagine, în viața comunității. Un prim pas a fost făcut deja. Într-una din sălile de repetiții din teatru este organizat un studio de înregistrări. Teatrul a achiziționat aparatură performantă și în acest moment toți colegii noștri actori, în funcție de ce timp de repetiții au, cu ajutorul tehnicienilor noștri, este producție internă total, înregistrează audiobook-uri pentru Inspectoratul Școlar, care vor fi puse la dispoziția elevilor de liceu sau de gimnaziu. Avem și o acțiune în colaborare cu Asociația Orbilor, filiala locală, care se va întinde ani de zile de acum încolo. După ce o să treacă pandemia o să încercăm să facilităm accesul cât mai multor persoane cu deficiențe de văz la spectacole de teatru. Sunt niște preparative speciale care se fac, li se permite accesul la decor înainte de spectacol, un actor în timpul spectacolului face precizări suplimentare la cască pentru dânșii privind mișcarea scenică, mișcările de decor etc.  

 

- Pentru spectacolele în aer liber ce planuri aveți?

- Cred în proiecte în aer liber, în proiecte care să cuprindă multimedia, să cuprindă film. Teatrul are prins în bugetul pe anul acesta achiziția de aparatură pentru proiecții în exterior, pentru lavaliere, pentru o camerâ video performantă. Toate vor ajuta performanța tehnică a spectacolelor. Nu poți să joci în exterior dacă nu ai ce-ți trebuie, dacă nu ai aparatură adecvată, dacă nu te auzi. O să încercăm să jucăm afară doar spectacole gândite pentru exterior, spectacole adaptate bine pentru exterior și susținute bine de tehnică.

 

- Ce alte obiective v-ați propus pentru acest teatru?

- Ne dorim să punem în valoare multifuncționalitatea acestei clădiri. Teatrul nu a putut închiria spații pentru că a derulat un proiect european și cinci ani de zile nu a avut voie să închirieze spații. Termenul acesta expiră în august și atunci probabil, din vară sau din toamnă, clădirea va putea oferi și alte facilități. Îmi doresc să crească numărul de spectatori și încasările, bineînțeles. În incinta teatrului va putea funcționa o cafenea, un loc de socializare înainte și după spectacol. O să fie o investiție, un proiect de schimbare al look-ului și a modului de prezentare a actorilor și a spectacolelor. Va fi o galerie foto cu portrete ale actorilor, ale trupei actuale, în holul de intrare. Site-ul se pune la punct în așa fel încât toată informația și tot vizualul să fie mult mai prezent. Sper să îmbunătățim sau să relocăm agenția teatrului și să o facem mult mai vizibilă, cu ecrane luminoase în care să poți să vezi fragmente din spectacol, să fie totul mai interactiv.

 

- Ce fel de piese vă doriți să aduceți pe scena Teatrului ”Maria Filotti”?

- Spectacole bune care să pună în valoare toată trupa aceasta care este o trupă foarte bună. Teatrul acesta a fost în permanență într-un balans între clasic și nou, între energia creativă a tinerilor și valorile consacrate clasice, așezate, puternice. Weekend de weekend, pe scena aceasta, aceiași actori au jucat în mari și puternice montări clasice, dar și în spectacolele unor creatori contemporani, la fel de bine și la fel de puternic și cu o la fel de mare deschidere. Eu cred că balansul ăsta foarte subtil între valoare confirmată și inedit și energie pe care artistul tânăr o are trebuie să continue.

În aceste două luni de aparentă pauză, când teatrul nu a putut juca pentru public, s-a lucrat la două premiere noi: ”Un cuplu ciudat” și ”Vițelul de aur”. S-au făcut înregistrâri, s-au făcut analize și evaluări ale spectacolelor ce vor fi reluate. Vor fi reluări, sunt multe spectacole din repertoriul curent care acum vor fi reîmprospătate și revitalizate. Avem un proiect adresat regizorilor tineri. Vor fi cinci monodrame, cinci spectacole într-un singur personaj. Se lucrează la ele, proiectele acestea vor fi făcute de cinci studenți tineri din anii terminali secondați de un mare scenograf: Cristina Milea. Ea este scenograful care a lucrat aici ”Steaua fără nume” , ”Îndoiala”, ”Jacques și stăpânul sau”, spectacole foarte bune.

 

- Pentru că ați fost patru ani director artistic la ”Fani Tardini”, vă doriți o colaborare mai bună între teatrele din Brăila și Galați?

- Ar fi o prostie să nu se întâmple lucrul acesta! Teatrele din Brăila și Galați sau Galați și Brăila au fost la început, când au fost înființate, un singur teatru. Eu nu am cum să reneg sau să scot patru ani de zile cât am fost director artistic la Galați din sufletul meu. Trupele între timp s-au cunoscut, fac și vor face în continuare schimb de actori. Cred că într-o perioadă mai scurtă vor putea face și proiecte ample împreună. E foarte aproape și Constanța. O să fie și mai aproape Tulcea după ce se face podul. Cred că un patrulater, un soi de alianță a Sud-Estului în ceea ce privește teatrele ar fi de bun augur. Ar fi păcat să nu încercăm să facem niște coproducții și niște lucruri mari și importante împreună.

 

- Veți continua cu activitatea regizorală?

- Am să termin proiectele pe care le-am început. Nu cred că poți să le faci pe amândouă la fel de bine. Cât timp te ocupi de zona asta, admistrativă, e mai greu să și regizezi. Dar am niște spectacole pe care le-am început și pe care le voi termina. Am să văd ce va urma.

 

- De-a lungul acestui interviu l-ați amintit de mai multe ori pe Bujor Macrin, care v-a fost model. Ce credeți că ar spune acum Bujor Macrin dacă ar vedea că sunteți directorul Teatrului ”Maria Filotti”?

- Păi cred că m-ar certa, un pic, dânsul insistând foarte mult, enorm de mult, să rămân director acum opt ani. Mi-ar spune: ”Ți-am zis eu că așa o să se întample!”. Și cred că apoi s-ar bucura de multe lucruri.   

 

- În final, aș dori să vă mai întreb un lucru: dacă ar fi să ne reîntâlnim tot în acest loc peste patru ani, la final de mandat ca director al acestui teatru, ce ați vrea să scriu despre dumneavoastră?

- Că Teatrul ”Maria Filotti” din Brăila este în continuare unul dintre cele mai bune teatre din România, că are în continuare una dintre cele mai frumoase și mai vii trupe din țară, că v-ați regăsit în multe dintre spectacolele jucate pe scena aceasta, că sălile sunt pline și că mulți tineri iubesc teatrul și că ați văzut cel puțin o coproducție mare făcută de teatrele din Brăila și Galați.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro