Mergi la conţinutul principal

Sub 100 de milioane euro scoși din buzunar în 2016 pentru autostrăzi

Suma plătită efectiv constructorilor de autostrăzi se cifrează la 25% din cea planificată cu acest scop la începutul anului.

 

Ministerul Transporturilor va inaugura în acest an cel mult 15 de kilometri de autostradă, lungime mică care nici nu trebuie să mire dat fiind suma extrem de mică plătită constructorilor de autostrăzi în acest an.

Datele privitoare la stadiul financiar al lucrărilor de autostrăzi, valabile pentru perioada ianuarie - noiembrie 2016, arată că au fost plătiți constructorilor doar 430 milioane lei, respectiv sub 100 de milioane de euro. Din suma plătită pot fi construiți aproximativ 10 kilometri de autostradă, dacă socotim un preț minim de 10 milioane euro pe kilometru pentru construirea de autostrăzi.

O știre Agerpres din luna ianuarie 2016 arăta că CNADNR adică Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România are planificați la execuție, anul acesta, 467,27 kilometri de autostradă, conform contractelor de lucrări în derulare sau aflate în procedură de licitație din anul 2015. Bugetul total alocat depășea 1,73 miliarde de lei. Aceasta înseamnă că au fost plătiți pentru construirea de autostrăzi de peste patru ori mai puțin bani decât a fost stabilit inițial.

 

Ce progrese financiare au fost făcute

Pe majoritatea autostrăzilor în lucru nu au fost marcate progrese, din cauza blocajelor în licitații, la obținerea avizelor necesare sau a autorizațiilor de construire. Tronsonul Gilău Nădășelu de pe autostrada Transilvania a înregistrat un progres financiar de 24%, ceea ce înseamnă o plată de 61 milioane lei (258 milioane lei este valoarea totală a contractului). Mult așteptat de către locuitorii Capitalei, sectorul de 3 kilometri ce face legătura cu autostrada București - Ploiești a avansat cu 3%, de la 0%, ceea ce înseamnă că au fost achitați 3,87 milioane de lei din cei 129 milioane lei ai acestui contract. Un progres de 1% a fost marcat și de lotul 2 al autostrăzii Lugoj Deva, acesta ajungând la o treime cu stadiul financiar. Cum costul total este de 562 milioane lei pe acest proiect, înseamnă că au fost plătiți în 2016 5,6 milioane lei.

Următorul lot, al treilea, din aceeași autostradă Lugoj Deva a înregistrat un progres financiar de 14%, până la 60%, ceea ce înseamnă plăți de 75 milioane lei către asocierea Teloxim-COMSA SA. Al patrulea lot a înregistrat un progres de 3%, până la 31%, fapt care indică plăți către constructor de 12 milioane lei în 2016. Autostrada Sebeș Turda, lotul 2, a inregistrat un progres financiar de 16 milioane lei, de la 18% la 21%, iar lotul 3 un progres de 20%, adică 84 milioane lei. Ultimul lot ce a înregistrat progrese financiare legate direct de lucrări este al patrulea din aceeași autostradă. Aici lucrările au ajuns la 39%, de la 25%, deci au avansat cu 65 milioane lei.

Aproape 100 de milioane de lei au mai fost plătiți cu titlul de avansuri constructorilor loturilor Tg.Mureș Ogra, lot 2, și Ogra Câmpia Turzii, lot 2, fără legătură deci cu lucrări executate.

Există câteva explicații pentru stadiile financiare reduse la proiectele de autostradă.  Lentoarea este explicabilă prin blocajele ce caracterizează derularea proiectelor, lipsa licitațiilor destinate construirii unor componente ale proiectelor (noduri rutiere, poduri, ecoducte, etc), absența proiectelor tehnice sau a autorizațiilor de construire. Spre exemplu, atât în luna ianuarie, cât și în luna noiembrie a acestui an lipseau autorizațiile de construire pentru secțiunea km 88- km 99 de pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj Deva, aflat în lucru la firma Spedition UMB-Tehnostrade. Un an întreg nu a fost suficient Companiei de Drumuri pentru a soluționa problema.

Digi24.ro a solicitat încă de marți precizări Companiei de Autostrăzi pe aceste teme însă acestea nu au venit.

Cu toate acestea premierul Dacian Cioloș pare a fi mulțumit. El dă asigurări că nu există blocaje. Premierul Dacian Cioloş a declarat zilele trecute că, pentru Guvern, capitolul infrastructurii şi al autostrăzilor a fost un "succes", pentru că Executivul nu a avut ca obiectiv "inaugurări" de kilometri. Potrivit lui Cioloș, la venirea Cabinetului său, multe şantiere erau blocate, iar situaţia, susține el, s-a remediat între timp.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro