Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Studiile liceale reduse de la patru la trei ani

Ministerul Educatiei a anuntat ca, in toamna acestui an, in Parlament, va intra un proiect de lege a invatamintului preuniversitar care prevede, intre altele, reducerea perioadei liceale de la patru la trei ani. Proiectul mai propune si ca tezele unice sa functioneze ca metoda de evaluare pentru admiterea in liceu. Practic, prin proiectul de lege se propune ca scoala sa inceapa la sase ani, invatamintul primar sa aiba astfel cinci ani, iar gimnaziul sa dureze tot cinci ani, prin introducerea clasei a IX-a in nivelul gimnazial. Liceul va dura doar trei ani. Pentru admiterea la liceu elevul se va prezenta singur cu un portofoliu ce va cuprinde notele de la tezele unice, recomandari din partea dirigintelui, a consilierului psiho-pedagogic si a parintelui. Testele Nationale vor disparea. Bacalaureatul se va sustine doar intr-o singura sesiune pe an. De asemenea, la finalul fiecarui ciclu de studiu elevul va fi testat pentru a i se depista talentele si a se vedea cit de bine este pregatit.
Noua lege ar urma sa fie aplicata pentru cei care in toamna intra in clasa a V-a.
Aceste propuneri au aparut in urma raportului comisiei prezindentiale de specialitate care atrage atentia ca sistemul romanesc de invatamint are grave probleme de eficienta, echitate, relevanta si calitate. Ministrul secretar de stat Svetlana Preoteasa a precizat ca se doresc aceste schimbari pentru ca nu este normal sa se faca o selectie in clasa a VIII-a cind elevii sint prea mici ca sa sustina un examen atit de important, pe care daca nu il iau din diverse motive sint stigmatizati pe viata. De asemenea, Svetlana Preoteasa considera ca Testele Nationale ar trebui desfiintate pentru ca pun in pericol existenta scolilor de arte si meserii, pentru ca acolo se inscriu in majoritate elevi care nu au promovat Testele nationale, in locul celor care au realmente aptitudini pentru o meserie. Toate aceste masuri vor fi propuse in discutiile cu sindicatele si societatea civila, iar reprezentantii Ministerului Educatiei vor incerca sa dea, in toamna, o forma finala unui proiect de lege care sa plece de la aceste premise.

Ministerul a spus ca a lansat proiectul de lege pentru dezbatere publica, dar profesorii mai stiu cite ceva doar din presa

Referitor la aceste propuneri care ar urma sa fie aplicate sistemului de invatamint romanesc, directorii scolilor si reprezentantul sindicatului, au majoritatea aceeasi parere: nu trebuie aplicate, structura actuala este mai buna. Ei nu au dorit sa comenteze foarte mult aceste schimbari pentru ca nu citisera nimic oficial, nu li s-a transmis nimic, tot ceea ce stiau, era din presa.
Directorul scolii. Al. I. Cuza", prof. Petru Enache, a spus ca a auzit in primavara de posibilitatea ca elevii sa ramina in gimnaziu pina in clasa a IX, insa nu stie exact cum va arata structura intregului sistem de invatamint in aceasta situatie si nu poate comenta. "Sali de clasa, inca trei sau patru, in care sa mai invete elevii inca un an, nu avem, iar aceasta ar putea fi o mare problema. Problema este ca noi acum mergem pe sistemul traditional, patru ani invatamintul primar, patru gimnaziul si patru liceul, iar invatamintul obligatoriu este de zece clase, adica Testele Nationale nu incheie un ciclu. Ceva trebuie facut in acest sens, dar totul trebuie gindit foarte bine, sa nu fie inca un experiment facut pe copii. Trebuie gasita o solutie si aceasta sa ramina valabila indiferent de ce partid va fi la guvernare", si-a explicat pozitia prof. Petru Enache. La Scoala "Ecaterina Teodoroiu" eventualitatea ca elevii sa mai ramina un an in scoala nu i-a pus probleme directorului Ion Nedelcu. "Aceste transformari fac parte din reforma invatamintului romanesc si mi se par interesante solutiile propuse. Noi nu am avea probleme cu spatiile pentru ca avem probleme cu numarul prea mic de copii", a spus prof. Ion Nedelcu. Directorul Scolii "Mihai Eminescu", prof. Maria Neicu, a fost la rindul sau rezervata in ceea ce priveste aprecierea propunerilor, pentru ca nu le cunostea foarte bine, dar a spus ca in aceasta scoala nu ar fi spatii suficiente pentru mutarea clasei a IX-a la gimnaziu, pentru ca in timp scoala si-a mentinut numarul de clase.
Daca la gimnaziu va fi o problema cu spatiul insuficient, la liceu cea mai mare problema va fi acoperirea cu ore a catedrelor cadrelor didactice. "La noi baza orelor este data de clasa a IX-a. Dupa aceea numarul de elevi scade. Or, daca ni se iau aceste clase, multi profesori vor fi in dificultate. Nu am inteles exact ce se doreste cu aceste schimbari, nu stiu ce se va intimpla cu ruta tehnologica. Daca elevii au posibilitatea sa faca liceul prin ruta tehnologica si fara sa ia Testele Nationale, este bine ca se renunta la ele, dar nu stiu ce vor sa faca. Oricum, in Romania, toti copiii vor sa urmeze un liceu teoretic, indiferent care le este nivelul si acestei tendinte este greu sa-i opui altceva si sa ai succes. Elevii care invata bine si foarte bine nu vor merge la scolile de arte si meserii oricit de talentati ar fi", a spus directorul de la "Edmond Nicolau", Teodora Ilie. Directorul adjunct de la Colegiul "Murgoci", prof. Viorica Mosescu, a spus ca prima problema de care se vor lovi va fi micsorarea numarului de ore pentru cadrele didactice. "Aceasta posibilitate s-a mai discutat in primavara, dar tot fara succes in rindul profesorilor. Atunci cadrele didactice au spus clar ca sint pentru pastrarea actualei structuri. Scolile generale nici nu au spatii pentru atitia copii". Aceasta posibilitate nu este agreata nici de cadrele didactice de la Colegiul "Balcescu". "Nu stiu unde ar putea sa se duca profesorii ca sa-si completeze catedrele... Noi am comunicat ca sintem de acord cu varianta actuala, care ofera mai multa stabilitate. Varianta cu clasa a IX-a la gimnaziu ar bulversa si profesorii, si elevii. Este bine ca invatamintul sa inceapa de la virste foarte mici, sa existe cadre didactice si in crese, dar de aici pina la trecerea clasei a IX-a la gimnaziu este distanta mare. Apoi mai exista o problema, la gimnaziu sint si profesori care au studii de scurta durata, institut pedagogic de trei ani, iar ei nu au voie sa predea decit la gimnaziu. Ce vor face cu materia de clasa a IX-a? Cum se vor descurca?", a spus prof. Carmen Botea, directorul Colegiului "Balcescu".
Mirat de faptul ca ministerul a ridicat din nou aceasta problema s-a aratat si presedintele Sindicatului Invatamint Braila, Valeriu Partene. "Noi am discutat aceasta problema cu guvernantii si se stabilise ca se renunta la aceasta idee, ca se va mentine structura traditionala. Chiar marti am participat la o intilnire la nivel national cu cadre didactice, cadre de conducere si sindicalisti din sistemul de invatamint si toti au spus ca nu sint de acord cu aceasta transformare. Comisia prezidentiala a pus niste etichete, invatamint inechitabil, de slaba calitate, ineficient, dar nu sintem de acord. Invatamintul a dat valori si continua sa faca acest lucru. Din pacate, din acea comisie prezidentiala au facut parte numai cadre universitare, din care un sfert erau de la Cluj. Ar fi trebuit sa existe in comisia prezindentiala si reprezentanti ai sistemului preuniversitar", a spus presedintele SIB, Valeriu Partene. Raportul comisiei prezidentiale este disponibil pe site-ul "http://edu.presidency.ro/cv/raport pdf".




Categorie articol: 

Comentarii