Mergi la conţinutul principal

Stand-up comedy sau arta de a depăşi meteahna socială

Este miercuri seara, ora 19.15. Două şiruri de pânze învălurite şerpuiesc pe un tavan înalt şi boltit, precum cel al unei capele gotice, iar vişiniul pereţilor îmbinat cu lumina opacă a becurilor şi cu strălucirea stridentă a halbelor cu bere îi conferă acestui loc aerul unei taverne berlineze.
Mă aflu în pub-ul "Toate pânzele sus", care a fost deschis în urmă cu o lună şi jumătate şi care s-a dovedit până în prezent a fi singurul pub cu o anumită orientare culturală din oraş. Peste 15 minute va începe primul spectacol de stand-up comedy din Brăila. Trupa care va presta pe micuţa scenă de lemn, încropită în centrul încăperii, se numeşte "Brigada 2 pe trei" şi este alcătuită din doi timişoreni: Sorin Pârcalab şi Flavius Kocsis.

Adi, patronul pub-ului, postat în pragul uşii, îşi scarpină începutul de barbă cu o urmă de nelinişte în gest. Îl întreb ce are, iar el îmi spune că este puţin stresat din cauza faptului că nu poate anticipa felul în care va reacţiona publicul brăilean, ţinând cont că e pentru prima oară când ia contact cu acest soi de umor. Privesc în jur pentru a vedea dacă există vreun motiv temeinic de îngrijorare şi nu observ altceva decât o atmosferă destinsă: halbe ciocnindu-se a noroc, entuziasm netrucat şi figuri relaxate. Încet-încet încăperea începe să se umple. Seara pare una promiţătoare.

Minutele se scurg destul de greu, dar, într-un final, pe scenă, sub lumina puternică a unui reflector şi pe ritmul unei muzici care imită un intermitent scârţâit de roţi, urcă un bărbat înalt şi cu mustăcioară de muşchetar, purtând o cămaşă cadrilată, a cărui constituţie are ceva din robusteţea unui voleibalist. Este Sorin Pârcălab. Programul debutează cu o scurtă şi ironică "autocaracterizare" a grupului. "Desaga" umoristică a lui Sorin este una variată, iar metoda lui de a expune inteligent satira aminteşte de carisma şi intuiţia sociologică ale unui excepţional show-man american precum Jerry Seinfeld. Subiectele preferate ale lui Sorin? Ridicolul reclamelor româneşti, angoasele căsniciilor româneşti, beţiile studenţiei româneşti şi, piesa de rezistenţă - un scurt exerciţiu de literatură caricaturală - abordarea "programului de 8 ore" din perspectiva unui lunetist cu carte de muncă. Programul lui Sorin durează vreo jumătate de oră. Apoi pe scenă păşeşte un bărbat de statură medie şi uşor emotiv, Flavius Kocsis. Are părul răvăşit, o cămaşă lăbărţată, pielea de culoarea caramelului şi este subţire şi plin de vervă. Numărul său umoristic mixează trei mari teme ale recentei istorii a relaţiilor interumane: dictatura orgasmului, dictatura iubitei şi dictatura controlorului CFR. În decursul celor două numere, reacţia publicului a fost una neaşteptat de bună, aplauzele şi râsetele ţinându-se lanţ, păstrate în limita bunului simţ, fără nicio intervenţie maliţioasă. Pe scurt: seara a fost un real succes, iar "Brigada 2 pe trei" a dat dovadă de un talent adevărat.

25spec2"În spatele umorului totdeauna se ascunde frustrarea"

La sfârşitul spectacolului, îi invit pe cei doi afară pentru a le putea lua un scurt interviu. Ne aşezăm pe o bancă în faţa fostei Arene de box. Eu: "Care credeţi că este diferenţa esenţială între umorul american şi cel românesc?". Sorin Pârcălab: "Experienţa! Americanii au în spate o adevărată cultură a stand-up-ului, iar noi suntem abia la început". Eu: "Românul are umor sau este doar un as al başcăliei?". Flavius Kocsis: "Cred că românii au umor, dar dau prea multe sfaturi. Problema umorului românesc este că s-a lăsat dominat de mulţi aşi ai băşcăliei". Eu: "Artistul de stand-up iubeşte sau detestă regulile societăţii?". Sorin Pârcălab: "Artistul de stand-up este frustrat de regulile societăţii. În spatele umorului întotdeauna se ascunde frustrarea".

Brigada

"Brigada 2 pe trei" s-a înfiinţat în octombrie 2008, la Timişoara şi până în prezent a susţinut spectacole prin mai toate marile oraşe din România.

Conceptul de "stand-up comedy"

Conceptul de "stand-up comedy" îşi are rădăcinile în pop-cultura nord-americană a secolului XIX şi cuprinde o paletă variată de stiluri umoristice: monologuri fără perdea, satire politice, umor etnic etc. Toate acestea expuse cu scopul de a da o notă tragi-comică, uneori grotescă, absurdului uman şi, în special, celui instituţional. Începând cu anii 60-70, show-ul de stand-up comedy a devenit un specific definitoriu al culturii media din S.U.A.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro