Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Soseaua mortii

Opt vieti spulberate in fractiuni de secunda si sapte oameni schiloditi, unii dintre ei pe viata - acesta este bilantul macabru al accidentelor produse, de la inceputul anului in curs, pe una dintre cele mai nenorocite sosele din judetul nostru si chiar din toata tara. Asa-numitul drum national (DN) 23 Braila - Focsani - de fapt, un drum judetean ce a primit, in urma cu citiva ani, titulatura de "national", fara a beneficia si de o necesara modernizare - este o adevarata capcana pentru soferii imprudenti, care apasa prea mult pedala de acceleratie, ignorind starea deplorabila a carosabilului. Pericolul nu vine atit de la gropile din asfalt care, de bine de rau, sint peticite periodic, cit din denivelarile adinci, ce pot dezechilibra foarte lesne un autovehicul, mai ales daca ruleaza cu viteza neadaptata conditiilor de trafic. Santurile de pe carosabil s-au produs prin fracturarea fundatiei drumului construit in urma cu mai bine de 50 de ani, fiind proiectat pentru un trafic mult mai lejer. Or, daca in anii '50 - '60, pe acolo treceau citeva camioane pe zi, astazi soseaua este frecventata zilnic de zeci de autotrenuri cu gabarit depasit. In plus, soferii acestora circula cu peste 90 km/h, desi limita de viteza impusa pe portiunile de sosea cu probleme este de 60 km/h. Adaugind miile de autoturisme care trec zilnic pe DN 23, dinspre Moldova spre litoral si invers, putem intelege de ce starea acestuia este atit de precara, indeosebi pe tronsonul cuprins intre Braila si satul Corbu Nou, unde nu s-au mai facut reparatii capitale de zeci de ani. De la limita cu judetul Vrancea, pina la Corbu Nou, soseaua a fost modernizata in urma cu trei ani. Lucrarile ar fi trebuit sa inainteze pina la Muchea, insa s-au oprit din lipsa banilor, desi exista proiect si studiu de fezabilitate. In atari conditii, este de neinteles pasivitatea autoritatilor, care intirzie sa aloce fonduri pentru modernizare, lasind soseaua sa se degradeze pe zi ce trece.

Problema ignorata de autoritati

Avind titulatura de "drum national", DN 23 este administrat de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, prin Directia Regionala Drumuri si Poduri (DRDP) Constanta. Directorul DRDP, Jean-Paul Tucan, ne-a declarat, ieri, ca DN 23 nu a fost prins intr-un program de investitii pentru anul in curs, deoarece "modernizarile se fac dupa prioritati". Astfel, directorul Tucan a precizat ca in judetele Braila si Galati, s-au alocat fonduri pentru alte drumuri nationale, mai intens circulate, dupa care a intrerupt interviul telefonic, mentionind ca are probleme de sanatate si se afla in spital. Informatiile oferite de acesta nu prea au, insa, suport in realitate. Asta deoarece singura reabilitare de amploare efectuata in judetul nostru s-a facut pe DN 2B, intre limita cu judetul Buzau si localitatea Surdila Greci. Pe tronsonul respectiv s-a turnat un strat de mixtura asfaltica. In rest, Sectiei Drumuri Nationale Braila, institutie subordonata DRDP Constanta, i-a fost alocata suma de 500.000 lei noi pentru plombari asfaltice, taierea vegetatiei de pe marginea carosabilului si plantarea de indicatoare, astfel incit drumurile nationale de pe raza judetului sa intre cit de cit pregatite in sezonul rece.
Din pacate, statistica neagra a accidentelor rutiere produse pe DN 23 nu a atras atentia autoritatilor brailene. Contactat de reporterul nostru pe aceasta tema, presedintele Consiliului Judetean, Gheorghe Bunea Stancu, a precizat de la bun inceput ca fiind vorba despre un drum national, CJ nu are nici o competenta in reabilitarea acestuia. "Totusi, ati facut vreun demers pentru modernizarea lui, pe linga autoritatile competente?", a intrebat reporterul. "Sincer, nu am mai circulat de mult pe soseaua Focsani si nu am cunostinta de aceasta problema. Dar, daca tot m-ati informat, voi interveni pe linga ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, pentru alocarea de fonduri. Fiindca ar trebui sa se mai tina cont si de zona Brailei, nu doar de Ardeal, ca acolo imediat se dau bani, cind este nevoie", s-a "aprins" Stancu.
Nici la nivel de Prefectura nu se cunostea situatia DN 23. Prefectul Mihaela Marcu ne-a spus ca nu i s-a adus la cunostinta aceasta problema. "Voi trimite pe cineva sa vada pe teren starea soselei si, in functie de cele constatate, vom solicita Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale sa ia masurile necesare", ne-a declarat prefectul Marcu.

Bilant macabru

Potrivit datelor furnizate de Serviciul Politiei Rutiere Braila, de la inceputul acestui an, pe DN 23 Braila - Focsani au fost inregistrate 9 accidente rutiere grave. In urma acestora, 8 persoane si-au pierdut viata, 7 au ajuns pe patul de spital in stare grava, iar 3 persoane au suferit leziuni usoare. Principala cauza care a dus la producerea acestor tragedii a fost neadaptarea vitezei la conditiile de drum, atmosferice sau cele de trafic. Pe locul al doilea se situeaza traversarea neregulamentara, urmata de tamponarea din spate si depasirea neregulamentara. Din totalul accidentelor produse pe DN 23, doua au avut loc in zona localitatii Maxineni, 3 la Gulianca, unul la Muchea si unul la Latinu.
Ultimul eveniment rutier grav s-a produs pe aceasta sosea saptamina trecuta, in apropierea localitatii Maxineni, accident in urma caruia doua persoane au decedat, iar alte doua au ajuns in stare grava la spital. Un barbat de 41 de ani, din Focsani, care conducea un autoturism "Dacia Logan", a pierdut controlul asupra volanului, din cauza vitezei si a neatentiei in conducere, izbindu-se violent de un copac. Masina s-a facut praf, iar soferul si socrul sau au murit pe loc, in timp ce sotia si copilul barbatului aflat la volan au fost raniti grav.
Tot pe DN 23 si tot in urma unei tragedii rutiere a sfirsit si politistul Negoita Grama, din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Alaturi de cel care a dat permise de conducere la mii de braileni, au mai pierit inca doua persoane, soacra si cumnatul, care era agent de paza la Politia Comunitara. Singurul care a scapat cu viata dupa ce autoturismul "Daewoo Nubira" s-a izbit violent de un cap de pod, in apropiere de localitatea Latinu, a fost fiul politistului, care a fost aruncat pe geam, in urma impactului. In dimineata zilei de 1 mai, Negoita Grama, in virsta de 48 de ani, se urcase la volanul propriei masini pentru a merge spre localitatea natala, Gulianca, unde urma sa-i faca pomana tatalui, dar drumul sau a fost intrerupt brusc.
Tot viteza excesiva, neadaptata la conditiile de drum si neatentia in conducere au fost principalele cauze ale altor doua accidente grave inregistrate in toamna anul trecut pe ruta Braila - Focsani. Un brailean de 29 de ani a pierdut controlul asupra volanului si, din cauza vintului puternic, nu a mai avut stabilitate, pierzind astfel orice posibilitate sa redreseze autoturismul. Desi a frinat puternic, masina nu a incetinit decit pina la 103 km/ora, viteza cu care s-a izbit violent de un copac de pe marginea soselei. In urma impactului, autoturismul s-a facut acordeon in jurul copacului, bucati din masina s-au imprastiat pe o raza de citiva metri in jur, iar soferul nu a mai avut nici o sansa de supravietuire.
Tot in urma unui accident rutier grav produs in apropiere de localitatea Maxineni si-a pierdut viata si un barbat in virsta de 45 de ani, domiciliat in Germania. Acesta se afla la volanul unui autoturism "BMW" si circula pe DN 23 Braila - Focsani, iar la un moment dat a iesit de pe carosabil si s-a rasturnat intr-un sant. Masina a lovit un indicator rutier, apoi s-a rostogolit de mai multe ori pe cimp, iar soferul, care nu purta centura de siguranta, a fost aruncat pe geam si a decedat pe loc.




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii