Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Soluţii pentru problemele din Judeţean

• după o serie de lipsuri de medicamente şi materiale sanitare din cel mai mare spital brăilean, conducerea admite că problemele pornesc de la deficitul de personal de la compartimentul achiziţii şi cel de aprovizionare • Legea Salarizării a creat discrepanţe şi mai mari între angajaţi, iar faptul că un infirmier ajunge să câştige mai mulţi bani decât un economist ar fi una dintre cauzele deficitului • şeful judeţului, Francisk Chiriac, susţine că se va lăsa cu demiteri dacă personalul nu va respecta directivele trase de el

 

Problemele din Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) Brăila ies tot mai des la iveală, iar lipsa medicamentelor pare să ţină “ordinea de zi” de ceva vreme încoace. Autorităţile locale par să fi ieşit din “faza de negare” şi să recunoască crizele de medicamente şi materiale sanitare, ba chiar susţin că iau măsuri pentru ca astfel de situaţii nedorite să fie evitate pe viitor. Ultimele medicamente care au lipsit din stocul farmaciei sunt cele folosite de către pacienţii cu accident vascular cerebral, iar de vină ar fi modificarea preţurilor în Catalogul Naţional al Preţurilor Medicamentelor (CANAMED), potrivit managerului SJU, Delia Râşnoveanu. Schimbarea a dus la reînnoirea tuturor contractelor şi încheierea de noi acte adiţionale cu furnizorii. În realitate, problema este una mult mai adâncă, iar modificarea preţurilor nu a făcut decât să apese şi mai tare pe rană: deficitul de personal de la compartimentul de achiziţii şi cel de aprovizionare, dar şi Legea Salarizării care a creat discrepanţe şi mai mari între angajaţii aceleiaşi unităţi. “Nu există un vinovat, o persoană ca atare. Pur şi simplu, din cauza modificării preţurilor medicamentelor s-a dat peste cap toată activitatea de achiziţie din luna ianuarie, pentru că asta a însemnat şi renegocierea unor contracte şi încheierea de alte acte adiţionale şi nici în momentul ăsta nu e finalizat totul, deoarece există furnizori care nu ne-au dat ultimul preţ. Asta a blocat activitatea pe partea de medicamente. În rest, achiziţiile decurg în limita posibilităţilor şi a oamenilor. Nu avem personal suficient. Practic, sunt foarte puţini oameni şi la achiziţii şi la aprovizionare, în primul rând din cauza salariilor foarte mici. Am scos posturile la concurs, bineînţeles. Anul trecut, am angajat o persoană, dar a plecat până la sfârşitul anului, acum scoatem din nou postul la concurs. Activitatea e foarte mare faţă de numărul de persoane care ar trebui să lucreze acolo. Spuneam că salariile sunt foarte mici, iar noi nu putem umbla la salarii, deoarece există Legea Salarizării. Există situaţii când un economist sau un inginer ia un salariu mai mic decât un infirmier”, ne-a declarat Delia Râşnoveanu, managerul SJU Brăila.

Lista cu veniturile nete ale salariaţilor postată pe site-ul unităţii sanitare întăreşte spusele şefei SJU. Un economist II de la Serviciul Achiziţii Publice a câştigat circa 2.000 lei net, în luna decembrie 2018, în timp ce un economist IA a obţinut 3.100 lei net în aceeaşi lună. Infirmierii de la Terapie Intensivă III, de exemplu, au primit sume între 2.800 şi 3.200 lei.

 

O comisie formată din consilieri judeţeni va verifica spitalul

Preşedintele Consiliului Judeţean, Francisk Chiriac, susţine că a trasat directive clare, cu termen de îndeplinire, iar nerespectarea acestora se va finaliza cu demisia celor care nu le pun în practică. Ba mai mult, a fost înfiinţată o comisie formată din consilieri judeţeni care să verifice spitalul, să identifice problemele şi să propună soluţii de rezolvare. Şeful judeţului a scris o postare pe Facebook, în urmă cu câteva zile, referitoare la situaţia Spitalului Judeţean: “Aşa cum am declarat în plenul ultimei şedinţe a CJ Brăila, am fost la Spitalul Judeţean şi, împreună cu factorii decidenţi, am făcut o evaluare a situaţiilor, ţinând cont astfel de cele prezentate de către colegii mei consilieri. Am identificat probleme în aprovizionarea cu medicamente a spitalului şi, implicit, a responsabililor în acest caz. Am trasat directive clare, cu termen de îndeplinire de 12 ore, nerespectarea acestora finalizându-se cu demisia acelora ce nu le pun în practică. Consider că lipsa de comunicare a condus la această situaţie, motiv pentru care reiterez ideea că NU mai accept greşeli care să-şi pună amprenta în viaţa cotidiană a cetăţenilor, mai ales când vine vorba de sănătate. Punctual, măsurile luate pentru perioada următoare sunt: raport zilnic cu stocul din farmacie către manager spital şi către preşedintele CJ; necesarul de medicamente să fie făcut în funcţie de balanţa şi istoricul de consum la care se va adăuga stocul de rezervă; situaţia aparaturii medicale din spital, privind funcţionalitatea, să fie la zi; un grafic de livrare pe trimestru să fie trimis către toţi furnizorii, cu comandă fermă; am detaşat 2 persoane pentru a suplini personalul de la aprovizionare şi achiziţii; responsabilizarea personalului împuternicit cu curăţenia în spital; necesarul de materiale sanitare să fie făcut la zi, pentru a nu mai exista disfuncţionalităţi în exercitarea actului medical. Ţinând cont că un singur om nu poate avea performanţă, am decis formarea unei comisii de verificare compusă din colegi consilieri judeţeni. Această comisie va avea rolul de a identifica probleme şi de a propune soluţii spre rezolvarea lor, iar rezultatele vor fi transmise către preşedintele CJ şi către conducerea spitalului. Concluzia mea este simplă: spitalul trebuie să ofere doar servicii medicale performante şi de calitate, iar pentru asta toţi cei implicaţi în actul medical trebuie să îşi facă treaba. Este necesară o bună comunicare şi colaborare astfel ca beneficiarul final - cetăţeanul - să nu mai fie pus în situaţii jenante. Practicile «condamnabile şi nejustificate» acceptate până acum, atât de pacient, cât şi de cadrele medicale trebuie să înceteze, ba chiar schimbate”.

 

Cheltuieli mai mari la Judeţean

Deşi susţine că lipsa de comunicare a dus la lipsa medicamentelor din spital, preşedintele CJ admite şi criza de personal de la aprovizionare şi achiziţii, drept pentru care, aşa cum a scris şi pe reţeaua de socializare, a detaşat două persoane la aceste compartimente. “O persoană provine de la Spitalul de Pneumoftiziologie, iar cealaltă din spital. Încercăm să întărim compartimentul de achiziţii şi aprovizionare, ca să nu mai fie aceste sincope”, ne-a declarat Francisk Chiriac. Sursa citată a mai adăugat faptul că CJ va ajuta spitalul pe partea financiară, după ce preţurile medicamentelor şi ale utilităţilor s-au mărit. “Preţurile în CANAMED s-au schimbat şi au fost înlocuite peste 450 de contracte cu furnizorii. După semnarea lor, au început să primească medicamentele, plus că furnizorii au început să lucreze de pe data de 15 ianuarie. S-a mai întâmplat lucrul ăsta acum câţiva ani, când s-au schimbat preţurile în CANAMED. Acum, pentru că s-au mărit preţurile medicamentelor, al energiei, al apei şi al gazelor, vrem să vedem la cât se ridică aceste sume pentru ca spitalul să funcţioneze în parametri normali şi să nu mai fie nevoie să taie din anumite locuri ca să plătească utilităţile. Vom ajuta şi noi, Consiliul Judeţean, pentru astfel de lucruri”, a mai spus Chiriac.




Categorie articol: 

Comentarii