Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

"Solistii nu trebuie descurajati si desfiintati "

Presedintele juriului festivalului "Chira Chiralina", Titus Andrei, realizator de emisiuni radio si coordonatorul redactiei de muzica usoara de la Radio Romania Actualitati, a acordat un interviu ziarului "Obiectiv", cu doar citeva ore inainte ca membrii juriului sa decida premiile. A apreciat aceasta editie a concursului, spunind ca au fost voci si creatii bune, ce fac cinste numelui cu rezonante pe care-l are din acest an festivalul.

- Cum apreciati aceasta editie a festivalului de folk de la Braila?
- A fost un mic soc pentru toata lumea din lumea folkului aceasta titulatura atit de insolita, "Chira Chiralina". Prin sonoritatea pe care o reprezinta si prin legaturile care se creeaza cu Panait Istrati si cu acest personaj care si-a trait viata, fiindu-i scuzate micile infidelitati. Faptul ca aici, la Braila, sint evenimente muzicale apartinind tuturor genurilor este un lucru laudabil pentru autoritati: cintecul liric, cintecul popular, muzica usoara - Festivalul "Grigoriu" despre care putem spune ca este cel mai bun din tara acum, o recunosc chiar si cei de la Festivalul de la Mamaia, si acum folkul. Editia din acest an mi s-a parut foarte buna. Probabil ca unii membri din juriu apreciaza cu o strictete nedreapta unele evolutii. Eu nu sint pentru asa ceva, eu gasesc la fiecare concurent cite o latura pozitiva a personalitatii sale. Eu pornesc de la ideal la real. Nu trebuie desfiintati si descurajati solistii.
- Unele compozitii seamana mult cu foste melodii arhicunoscute ale folkului nostru.
- Cartile din carti se fac. Regulamentul cere creatii originale, insa este adevarat ca uneori au alunecat spre jazz, spre folclorul orasenesc, spre rock, muzica usoara. Folkul pur la acest festival a apartinut lui Ovidiu Scridon din Mures, Paul Arva din Iasi, Alinei Zaharia din Costesti, Arges, care a lasat o impresie buna. Un folk cu accente actoricesti usor comice a avut Bogdan Grosu din Craiova. Iulia Gusatu din Galati este o artista foarte sensibila, care a impresionat cu acel "Buna dimineata, mama!", o intimplare foarte trista. Buni au fost si cei din formatia "Nu acum". Pentru mine a fost o surpriza foarte placuta vocea Alexandrei Andrei din Vaslui, putina nebunie, ceva usor atipic. Fox Studis, o voce foarte buna. Ei merg spre alt gen, spre blues, dar nu poti sa ignori talentele lor. Folkul nu mai inseamna folk pur, cu o chitara, a capatat si alte valente. Modalitatile de a transmite mesajul muzical s-au schimbat, dar nu cred ca este ceva in contradictie cu spiritul muzicii folk. Am auzit la Alifantis expresia "folk orchestrat". Ceea ce se intimpla cu o formatie in spate e folkul orchestrat, care duce spre muzica pop, spre rock. Ideal ar fi ca la un festival de muzica folk sa se cinte muzica folk pura, dar nu ai cum, nu te lasa evolutiile de ordin muzical de peste tot. Eu cred ca anul acesta am avut participari notabile si avem de unde alege. Avem si trofeu, avem si premii, pentru mine prima editie a fost o editie buna.

Premii pentru maiestrie instrumentala, voce, versuri

- Tinerii mai sint interesati de folk? Putini dintre concurenti aveau sub 20 de ani.
- ca sa abordezi acest gen trebuie sa ai curaj, sa cunosti bine aceasta lume si de aceea concurentii sint majoritatea absolventi de facultate, insa si tinerii sint interesati de acest gen. Radio Romania a inceput o campanie de promovare a folkului in licee, intitulata "Folkul in licee". Vedete ale muzicii merg in licee, cinta, elevii isi pregatesc si ei melodii, se dau premii.
- Numai in Bucuresti?
- Nu, si in tara.
- Veti veni si aici?
- Da, sigur, trebuie sa venim si aici. Daca stii sa atragi tinerii, care au contact cu lumea artistica, indiferent daca lor li s-a administrat o alta muzica, imposibil sa nu-si dea seama ca un vers sau o linie melodica ii poate impresiona. Eu cred ca readucerea folkului ca un fenomen mai raspindit se poate realiza.
- Cum credeti ca s-ar putea dezvolta aceste festival?
- Eu as introduce in regulament premiul pentru creatie muzicala, premiu pentru cele mai frumoase versuri, premiu pentru maiestrie instrumentala si premiu pentru voce. Toate aceste trei aspecte sint in favoarea folkului de calitate. Daca sint toate la un loc avem trofeul, dar ele pot fi descoperite si disparate si atunci ar merita evidentiate. De exemplu, Ioan Onisor din Cluj, cel care a cintat aseara ultimul, membru al unui grup, a venit singur aici si nu a putut demonstra ce putea cu ajutorul grupului, dar a demonstrat ca este cel mai bun chitarist. Putea lua premiu pentru maiestrie instrumentala. Iulia Gusatu putea fi premiata pentru cele mai reusite versuri. Alexandra Andrei din Vaslui are o voce extraordinara si m-a impresionat, chiar daca nu a avut cele mai bune compozitii, dar ea putea lua premiul pentru cea mai buna voce. Eu as introduce aceste premii si sa se pastreze structura actuala, interpreti si grupuri, si cred ca aceste aspecte ar aduce mai multi candidati.




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii