Mergi la conţinutul principal

Sint diamantele "pentru totdeauna?" DeBeers zice ca da

Nu stiu care e situatia in Europa, dar in America diamantele au mare cautare. Si au si mai mare cautare daca te casatoresti. Cind oamenii aud ca vreo prietena de-a lor se marita, nu sint putini aceia care ii apuca mina strigind in gura mare "Ia sa vedem piatra!". Binenteles ca piatra cu pricina e pe inelul de logodna si trebuie sa fie cit mai mare cu putinta. "Traditia" de pina de curind era sa ai un singur diamant pe inelul de logodna, dar moda cere acum sa ai trei: "trecutul, prezentul si viitorul". Imi amintesc pe vremea copilariei mele reclamele de la televizor ale grupului DeBeers (cel mai mare cartel al diamantelor din lume) care adresau telespectatorilor intrebarea retorica: "Sa fie, oare, salariul tau pe trei luni prea mult pentru ceva care va dura tot restul vietii?". Pe mine una ma convingea, si, dupa cit se pare, si pe alte femei. Marimea diamantului de pe deget demonstra cit de bogat era barbatul pe care il imbirligasei. Tot la moda mai e acum sa ai si verigheta incrustata cu diamante, care sa se asorteze cu inelul de logodna cu cele trei diamante ale sale. In plus, cum a devenit de la sine inteles ca toate femeile vor primi inele de logodna cu diamante, DeBeers produce si comercializeaza si inele cu diamante "pentru mina dreapta", pe care femeile trebuie sa si le cumpere singure si care, spre diferenta de inelul de logodna, ar avea rolul de a simboliza individualitatea si independenta. Sau, asa cum spune sloganul DeBeers, "Mina ta stinga spune noi. Cea dreapta spune eu. Femei din lumea intreaga, ridicati mina dreapta". "Mina ta stinga e inima ta", spune alt slogan publicitar. "Cea dreapta e vocea ta".
Reclamele si-au atins telul. Aproape toate femeile au inele de logodna, si cele mai multe dintre ele sint cu diamante. In ultima vreme, insa, pentru a fi diferite sau pentru ca nu le plac diamantele, femeile aleg alte pietre pretioase. Vinzarile inelelor pentru mina dreapta au crescut insa exponential cu interesul pentru ele, iar femei de pretutindeni si-au cumparat singure respectivele bijuterii.
Ironic e insa faptul ca diamantele nu sint nici rare si nici valoroase. Au fost facute sa fie asa prin controlul agresiv al pietei si prin marketing, dar, daca e sa ne luam dupa unele surse, nu sint din punct de vedere geologic mai rare decit cuartzul, ci doar putin mai tari. Pe de alta parte, nu pot fi considerate o investitie buna, pentru ca daca vrei sa le revinzi trebuie sa te multumesti cu mult mai putin decit ai dat pe ele initial. si, colac peste pupaza, prostiile de pietre iti mai si stau mot cocot pe deget si se agata in toate cele!
Popularitatea inelelor de logodna cu diamante a crescut fabulos in Asia, numai in Japonia crescind de la 5% la 60% intre 1967 si 1981. Probabil ca acum urmeaza China. Traditia in sine a inceput, dupa unele surse, in secolul al XV-lea, cind Arhiducele Maximiliam al Austriei i-ar fi dat un asemenea inel Mariei de Burgundia. Obiceiul ar fi prins la nobilimea Europei, dar morbul nu ar fi atins masele decit prin 1870, atunci cind mine de diamant au fost descoperite in Africa de Sud, iar DeBeers a inceput o politica agresiva de marketing, mai ales in Statele Unite. In ceea ce ma priveste pe mine, am crezut inca din copilarie ca inelul de logodna reprezinta capacitatea barbatului de a-si intretine viitoarea sotie, si ca prin el demonstreaza ca se poate casatori. Si, da, trebuie sa recunosc ca si eu am crezut ca salariul pe trei luni era o nimica toata cind era vorba sa il cheltuiesti pe ceva ce va dura pentru tot restul vietii.
Un produs precum diamantele, prezentat consumatorului ca fiind plin de semnificatii si simbolistica, poarta cu sine un intreg bagaj de sentimente. Diamantele sint intruparea luxului, elegantei si avutiei. Iar utilitatea lor in domeniul industrial, ca cea mai tare substanta de pe pamint nu poate fi negata. Dar daca ele simbolizeaza si dragoste fara sfirsit, asta numai cei care se iubesc pot sa spuna.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro