Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Singe si miere = balcanic

Colocviul "Balcanii intre pitoresc si realitate" a reunit, ieri, in sala de conferinte a Teatrului "Maria Filotti" numerosi reprezentanti ai teatrelor balcanice care sint invitate si in festival. Intilnirea a fost moderata de criticul Doina Papp, directorul Festivalului Zile si nopti de teatru european la Braila, care a provocat invitatii sa raspunda la intrebarea: Se poate vorbi su nu despre teatru balcanic?
Directorul Teatrului din Salonic - Grecia, Lefteris Giovanidis, a apreciat ca acest concept de teatru balcanic exista si ca este important sa-l dezvoltam pentru ca este bine ca toti artistii sa comunice. In viziunea sa, teatrul balcanic inseamna cautare a ceea ce este semnificativ. Reprezentantul teatrului italian, Franco Ungaro, coordonator al proiectului "Factory" a spus ca in tara sa exista preocupare pentru arta contemporana si ca in acest context exista interes si pentru teatrul balcanic. Franco Ungaro a spus ca au fost stabilite retele teatrale de colaborare cu institutii din Albania, Muntenegru, Bosnia, Croatia, Serbia. "Ultima noastra initiativa, proiectul “Factory”, reuneste mai multe teatre de la Marea Adriatica si din Balcani. De aceea am si venit la Braila, pentru ca vrem sa extindem aceasta retea si cu teatrul de aici pentru ca sintem constienti ca Europa se schimba", a explicat Franco Ungaro. Dramaturgul albanez Stefan Capaliku a spus ca la ei nu se foloseste termenul de "balcanic". "Eu scriu nu pentru a iesi in evidenta, ci pentru ca am nevoie sa scriu, sa scot la rampa problemele cu care ne confruntam. Sa devenim o tara europeana este o provocare pentru noi, intrucit asta ar insemna cunoastere reciproca si cred ca cel mai adecvat mediu este teatrul, insa nu cred ca teatrul balcanic poate fi o categorie aparte", a apreciat dramaturgul Capalik.
Regizorul croat Ivan Leo Lemo, reprezentantul Teatrului "Caravan" din Split, Croatia, a spus ca in tara sa calitatea de "balcanic" este considerata o jignire, iar din punctul sau de vedere asta inseamna ca poporul croat trece printr-o criza de identitate. "Noi, cei din teatru, trebuie sa transcedem ideea de Balcani. Acest cuvint, balcanic, inseamna singe si miere. Deci balcanic inseamna un conflict, o dualitate. De fapt, noi traim pe o planeta a dualitatii, iar misiunea noastra ca artisti este sa avem de-a face cu aceasta dualitate care nu se sfirseste niciodata. E important sa trecem de identitatea locala ca artisti, pentru ca avem in comun aceeasi mitologie, din Olimp", a intervenit regizorul Ivan Leo Lemo. Parerea sa despre realitatile contemporane a fost intarita si de Dragana Boskovic Lazic de la televiziunea din Belgrad, care a spus ca acum, in fosta Iugoslavie exista mari probleme de comunicare, chiar daca limbajele folosite sint apropiate. Criticul roman Claudiu Groza a spus ca sustine ideea de teatru balcanic, ca aceasta poate fi o categorie, ca trebuie sa fie sincronizat cu ceea ce se intimpla in Europa, iar un punct de plecare ar fi sincronizarea literaturii balcanice cu cea europeana, de care chiar se poate vorbi.
In final, invitatii au vizitat expozitia de la Biblioteca Judeteana "Panait Istrati", ce are ca tema literatura balcanica.




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii