Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Sinecuri la «Braicar»

Fostul secretar general al primăriei Iorga Stoian în mandatul căruia municipalitatea a pierdut o bucată importantă din Piaţa Concordia, şi-a găsit un loc călduţ: este membru în Consiliul de Administraţie al SC "Braicar" SA, companie cu unic asociat Consiliul Local municipal Brăila. Din această postură încasează circa 780 lei vechi, indemnizaţia lunară de şedinţă. Mai mult, după venirea sa în CA la "Braicar" i s-a găsit rapid un loc de muncă şi fiicei sale în cadrul aceleiaşi companii, ca operator date. Toate aceste situaţii revoltătoare sunt menţionate într-o scrisoare deschisă redactată de sindicatul salariaţilor de la "Braicar" şi adresată primarului Aurel Simionescu, în dorinţa de a-i semnala public problemele şi neregulile din companie. Printre subiectele "fierbinţi" semnalate de sindicat se numără şi achiziţiile publice pentru autobuzele "Isuzu", mari consumatoare de combustibil, dar şi pentru sistemul de monitorizare prin GPS al mijloacelor de transport, care funcţionează defectuos. De cealaltă parte, conducerea "Braicar" prin directorul general, Cornel Săndulescu respinge acuzaţiile sindicatului, subliniind că toate deciziile au fost luate cu respectarea prevederilor legale. Recunoaşte totuşi că fiica lui Iorga a devenit salariata companiei după venirea în Consiliul de Administraţie a fostului secretar general al primăriei. "Este o agresiune sindicală generată de mecanisme politice", este concluzia trasă de Săndulescu privind tot acest scandal, evitând însă să spună despre ce formaţiune politică ar fi vorba.

Război total între sindicatul salariaţilor de la SC "Braicar" şi forurile de conducere ale companiei. Sindicaliştii de la "Transloc" sunt la cuţite cu Consiliul de Administraţie şi conducerea companiei pe care le acuză de prăbuşirea activităţii companiei în ultimii ani, creşterea gradului de nemulţumire în rândul salariaţilor, precum şi de imaginea proastă creată în rândul brăilenilor siliţi să aştepte cu zecile de minute în staţii sosirea unui tramvai sau autobuz. Supăraţi peste măsură, ei au făcut o scrisoare deschisă, adresată primarului Aurel Simionescu, în care prezintă în detaliu o parte dintre nemulţumiri, cerându-i edilului implicarea în îndreptarea neregulilor, iar lista sindicatului te pune efectiv pe gânduri: sinecuri şi angajări cu "pedigree" politic, sau achiziţii publice îndoielnice. "Actualul Consiliu de Administraţie a decis în octombrie anul trecut disponibilizarea unui număr de 20 de salariaţi, pentru ca în decembrie acelaşi an, să aprobe suplimentarea organigramei cu posturi de conducere, precum şef serviciu comercial şi şefi de birouri. Asta, în timp ce noi ne plângem de faptul că unitatea nu are suficienţi şoferi şi vatmani, iar cei pe care îi avem lucrează aproape la foc continuu, de multe ori fiind extrem de greu să li se acorde zilele libere cuvenite. Mai mult, i s-a făcut loc în unitate, pe un post de operator date, fiicei lui Iorga Stoian, fostul secretar general al Primăriei Brăila, în prezent pensionar, membru al Consiliului de Administraţie la Braicar din 2013. Cea care a ocupat înainte acel post a cedat într-un final presiunilor la care era supusă, în sensul că i s-a cerut ca, în paralel cu atribuţiile sale, să o facă şi pe femeia de serviciu. Femeia a cerut concediu fără plată şi a plecat din companie", ne-a declarat Ionel Badache, vicepreşedintele Sindicatului Liber "Transloc" de la Braicar.
"Urmare a îngheţării salariilor şi a disponibilizărilor hotărâte de CA, societatea a înregistrat în 2013 profit, ceea ce a dus la creşterea salariului directorului general cu 50%, adică de la aproximativ 50 milioane de lei vechi lunar, la 75 milioane de lei vechi. Implicit a crescut şi indemnizaţia de şedinţă a membrilor CA, calculată ca procent de 15% din salariul directorului, la circa 11 milioane lei vechi brut, adică undeva la circa 7,8 milioane lei vechi net, venit care depăşeşte nivelul de salariu al majorităţii angajaţilor companiei. Ca să nu mai spunem că majoritatea şedinţelor de CA se desfăşoară în prezenţa a maxim 2 membri, ceilalţi fiind ulterior căutaţi la joburi de şoferul directorului general de la Braicar pentru a semna procesul verbal de şedinţă", a completat Anina Rolea, din partea aceluiaşi sindicat.

Sindicatul reclamă probleme şi cu sistemul de monitorizare prin GPS

De asemenea, cei doi vicepreşedinţi au adus în discuţie şi achiziţia autobuzelor marca "Isuzu", cu banii veniţi de la municipalitate, mijloace de transport care ar fi ineficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, precum şi achiziţia sistemului de monitorizare prin GPS a mijloacelor de transport din parcul companiei. "După achiziţia unui număr de 9 autobuze de capacitate mică şi reluarea circulaţiei tramvaielor pe bulevardul Dorobanţilor în toamna lui 2014, nimic nu s-a schimbat în bine pentru cetăţenii Brăilei în ce priveşte frecvenţa mijloacelor de transport, timpul de aşteptare în staţii şi condiţiile de călătorie. Este aberant motivul invocat de directorul Săndulescu privind lipsa călătorilor, referindu-se la numărul mic de autobuze din trasee. Adevărul este că folosirea unui număr mai mare de autobuze ar duce la consumuri deosebite de combustibil, ieşind astfel la lumină vinovăţia celor care le-au achiziţionat. (...) O altă afacere «benefică» pentru companie, alături de achiziţia de autobuze «Isuzu», deosebit de «performante» şi «economicoase» la capitolul combustibil, este achiziţia unui sistem GPS care «ajută» la o mult mai neperformantă activitate de urmărire a traficului, de dispecerizare şi stabilirea nereală a numărului de kilometri parcurşi zilnic: nu prezintă pe monitor poziţia autobuzului în momentul în care este vizualizat, ci cu o întârziere de până la 10 minute; nu redă lungimea reală a traseului, astfel că zilnic se face o corectare cu 25 km în plus la ceea ce indică aplicaţia, pentru alimentarea cu motorină. Nici în ce priveşte sectorul de transport electric lucrurile nu sunt în regulă pentru că, de fapt, compania nu are nici măcar un parc de 15 tramvaie care să poată circula o zi întreagă fără a fi retrase pentru reparaţii, sau fără a se defecta în trasee", au mai completat cei doi.

Săndulescu: "O agresiune sindicală generată de mecanisme politice"

De cealaltă parte, directorul general Cornel Săndulescu a explicat că, din punctul său de vedere, întreaga campanie demarată de sindicat împotriva conducerii unităţii ar avea în spate interese politice, fără a explica însă din ce zonă politică vin interesele despre care aminteşte. "Practic, asistăm la o agresiune sindicală generată de mecanisme politice. Am să răspund acuzaţiilor spunând că eu nu sunt mebru al Consiliului de Administraţie care a fost aprobat de Adunarea Generală a Acţionarilor. Remuneraţia membrilor CA este în conformitate cu legislaţia guvernanţei corporative şi nu depăşeşte 15% din salariul directorului. Despre venirea lui Iorga Stoian în CA, iarăşi nu am ce să comentez, repet, nu fac parte din Consiliu. În ce priveşte angajarea fiicei acestuia în unitate, pot să spun că în urmă cu circa un an şi jumătate (aşadar după venirea în 2013 a lui Iorga Stoian în CA la "Braicar" - n.r.) a plecat o salariată să muncească în străinătate, fiind astfel înlocuită. Eu am respectat şi respect în continuare prevederile organigramei şi procedurile de selecţie. În ce priveşte achiziţiile publice pentru autobuze şi sistemul de monitorizare GPS, procedura derulată a fost licitaţia publică pe baza unui caiet de sarcini realizat de serviciile tehnice ale companiei. Consumul de combustibil este mai mare deoarece şi caracteristicile tehnice şi de confort oferite sunt sporite. (...) Aplicaţia GPS este impusă prin strategia de administrare a CA şi oferă date reale ale parcursurilor şi timpilor mijloacelor de transport monitorizate. Timpul de transmisie are o decalare, dar înregistrările privind parcursul şi timpul, repet, sunt precise, exacte şi fidele realităţii din teren", a comentat Săndulescu.
După discuţia de ieri a reporterilor "Obiectiv" cu directorul "Braicar", Cornel Săndulescu, sindicaliştii au revenit telefonic pentru a reclama faptul că directorul a refuzat negocierea privind acordarea primei de Paşti pentru salariaţii companiei. "Este o răzbunare ieftină, însă nu se răzbună doar pe noi, reprezentanţii sindicatului, ci pe cei 300 de salariaţi ai unităţii şi pe familiile acestora, crezând că astfel o să ne învrăjbească", a spus Rolea.

Simionescu: "Cei doi parteneri de dialog social trebuie să se înţeleagă şi fără primar ca mediator"

Cu privire la acest conflict între sindicat şi conducerea companiei, primarul Aurel Simionescu a explicat că ar trebui ca părţile să găsească calea dialogului pentru a rezolva problemele şi fără medierea primarului. "Deocamdată, nu a ajuns la mine o astfel de scrisoare deschisă. Am cunoştinţă de nemulţumirile sindicatului, inclusiv cele legate de reprezentanţii conducerii, pornind de la şefi de birou, până la directori. Mesajul meu este următorul: avem reprezentanţi ai Consiliului Local Municipal în Adunarea Generală a Acţionarilor, care, mai departe, a numit un Consiliu de Administraţie şi există, de asemenea, şi partea executivă cu referire la directori. Acesta este cadrul corect şi competent în care se rezolvă problemele companiei. Am fost mediator între cele două părţi când s-a negociat semnarea Contractului Colectiv de Muncă dar, după părerea mea, trebuie găsite soluţiile de dialog deschis, cu cărţile pe masă, din ambele tabere. Nu mai înţeleg: când compania era pe pierdere nu existau aşa frământări mari ca acum, de când unitatea a fost repusă pe picioare, iar asta, doar cu infuzia de capital din partea municipalităţii", a spus edilul şef.
De precizat că, potrivit informaţiilor prezentate pe pagina web a "Braicar", din Consiliul de Administraţie fac parte Dumitru Munteanu - preşedinte, Nicolae Balaban, Virginia Koler, Marian Gurgău şi Iorga Stoian (venit în vara lui 2013, când AGA a finalizat procedura de selecţie a unui membru în CA conform OUG nr 109/2011, privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice). Membrii AGA la "Braicar" numiţi de CLM sunt Adrian Traian, Dan Păun, Florin Dumitru, Cristian Pricop şi Loredana Badiu. Legislaţia în domeniu stabileşte că remuneraţia membrilor CA la o companie de stat este de maxim 15% din venitul brut al directorului general. În cazul de faţă, indemnizaţia fixă brută lunară a directorului Săndulescu este de 4.950 lei, plus o componentă variabilă de 50% în cazul depăşirii cu 10% a indicatorilor din contractul de management. Cum în 2013 s-a reuşit îndeplinirea acestui obiectiv, iar compania a ieşit pe profit, directorul general a beneficiat de bonusul de 50%. Un calcul simplu arată că, astfel, indemnizaţia fixă brută a unui membru al CA la companie este de peste 1.000 lei, din care rezultă un venit net lunar de circa 780 lei. Cu titlu de comparaţie, salariul minim net pe economie este de 724 lei, iar în judeţul nostru sunt circa 14.000 de angajaţi care sunt plătiţi la acest nivel.

Iorga, pensionare cu cântec

Iorga Stoian a ieşit la pensie în vara lui 2010 părăsind postul de secretar general al municipiului, pe care îl ocupase timp de 17 ani. Deşi în vârstă de numai 60 de ani, la vremea respectivă, Stoian a profitat de ultimul tren al pensionărilor anticipate, preferând să iasă din scena administraţiei locale pe uşa din dos, având în vedere că numele său a fost legat de retrocedări dubioase privind obiective importante din municipiu, aşa cum a fost şi cazul terenurilor din Piaţa Concordia.
Reamintim că până la această dată au fost retrocedate şi au ajuns în proprietatea şi administrarea familiei controversatului om de afaceri Simion Cloşcă 3 loturi de teren pe amplasamentul Pieţei Concordia: 988 mp şi 151 mp (unde revendicatori sunt familiile Rugin, Zanet şi Găidău) retrocedate direct prin decizie a fostului primar Constantin Sever Cibu şi încă 235 mp predate prin executare silită în baza unei decizii a instanţei favorabilă revendicatorului Constantin Doru Ţigău. Ar mai fi de adăugat că la fiecare dintre aceste retrocedări au existat suspiciuni referitoare la modul în care municipalitatea, prin aparatul propriu, şi-a apărat proprietatea. Vă amintiţi cu siguranţă de scandalul care i-a avut drept protagonişti chiar pe şeful jurişilor din Primărie, Angelica Bratu (fostă Pamfil), şi pe fostul secretar general al Primăriei, Iorga Stoian - pensionat între timp. Pe scurt, echipa de jurişti a municipalităţii, în frunte cu cei doi, nu a folosit în instanţă acte deosebit de importante care puteau împiedica retrocedările pe amplasamentul Concordia.

 




Categorie articol: 

Comentarii