Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Secrete bine pazite

Va mai amintiti, acum 4 ani, exact in preajma alegerilor parlamentare, cum se incovoiau ziarele sub greutatea stirilor in cascada legate de zecile de agentii, autoritati, consilii, departamente, care se lafaiau in milioane de euro, in ciuda faptului ca nu prea se stia care e rostul lor? Va mai amintiti cum tunau membrii Aliantei D.A. impotriva dezmatului de la stat, cu lefuri uriase si scheme de personal sufocate de soti, sotii, fii, fiice, nepoti, cumnate? Va mai amintiti, atunci, despre cite asemenea institutii din subordinea Guvernului, cancelariei prim-ministrului sau a diferitelor ministere aflam pentru prima data si ne ingrozeam de huzurul in care traiau acei privilegiati? Dar cum se mai chinuiau unii politicieni sa ne explice cit de importante erau pentru bunul mers al lucrurilor acele agentii de evaluare, comisii de urmarire, de acreditare, departamente de reglementare, autentificare, etc, pentru copii, pentru tineri, pentru batrini, pe probleme de siguranta, de securitate, de control a exporturilor, a importurilor, a investitiilor, a energiilor, a nici nu mai stiu caror domenii, unitati artificiale de altfel, unele cu atributii care, oricum, se regaseau si in atributiile altor institutii de stat! "Am inceput la Guvern o analiza foarte atenta a tuturor agentiilor, comitetelor si comisiilor interdepartamentale. Cu totul cred ca sint vreo 300. Unele dintre ele care, practic, au fost uitate in structurile guvernamentale. O sa verificam sa vedem efectiv care dintre acestea sint necesare", declara sub presiunea momentului, in 2004, premierul Adrian Nastase, recunoscind, printre rinduri, nu doar inutilitatea unora dintre ele, ci si locurile caldute, bine platite si cu o serie de avantaje (masini, telefoane, secretare, protocol) greu de inchipuit pentru un salariat din sistemul privat. In aceste conditii, o prima promisiune a noii puteri a fost aceea ca se va face curatenie in sistem.
Au trecut 4 ani, iar istoria se repeta. De citeva zile, Romania a intrat sub zodia dezvaluirilor, ca si cum, dintr-odata, s-a facut lumina dupa 4 ani de intuneric. Din nou sint scoase la iveala secrete pazite cu sfintenie timp de 4 ani, despre agentii, comisii si autoritati, diverse unitati de stat in care salariile ajung si la zeci de mii de euro lunar, in care mai mult de jumatate din angajati au statut de sef, in care competenta si performanta sint criterii lasate in coada unui "top cerinte", dar in care primeaza apartenenta sau simpatia politica. Dezvaluiri socante, amplificate insa si de celelalte informatii venite din zona diametral opusa. Pentru ca, sa fie clar, o stire despre un salariu de 50.000 de euro e in sine uluitoare, dar cind o asezi linga cea despre o pensie de numai 3 lei, devine revoltatoare in adevaratul sens al cuvintului. In plus, aruncata la momentul oportun, stirea despre un asemenea salariu poate avea si alte consecinte. Adica, altfel percepe acum opinia publica divergentele privind cresterea cu 50% a salariilor profesorilor, dar si solicitarea de marire venita din partea celorlalte categorii de bugetari. Pentru ca, la urma urmei, din 50.000 de euro/luna se pot plati 250 de salarii de 800 de lei (8 milioane de lei vechi), cam cit primeste un bugetar la inceput de cariera.
Nu va faceti iluzii insa, in scurt timp si acest scandal se va stinge, asa cum s-a stins si acum 4 ani, cu o promisiune electorala si, probabil, nu se va mai auzi nimic pina peste 4 ani, cind iar o vom lua de la capat. Si atunci vom fi indignati din nou pentru o saptamina, doua, dupa care vom intra in "normalitate".




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii