Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

"Scriitorul Constantin Gherghinoiu este un visator fara leac"

Vineri seara a fost lansat oficial cel de-al patrulea volum de poezie apartinind scriitorului Constantin Gherghinoiu. Primul volum, "Toamna patimilor dupa Matei" a aparut acum 15 ani, apoi au urmat "Mitologii lirice negre" si "Sinele si desertul". Directorul Bibliotecii Judetene, Dragos Neagu, a prezentat invitatii speciali de la lansarea de carte, Hristo Ganov - redactor sef al revistei de literatura si arta "Mizia", Stefan Molov - presedintele Uniunii Scriitorilor din Plevna si poetii Flip Flipov si Zdravca Seretova. A luat apoi cuvintul editorul, Rodica Draghici, coordonatoarea volumelor tiparite la editura "Ex libris", care a marturisit ca a lucrat foarte bine cu Constantin Gherghinoiu. Critica volumului a fost realizata de profesorul Viorel Mortu, care a apreciat ca lansarea unei carti de poezie ar trebui sa tulbure constiinta urbei tot atit de mult cit pe vremuri tulbura constiintele cetatii lansarea unei corabii. "Domnul Gherghinoiu practica doua tipuri de structuri poetice. In unele volume poeziile sint asezate ca o orchestra simfonica si care la lectura dau un sunet special precum "Joc secund" de Ion Barbu sau in poezia europeana "Florile raului" de Baudelaire. In volumul lansat azi poezia se naste din tensiunea dintre real si imaginar. Scriitorul Constantin Gherghinoiu este un visator fara leac. Acesta este nucleul germinativ al acestui volum. O alta cheie a poeziilor sale este livrescul, un vector important si in volumul lansat azi, un livresc hranitor, care raporteaza poezia la marile voci lirice ale lumii Verlaine, Rimbaud, Baudelaire. In volumul prezentat livrescul este inlocuit cu biograficul, un element de noutate mai putin prezent in volumele doi si trei, dar foarte prezent in primul volum. Rostirea este solemna, bine strunita prozodic. Poeziile par pasteluri spiritualizate, se simte ca in aparentul pastel pulseaza ideea, pariul cultural. Ciudat, apare in volum si elementul ludic, care distoneaza cu spiritul general al volumului. Este un alt cod poetic pe care il minuieste cu voluptate, se lasa furat de aceasta poezie care nu-l slujeste dupa opinia mea. Ma refer, de exemplu, la poezia "Todorel" sau "Impotriva frumusetii". Cred ca aceste poezii ar trebui strinse intr-un volum independent", a spus prof. Viorel Mortu.
In partea a doua a cartii au fost publicate poeme in proza, pentru prima data cu semnatura lui Constantin Gherghinoiu. Cu exceptia primului si ultimului poem, prof. Viorel Mortu le-a apreciat ca fiind liricoidisme, licori ieftine care nu-l slujesc pe autor si care smulg ceva din aura creata de prima parte a volumului.

"S-a ajuns la situatia in care poetii se citesc intre ei, se lauda intre ei"

In alocutiunea sa profesorul Viorel Mortu a vorbit si despre relatia dintre poezie si cititor, care este in mare suferinta la ora actuala. "Noi cititorii avem probleme pentru ca nu mai vedem in poezie acea speranta ca in ultimii 20 de ani. S-a ajuns la situatia in care poetii se citesc intre ei, se lauda intre ei, iar poezia ajunge mai greu la cititor. Cititorul a devenit o structura absenta pentru ca el nu mai cauta cartea, iar fara cititor poezia este ca o pasare careia ii lipseste aerul de sub aripi. Problema este a comunicarii poetice", apreciaza prof. Viorel Mortu.
Scriitorul bulgar Hristo Ganov, redactorul sef al revistei "Mizia" a recunoscut ca relatia dintre cititor si poezie este aceeasi si in Bulgaria, pentru ca, din punctul sau de vedere, noile generatii nu mai au nevoie de poezie. Vorbind despre revista la care este redactor sef, Hristo Ganov a venit cu ideea realizarii unei antologii a poetilor braileni si bulgari, intr-o editie bilingva. Revista sa apare o data pe an si are ca obiective descoperirea numelor importante, dar uitate si prezentarea lor tinerei generatii, dar si punerea in valoare a scriitorilor contemporani.
Evenimentul s-a incheiat cu prezentarea citorva epigrame si cu oferirea de autografe de catre autor.




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii