Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Scoala de dupa scoala - o realitate si la Braila

Parintii nu mai au timp sa se ocupe de temele copiilor, iar 60% dintre acestia sint obligati de imprejurari sa se descurce singuri pentru ca nu-i pot trimite la pregatire, arata un studiu realizat la nivel national. Daca pentru elevii mai mari problemele nu sint foarte complicate, elevul vine singur de la scoala, maninca, si poate sa-si faca apoi lectiile, asta daca vrea si daca a inteles totul din clasa, cu elevii din invatamintul primar este mai greu. Multi copii au fost la gradinite cu program prelungit si erau obisnuiti sa fie luati acasa de parinti cind acestia terminau treaba la serviciu. Inceperea scolii este o adevarata problema, pentru ca programul se termina la ora 12.00 si nu are cine sa aiba grija de copil pina cind vin parintii de la serviciu. Chiar daca s-ar gasi o femeie care sa stea cu copilul, pentru cel putin 200 de lei lunar, este foarte greu si pentru copil si pentru parinte sa faca lectii dupa ora 18.00. In acest context, in Braila au aparut oferte pentru scoala de dupa scoala. Copiii sint preluati de la scoala, li se da o masa calda, sint lasati sa se odihneasca, apoi presoane specializate fac lectiile cu ei. Dupa-amiaza parintii vin sa-i ia acasa si stiu ca nu mai au nici o obligatie pentru lectiile de a doua zi.

"Imi era greu sa vin de la serviciu si sa ma ocup de copil la lectii"

Prima oferta de acest gen a aparut la Liceul Pedagogic. Anul trecut, pentru o taxa lunara de 200 de lei, elevii erau preluati de la scoala de invatatoarea Doina Munteanu, dusi la cantina scolii sa serveasca masa, dupa care se odihneau. De la ora 16.00 pina la ora 18.00, cind veneau parintii sa-i ia acasa, elevii isi faceau lectiile cu invatatoarea. Anul trecut din clasa I s-au inscris in acest program sapte elevi. Anul acesta, cei din clasa I, ajunsi acum in clasa a II-a continua programul de dupa scoala, iar din cei intrati acum in clasa I au optat pentru acest program 11 elevi. Fiecare clasa are dormitorul ei, cu patuturi special comandate, cu noptiere, iar in dulapioare au toate manualele, caietele, astfel ca la ora 18.00, cind pleaca acasa, nu mai au nici o problema. De clasa a II-a se ocupa invatatoarea Doina Munteanu, iar de clasa I invatatoarea Fanica Lupea. "Deocamdata nu vom mari taxa. Daca va creste pretul alimentelor, al utilitatilor, atunci vom mari si noi taxele, dar cred ca macar pina in luna decembrie vom putea mentine taxa de anul trecut, 200 de lei", a spus directorul Constantin Gherghinoiu. Proiectul de reabilitare si construire pe care l-a cistigat liceul nu va afecta procesul de invatamint, deci nici acest sistem de pregatire dupa scoala, a spus prof. Constantin Gherghinoiu. "Cred ca vom incepe prin demolarea atelierelor, unde oricum nu mai invata nimeni, si vom construi apoi o cladire noua cu opt clase, in care vom transfera invatamintul primar si gimnaziul din internat. Tot acolo va fi un club si biblioteca. Apoi vom trece la reabilitarea si reamenajarea internatului. Sper ca in acest fel sa nu bulversam foarte tare procesul de invatamint si nici programul after school", a mai explicat directorul Gherghinoiu.
Un program similar, dar bazindu-se pe initiativa privata a doua profesoare, Antoaneta Grosu si Viorica Iordache, este "Strumf Afterschool". Programul acesta a inceput din februarie anul trecut. Copiii sint luati de la scoala la ora 12.00, vin la sediul "Strumf", se schimba in hainute de casa, servesc masa, adusa de la un restaurant foarte bun din zona, se odihnesc activ doua ore, apoi intre orele 15.00 si 17.00 isi fac lectiile si invata pentru ziua urmatoare impreuna cu doua invatatoare, Carmen Toader si Mariana Ioan. La ora 17.00 mai primesc o gustare, dupa care, la cererea parintilor, se pot desfasura orele optionale de pregatire: engleza, chitara sau pian. Pentru programul normal de la ora 12.00 la 17.00 parintii platesc 450 de lei pe luna, iar pentru orele optionale, opt pe luna, se platesc in plus 30 de lei. La sediul "Strumf" copiii au tot ce le trebuie, cind pleaca acasa au ghiozdanul pregatit pentru ziua urmatoare. "Copiii se simt foarte bine, socializeaza, este un mare cistig pentru ei, mai ales ca majoritatea sint singuri la parinti. Noi am incercat sa privim lucrurile si din perspectiva parintelui, dar si a cadrelor didactice. Am pornit aceasta initiativa datorita experientei personale. Imi era greu sa vin de la serviciu si sa ma ocup de copil la lectii. Eram amindoi obositi. Aici copiii se odihnesc, se joaca, isi fac lectiile cind vin parintii sa-i ia acasa se pot juca, plimba, pot face orice. Anul trecut noi am avut pregatit si un dormitor, dar copiii nu au vrut sa doarma, asa ca anul acesta am renuntat la idee, insa camera este pregatita", a mai spus Antoaneta Grosu.

"Step-by-step" invatamintul primar sau softuri educationale pentru cei mai mari

O varianta pentru aceste alternative ar fi programul "step by step" insa nu se poate spune ca se ofera exact aceleasi servicii. La Scoala "Mihai Eminescu", unde s-a infiintat chiar in acest an pentru prima data o clasa in acest sistem, taxa este de 50 de lei lunar, din care se cumpara rechizite si materiale didactice. Elevul incepe orele dimineata, la 8.00, termina la 11.30, dupa care are o jumatate de ora de pauza in care maninca pachetelul adus de acasa apoi se odihneste sau se joaca. De la ora 12.00 pina la ora 14.00 se fac diferite activitati frontale, cu toti elevii, sau se fac activitati in completare, diferite jocuri care au obiective bine stabilite, nu se fac doar de dragul jocului. "Colaborarea cu parintii este mult mai strinsa decit in sistemul traditional, ei pot veni zilnic la scoala sa se intereseze de copii, nu doar cind sint sedinte cu parintii. Acordam o mare importanta individualizarii si flexibilizarii sistemului de predare- ascultare, astfel ca fiecare copil sa se simta valorizat. Daca vedem ca anumite metode nu merg le schimbam pentru ca vrem sa fie bine pentru toata lumea, elevi, parinti si cadre didactice", a spus invatatoarea Daniela Docea. La clasa mai exista o invatatoare, Octavia Dumbrava, astfel ca cei mici beneficiaza de o atentie sporita. Problemele acestui sistem ar fi ca cei mici trebuie luati acasa la ora 14.00, cind programul parintilor nu s-a terminat inca, iar lectiile se fac tot acasa, impreuna cu parintii. Avantajul esential este acela ca cei mici au parte de mai multa atentie din partea celor doua invatatoare si pot pleca acasa cu lectiile invatate din clasa.
In conditiile in care parintii au tot mai putin timp sa se ocupe de copiii lor, pentru ca slujbele pe care le au sint solicitante, aceste variante de scoala dupa scoala sint bine venite, iar conducerile scolilor sint constiente ca aceasta este directia spre care ne indreptam, mai ales ca in vestul Europei acest sistem exista de mult.
Pentru elevii care nu pot beneficia de acest sistem, exista diferite softuri educationale, un fel de dascali virtuali, care pot compensa lipsa parintelui de la lectii, dar scoala de dupa scoala ofera si socializare, ceea ce softurile, calculatorul, nu pot oferi. Mai mult, aceste softuri se adreseaza in special elevilor mai mari, macar de gimnaziu. Pe piata romaneasca exista lectiile interactive de Matematica, Geografie, Fizica, Chimie si Biologie.




Categorie articol: 

Comentarii