Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Scandal la BAC! Examenul nedreptății

* deși făcuse o lucrare de cel puțin 8.50 la matematică, a primit doar 5.60 * asta susține un absolvent brăilean care a contestat rezultatul inițial, tânărul considerând că profesorii corectori și-au bătut joc de munca sa *  mai mult, nu doar că nu a primit nota dorită, dar a fost ținut și cu nervii întinși la maximum până să afle rezultatul final * motivul: cei de la centrul de examen au încurcat “borcanele” și în loc să trimită spre reevaluare lucrarea sa au trimis-o pe cea a unui candidat cu nume asemănător * ferm convins că a fost depunctat pe nedrept, tânărul a cerut să își vadă lucrarea

 

Un absolvent brăilean care a susținut recent bacalaureatul a simțit pe pielea lui ce înseamnă să te lupți cu morile de vânt într-un sistem de educație unde profesorii decid “din pix” viitorul copiilor, fără a exista însă posibilitatea ca elevii să îi poată trage în vreun fel la răspundere. Ne referim la modul în care sunt corectate lucrările la “examenul maturității”, atât în prima fază, cât și la contestații, tânărul în cauză acuzând că a fost grav nedreptățit. Concret, la proba de matematică, conform evaluării proprii făcute împreună cu un profesor de specialitate, acesta susține că ar fi trebuit să primească nota 8.50, chiar 9. Când au venit rezultatele, surpriză: 5.60. Atât au considerat profesorii corectori că merită. Bineînțeles că absolventul nu a stat cu mâinile în sân și a depus contestație însă s-a lovit de o situație cel puțin ciudată. Membrii centrului de examen unde a susținut testarea au încurcat “borcanele”, în sensul în care în loc să trimită lucrarea sa la reevaluare au trimis-o pe cea a unui candidat cu nume asemănător. Aici intervine comicul de situație: candidatul care nu a depus contestație la matematică s-a trezit că din nota 5 a primit nota 4.6. Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Brăila ne-a declarat că încurcătura s-a produs pe fondul unei erori materiale și a remediat situația. A fost trimisă lucrarea “bună” la reexaminare însă nota la matematică a tânărului nu s-a modificat și a rămas tot 5.6. Acest lucru nu a făcut decât să îl dezamăgească și mai mult, el fiind convins că și al doilea lot de profesori corectori a trecut superficial prin lucrarea sa. Iar nota finală îi afectează media de admitere la facultate. Pentru că este sigur că merita mai mult, tânărul a cerut să își vadă lucrarea.

 

“Meritam cel puțin 8.50”

 

Ionuț, nume pe care i l-am dat tânărului care ne-a sesizat cazul pentru a-i proteja identitatea, este unul dintre cei peste 1.700 de absolvenți brăileni care au susținut recent examenul de bacalaureat. La fel ca restul colegilor, acesta își făcuse deja planurile de admitere la facultate și aștepta cu nerăbdare să afle ce note a obținut la “examenul maturității”. Dacă unii au fost în extaz atunci când și-au văzut notele, Ionuț a fost pur și simplu șocat: 5.60 la matematică, în condițiile în care se aștepta la o notă în jur de 8.50-9.

“Imediat după proba la matematică am fost să vorbesc și să mă verific cu profesorul cu care m-am meditat. I-am arătat exact ce am făcut, ne-am consultat și nota mea era undeva la un 8.5-9, asta în cazul în care dădeam de corectori care mi-ar fi punctat absolut tot. Și am făcut și corectarea la sânge. Ce înseamnă la sânge? Au fost cerințe la care nu m-am punctat deloc, gândindu-mă că vor fi profesori care nu îmi vor puncta absolut nimic și îmi ieșea undeva la 7.50. Minimul minim. Și când au venit rezultatele nota a fost una de 5.60”, ne-a povestit tânărul.

Acesta nu a stat pe gânduri și a depus contestație la centrul de examen de la “Bălcescu”, acolo unde a susținut probele, convins că profesorii care îi vor corecta lucrarea a doua oară îi vor acorda nota la care se aștepta.

 

Unde dai și unde crapă

 

După ce a depus contestația, absolventul a așteptat cu inima la gură rezultatele finale. Pe 9 iulie - “ziua decisivă” șocul a fost și mai mare: în dreptul numelui său nu figura nicio notă, ca și cum el nu ar fi depus niciodată cerere pentru reexaminarea lucrării. Abia apoi și-a dat seama că la mijloc a fost vorba de o confuzie, numele său de familie fiind asemănător cu cel al altui candidat, absolvent care și el depusese contestații însă la română și proba la alegere. Iar ca toată această încurcătură să fie și mai mare, tânărul care a căzut la mijloc în toată această poveste s-a trezit că din 5 a primit 4.6 la matematică.

Cum s-a ajuns în această situația? Explicația este una simplă: din cauza unei greșeli umane. Mai exact, așa cum ne-au explicat reprezentanții ISJ Brăila, atunci când cei de la centrul de examen au introdus în aplicația internă numele celor care au cerut recorectarea lucrărilor, în loc să bifeze numele lui Ionuț, l-au bifat pe cel al candidatului cu nume asemănător.

“A fost o eroare materială înregistrată în rețeaua noastră internă Bacalaureat 2018 la unul dintre centrele noastre de examen, în perioada de depunere a contestațiilor. Doi elevi au nume relativ asemnătoare. Unul dintre ei a vrut să conteste proba la română și proba la alegere, iar altul proba obligatorie a profilului, respectiv matematica. La proba de matematică, copilul care a depus contestație a observat în ziua publicării rezultatelor finale că teza nu a fost reevaluată. Ni s-a adus la cunoștință, noi imediat am anunțat comisia națională. Aceasta a venit în sprijinul nostru în rezolvarea situației, s-a făcut o nouă comisie și s-a trimis lucrarea la reevaluare. Reevaluarea s-a efectuat pe 9 sau 10 iulie, astfel încât noi în aplicația noastră internă Bacalaureat 2018 vedem îndreptarea acestei erori, însă pe site-ul public al bacalaureatului nu apare reactualizarea rezultatelor finale. De asemenea, precizăm că și nota copilului care nu a depus contestație la matematică a fost îndreptată în aplicație. Fiind o perioadă aglomerată nu au avut timp să facă reactualizarea datelor pe site-ului public bacalaureat.edu.ro”, ne-a declarat prof. Daniela Petre, președintele comisiei județene de bacalaureat.

Pentru a nu exista confuzii și interpretări, șefa comisiei de BAC de la Brăila a ținut să precizeze că atât în primă fază, cât și la contestații, lucrările au fost corectate în alt județ, așa cum prevede metodologia. Iar tot acest proces s-a desfășurat prin corespondență, adică nimeni din Brăila nu a văzut lucrările elevilor din județul nostru. “Noi nu facem evaluarea. Evaluarea se face în alt județ și nu ține de competența și atribuțiile noastre. Noi primim doar rezultatele, așa cum noi rezolvăm lucrările din alt județ și ale noastre au plecat în țară pentru a fi rezolvate. Datele despre centrele de evaluare rămân confidențiale tocmai pentru o mai corectă evaluare a lucrărilor. Asta este viziunea celor care au stabilit procedura”, ne-a explicat sursa citată anterior.

Întrebată dacă se vor lua măsuri împotriva celui care a produs această eroare, prof. Daniela Petre ne-a spus că se analizează situația însă nu crede că se impun sancțiuni atât timp cât lucrurile s-au rezolvat pentru ambii candidați.

“Noi trebuie să constatăm de unde a provenit această greșeală. Noi încă nu am putut demara de unde a pornit această operațiune, abia s-a încheiat examenul, am fost ocupați cu emiterea diplomelor și cu înregistrarea tuturor documentelor și a raportului final. Menționăm în raportul final această disfuncție, dar urmează să vedem care sunt măsurile care se impun. Dar considerăm că atât timp cât situația a fost remediată la timp, copilul nu a fost afectat în sensul în care nu i-a fost eliberată diploma de bac, comisia națională ne-a transmis rezultatul prin poșta militară, urmează să intrăm în posesia catalogului final, mai mult de atât noi nu vedem ce am putea face”, susține aceasta.

 

După contestații nota a rămas neschimbată

 

Într-un final lucrarea lui Ionuț a fost reevaluată însă nota la matematică a rămas la fel: 5.60, situație la care nu se aștepta nicio clipă. Mai mult, acesta este de părere că ar fi existat posibilitatea să primească o notă mai mare dacă lucrarea sa se corecta în perioada alocată soluționării contestațiilor, la “grămadă” cu restul tezelor.

“Faptul că s-a produs acea încurcătură a fost o treabă urâtă. M-a deranjat că au încurcat numele pentru că eu cred că atunci când s-a trimis doar lucrarea mea la reevaluare nu s-a corectat absolut deloc. S-a pus nota care s-a pus și înainte ca să nu se zică că nu a fost corectată. Că dacă ar fi fost o diferență foarte mare, de 3 puncte cum consider eu, ar fi fost un scandal uriaș fiind singura lucrare corectată în afara perioadei alocate. Și chiar nu știu cum s-au încurcat numele că mie mi se par destul de diferite. Când am mers să cer explicații în legătură cu acest incident la centrul de examen, acolo am aflat că au fost două doamne care se ocupau de contestații, adică cele care notau cine a făcut contestație. Una dintre ele ar fi fost grăbită și voia să plece acasă, nu a vorbit corect și coerent și au încercuit pe altcineva. Asta mi s-a spus mie atunci. Eu cred că dacă nu se întâmpla acest incident ar fi fost șanse mult mai mari să primesc mai mult dacă lucrarea mea se recorecta odată cu restul contestațiilor”, susține tânărul.

Acesta este hotărât să meargă până în pânzele albe pentru a demonstra că el merita mai mult și a depus cerere pentru a-și putea vedea lucrarea. Însă asta e tot ce poate face: doar să o vadă. Nu are posibilitatea să conteste nota finală, nici măcar să își ia notițe sau să ceară vreo lămurire dacă observă că nu a fost punctat corect la anumite exerciții.

“Eu am depus cererea pentru vizualizarea lucrării și mi se pare absurd că nu am voie să vin cu un profesor de matematică să fac o evaluare pe lucrare. Să fiu singur acolo între alte persoane și să nu am voie să corectez pe teza mea, să pun întrebări despre cât mi s-a punctat sau de ce s-a punctat așa, mi se pare absurd. Este dreptul meu să mi se explice unde și ce am greșit. Eu știu de ce nivel sunt și dacă nu știam nu mai făceam atâta scandal. Pentru ce mă agitam? Cât timp eu știu sigur că mai puțin de 7.5 nu aveam cum să iau, vă dați seama că a fost un șoc pentru mine să văd 5.6. Norocul meu este că am părinți înțelegători. Pentru că sunt mulți părinți care ar face destul de urât dacă ar fi într-o astfel de situație și sunt cazuri în care copiii au plecat de acasă sau s-au sinucis, Doamne ferește! Asta din cauza unei chestii banale. Că nu sunt oameni competenți acolo unde trebuie”, afirmă acesta.

Așadar, chiar dacă își va putea vedea lucrarea, Ionuț este legat de mâini și nu poate schimba nimic. Practic, acesta este nevoit să se resemneze și să rămână cu o notă mică, o notă nedreaptă, după cum susține. Iar acest lucru îi va afecta media de admitere la faculatate, tânărul dorind să intre la Universitatea Maritimă din Constanța. Acesta ne-a explicat că modul de calcul al mediei este următorul: 60% media la testul scris (matematică) și 40% media la BAC. Iar în cazul în care există egalitate de punctaj între doi candidați, departajarea se va face în funcție de media obținută la proba de matematică a bacalaureatului.

“Da, e posibil să fiu întrecut de o persoană care a avut noroc de un corector bun și are o notă mult mai mare ca a mea. Oricum, eu știu că o să mă descurc la admitere pentru că știu cât m-am pregătit și bănuiesc că acolo sunt oamenii mult mai competenți. Iar corectarea o să se facă pe moment de față cu mine, testul fiind grilă. E altceva”, spune absolventul.

 

“Noi nu mai suntem generația căreia să i se pună pumnul în gură

 

Tânărul absolvent ne-a mărturisit că a rămas cu un gust amar în urma acestei experiențe numite “examen de bacalaureat”, dezamăgit de sistemul de învățământ și de oamenii de care depinde viitorul lui. Dacă ar avea ocazia să îi întâlnească pe dascălii care i-au corectat lucrările în prima și a doua tură, Ionuț le-ar spune atât: nu vă bateți joc de munca noastră!

“Profesorii ar trebui să corecteze cu mai mult simț de răspundere și să se gândească că noi suntem viitorul țării și nu ar trebui să își bată joc de noi. Noi nu mai suntem generația căreia poți să îi pui pumnul în gură ca să nu spunem ceea ce nu ne convine. Poate dacă ar fi mai mulți tineri care ar ieși în față și ar avea curaj să își spună nemulțumirile ar fi mult, mult mai bine  și benefic pentru această țară. Dar sunt foarte puțini pentru că încă de la școală nu suntem lăsați să ne exprimăm și de aici încep toate. Pentru că încă de la școală se induce frica în copii și asta nu e bine”, concluzionează acesta.

În final, Ionuț speră ca bacalaureatul să rămână “o amintire neplăcută”.

Tot doar cu o amintire neplăcută speră să rămână și sutele, chiar miile de absolvenți de liceu care, în fiecare an, descoperă că “examenul maturității” este de fapt “examenul nedreptății”.




Categorie articol: 

Comentarii