Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Salvare fără ambulanţe

• doar şapte ambulanţe duc “greul” în oraş şi câte o ambulanţă în fiecare substaţie, după ce 17 autospeciale au cedat şi se află în prezent în service, iar alte 2 au fost propuse pentru casare • situaţia este gri, momentan, căci echipajele medicale fac tot ce e omeneşte posibil să se descurce în aceste condiţii, însă problema se va agrava şi va fi resimţită acut de către pacienţi în maximum 2 luni, când vor fi Sărbătorile de iarnă, iar numărul solicitărilor se dublează • se poate însă şi mai rău, adică până atunci să cedeze şi alte maşini, deoarece sunt vechi, au rulaj mare, iar uzura este pe măsură • autorităţile centrale tot anunţă de câteva luni că primele 500 de ambulanţe vor ajunge în parcurile SAJ şi SMURD din ţară până la finele acestui an, însă până în prezent nu se ştie nici câte, nici când, nici dacă vor veni şi la Brăila

 

Situaţie critică la Serviciul de Ambulanţă Judeţean Brăila, după ce autospecialele vechi şi cu grad mare de uzură cedează din ce în ce mai des. Faptul că parcul auto este învechit, iar maşinile vizitează service-urile cu regularitate era bine cunoscut de cel puţin un an, însă în prezent totul s-a agravat. Municipiul şi localităţile învecinate sunt deservite de doar 7 ambulanţe, iar substaţiile din judeţ au doar câte o autospecială funcţională, în condiţiile în care SAJ are în evidenţă 42 de maşini. Concret, din numărul total, două sunt propuse la casare şi doar 23 sunt funcţionale. Celelalte 17 s-au defectat şi sunt trase pe dreapta. Se poate şi mai rău de atât! Spre exemplu, pe la mijlocul lunii trecute, municipiul a fost deservit de doar 5 ambulanţe! Iar anual, miliarde de lei vechi se duc pe reparaţii…Pe lângă solicitările obişnuite, cam 100 pe zi în medie, ambulanţele transferă şi pacienţi între spitale. Situaţia se anunţă şi mai neagră, căci se apropie sărbătorile de iarnă, când numărul chemărilor se dublează. În două luni, autospecialele vor fi şi mai uzate, defecţiunile se vor agrava şi vor ceda. Iar cei care vor avea de suferit vor fi tot brăilenii, care vor aştepta zeci de minute până când va veni salvarea.

“Troncăne, nu accelerează. E periculos!”

Managerul SAJ Brăila, dr. Viorica Iuga, a stat de vorbă cu reporterii “Obiectiv – Vocea Brăilei” despre această problemă care persistă de mult timp şi care se agravează pe zi ce trece şi la fiecare kilometru parcurs de autospeciale. “În activitatea noastră, avem situaţii bune şi rele. Bune sunt cele referitoare la personal, iar cele rele, în privinţa maşinilor care au problemele lor: vechime, uzură, reparaţii, complicaţii, cheltuială. În ceea ce priveşte personalul, avem 184 de angajaţi, dintre care 6 medici şi aici fac o paranteză: de la 1 octombrie avem o colegă nouă, venită prin concurs, care ne ajută extraordinar de mult la asigurarea activităţii în ture, la gărzi şi asigurarea prezenţei unui echipaj medical la activităţi sportive, şcolare, religioase, culturale etc. Revenind la angajaţi, mai avem 81 de asistenţi, 86 de ambulanţieri şi 11 operatori dispeceri. Aici vorbim atât de municipiu, cât şi de judeţ. Toţi lucrează în ture. De exemplu, sunt 8-10 echipaje în municipiu şi 1-2 echipaje pe tură, în judeţ. Ar fi fost ideal ca numărul maşinilor să fie egal cu cel al echipajelor pe tură. Din păcate, nu este posibil în ultima perioadă, din cauza defecţiunilor care se produc în mod repetat, concomitent şi care presupun mult timp pentru reparaţii. Până se aduc piese, până se montează, plus manopera, plus activitatea greoaie de la service-uri…Avem contract cu 2 service-uri”, ne-a declarat dr. Iuga.

Aceasta şi-a continuat ideea afirmând că service-urile nu lucrează noaptea şi nici în weekend, ceea ce pentru ambulanţe înseamnă un timp foarte mare de aşteptare, în condiţiile în care boala nu aşteaptă reparaţia maşinilor. “Pe lângă asta, toate maşinile au o vechime mare pentru rulajul pe care-l efectuează. Una e să am maşina personală care la 5 ani e ca nouă, alta înseamnă 5 ani pentru o ambulanţă, care este mult prea greu încercată. Acum, fac sute de kilometri pe zi. În oraş sunt multe chemări pe distanţe mai scurte, dar uzura în oraş e una şi uzura în judeţ este alta, pe drumurile care nu-s aşa bune, plus că acolo este rulaj mare. De exemplu, cel mai îndepărtat punct al nostru este Ciocile, 100 de km dus, 100 km întors. Se duce la bolnav, îl aduce la Brăila, la spital, apoi se întoarce la substaţie”, a adăugat managerul SAJ Brăila.

Nici cele 23 de ambulanţe funcţionale în prezent nu sunt chiar atât de “sănătoase”. “Troncăne, nu accelerează. E periculos!  Trebuie să ajungem repede la solicitare şi nu putem, pentru că maşinile se mişcă bătrâneşte. E o artă a urâtului, a compromisului de a conduce în situaţiile astea. Ori dacă faci vreun eroism, eşti în pericol să se defecteze. Scârţâie ceva, se aprinde vreun martor. La service, rar este primită în momentul ăla. Dacă-i primită pe loc, trebuie să-i facă o diagnoză, îţi spune de ce piese ai nevoie şi, mai rar, se întâmplă să se apuce de reparat în acea zi. Nici service-urile nu au suficienţi oameni”, ne-a mai spus dr. Viorica Iuga.

Cheltuielile pentru reparaţii sunt mari. Anual, miliarde de lei vechi se duc la service-uri. Cu aceşti bani, s-ar fi putut cumpăra autospeciale noi. Şi nu numai pentru judeţul Brăila, ci şi pentru toate judeţele din ţară, deoarece situaţia de la Brăila nu e una izolată. Toate serviciile de ambulanţă se confruntă cu aşa ceva. Toate astea se întâmplă sub privirile autorităţilor centrale, care tot aruncă în spaţiul public informaţii despre achiziţia de noi autospeciale, însă până acum nimic nu s-a concretizat. Procesul de achiziţie a început încă din vara lui 2017. În iulie 2018, Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă şi secretar de stat, a declarat că speră ca, până la sfârşitul anului, să fie cumpărate 500 de maşini noi. Acesta a recunoscut că majoritatea ambulanţelor existente acum în toată ţara trebuie scoase din uz, căci ultima achiziţie a fost în urmă cu 10-11 ani. “Suntem în finalizare, suntem chiar în ultimele etape ale procedurilor, au fost contestaţii, au fost discuţii ca în orice fel de licitaţie. Noi sperăm că anul acesta o să ajungem cel mai probabil cu 500 de ambulanţe în ţară, de diferite tipuri. Până la sfârşitul anului viitor, totalul ambulanţelor pe care le vom lua prin primul proiect pe fonduri europene, POR, va fi de 1.250 de ambulanţe atât pentru SAJ, cât şi pentru SMURD, iar preţul total este 120 milioane de euro. Sper că primele sute din ele să ajungă până în luna decembrie anul acesta”, a spus Raed Arafat, la finele lunii iulie a acestui an, fix de Ziua Ambulanţei.

La sfârşitul lunii august 2018, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă a emis un comunicat în care anunţa că primele 500 de ambulanţe încep să vină...

Cert este că nici până la această oră nici măcar o autospecială nu a ajuns la Brăila şi, mai mult, nici măcar nu se ştie câte ambulanţe au fost repartizate judeţului nostru. Întrebată despre necesar, dr. Viorica Iuga ne-a spus că 20 de maşini ar fi suficiente pentru moment, deşi ideal ar fi să fie înnoit tot parcul auto.

Legat de acest subiect, “Obiectiv - Vocea Brăilei” a tras un semnal de alarmă încă de anul trecut, când, în articolul “«Medici» bolnavi pe patru roţi” vă informam că la SAJ Brăila, din cele 42 de ambulanţe, 30 “suferă” în tăcere din cauza anilor de vechime şi a sutelor de mii de kilometri parcuşi.

 




Categorie articol: 

Comentarii