Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Salatele de primavara: recomandari sanatoase

Definitia salatei este pentru multi dintre noi clara – un preparat din legume si/sau fructe crude, taiate in bucati de diferite dimensiuni, asezonat cu sosuri diverse. Gandite a insoti felul de mancare principal, de regula bazat pe carne, salatele au capatat tot mai multa importanta.

Poate si pentru ca un consum de produse vegetale proaspete este considerat o conditie esentiala pentru o alimentatie sanatoasa. Si asta cu atat mai mult, cu cat recent Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) a confirmat ca milioane de decese prin boli cardiovasculare la nivel global pot fi puse pe seama consumului insuficient de legume si fructe. Nu avem inca cifre clare in ceea ce priveste alte boli cronice, dar nenumarate studii asociaza prevenirea unor tipuri de cancer sau a unor boli degenerative exact cu aportul de legume si fructe. Ele au in compozitie un ansamblu de vitamine, minerale, fibre si fitonutrienti.

De la sanatoase la adevarate bombe calorice

Compozitia salatelor a evoluat in timp. Si, din pacate, nu in bine. Este o tendinta general observata si cu unele stiluri de alimentatie traditionala sau cu unele feluri clasice de mancare, ce s-au metamorfozat din modele de alimentatie sanatoasa in adevarate pericole dietetice. Astfel, daca salatele clasice contineau un amestec de legume (mai ales legume frunze) taiate si stropite cu putin ulei si zeama de lamaie, salatele de astazi sunt deseori inecate in smantana sau sunt pline de branzeturi grase si bacon. Dintr-o sursa de fibre si vitamine, sarace in calorii si remineralizante, salatele devin o sursa de colesterol si calorii in exces.

De ce sa mancam ridichi

Idei savuroase

Este adevarat ca salata poate deveni, din fel de mancare secundar, fel de mancare principal. O masa se poate baza doar pe salata. Dar salata trebuie preparata astfel incat sa-si pastreze proprietatile benefice si sa aduca numarul dorit de calorii, din surse care nu sunt un factor de risc pentru sanatate. Pentru a pregati o salata sanatoasa, trebuie sa plecati de la cateva principii de baza:

  • In masura posibilitatilor, folositi produse de sezon. Iarna, din pacate, trebuie sa recurgem la legume de sera sau provenite din zone cu clima mai blanda. Dar e indicat sa consumati produse care vin, totusi, din zone apropiate. E mai buna salata de sera romaneasca decat ardeii grasi din America de Sud.
  • „Materia prima” trebuie sa fie cat mai diversa si mai intens colorata. Varza rosie este mai bogata in fitonutrienti decat varza alba, iar ardeii rosii sunt, de asemenea, o solutie mai buna decat cei galbeni.
  • Pentru ca legumele si fructele sunt sarace in grasimi, salatele „inghit” multa grasime adaugata. Nu cadeti in capcana de a le scalda in ulei sau, mai rau, in smantana sau maioneza. Maximum o lingura de ulei per portie mare este mai mult decat suficient. In cazul in care agreati asezonarea cu produse lactate, folositi un iaurt, nu smantana. O solutie buna o reprezinta si adaosul de nuci si alte fructe oleaginoase care aduc, pe langa grasimi, fibre si vitamine. Cateva arahide taiate marunt sau pisate intr-un sos thailandez dau o savoare inedita salatelor traditionale.

Citeste mai departe pe farmaciata.ro.




Categorie articol: 

Comentarii