Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Sabotaj la Salvare

Salvări reparate de mântuială sau, mai grav, doar pe hârtie, evident la costuri exorbitante, piese auto care în acte figurează ca fiind noi, însă în realitate sunt doar recondiţionate, cadre medicale şi deopotrivă pacienţi care-şi riscă în orice moment viaţa pentru că ambulanţele sunt bombe pe roţi. Cam acestea sunt, pe scurt, concluziile la care a ajuns directorul medical de la Serviciul de Ambulanţă Brăila, dr. Florin Ştefan, după ce a cerut expertizarea tehnică a uneia dintre maşinile ce pleacă la intervenţii. El a dat exemplul maşinii BR- 25 SAJ: maşina figurează în hârtiile instituţiei că ar fi beneficiat de o piesă nouă, în valoare, atenţie!, de peste 100 milioane lei vechi, dar, în realitate, piesa cu pricina fusese recondiţionată, preţul de piaţă nedepăşind câteva milioane de lei vechi. Ca idee, de parcul auto al SAJ Brăila se ocupă, pe baza unui contract de service, în valoare de aproape 5 miliarde de lei vechi, trei dealeri auto locali: Ada Motors, Apan Cars şi Autoestima Service. Cazul a atras atenţia şi Poliţiei, care are în lucru un dosar de cercetare a cauzei.

Alarma vizavi de starea critică a parcului de maşini de la Serviciul de Ambulanţă Judeţean (SAJ) Brăila şi modul fraudulos în care se fac reparaţiile a fost dată de directorul medical, dr. Florin Ştefan. În cadrul unei conferinţe de presă, din septembrie, imediat după repunerea sa pe postul de conducere la SAJ Brăila, dr. Ştefan a ridicat mai multe semne de întrebare pe acest subiect. A atras atunci atenţia asupra faptului că la SAJ ambulanţele se reparau doar pe hârtie, lucru pe care l-a descoperit, încă din 2012, când a fost schimbat abuziv din funcţie. După reînscăunarea sa a tot încercat să verifice actele cu privire la service-ul maşinilor, însă, deşi a preluat atribuţiile de conducere ale managerului SAJ Brăila, dr. Viorica Uscatu, pe perioada acesteia de concediu, se plânge că nu i se pun la dispoziţie documentele. Mai mult, spune medicul, salvările ajung pe la service fără ca el să fie anunţat, tocmai pentru a se ascunde neregulile, după cum susţine sursa citată. Pentru a lămuri apele, dr. Ştefan a cerut să se efectueze o expertiză tehnică la una dintre ambulanţe, iar rezultatul este şocant.

O casetă de direcţie - 100 milioane de lei vechi!

Expertiza tehnică s-a efectual în cazul ambulanţei BR-25-SAJ, iar rezultatele puse la dispoziţie zilele trecute de dr. Ştefan, arată clar că maşinii nu i-a fost pusă vreo piesă nouă - este vorba despre o casetă de direcţie -, aşa cum rezultă din actele instituţiei. Punctul de vedere este susţinut şi de către expertul tehnic care a analizat problema punctuală de la autospeciala BR-25-SAJ. "Pe autosanitară a fost montată o casetă de direcţie care are inscripţionate pe carcasă următoarele date: A906 460 0600, pe primul rând, respectiv 08 022 1023 9, pe rândul doi. Carcasa casetei de direcţie nu prezintă luciul specific unei piese noi, originale, iar în diferite locuri prezintă urme de rugină. (...) Primele cinci cifre din rândul doi, respectiv 08 022 reprezintă anul şi săptămâna când a fost fabricată caseta, adică 2008 săptămâna 22. În urma analizării probelor prezentate rezultă că reperul în cauză nu este nou, ci este o casetă de direcţie recondiţionată de către un producător paralel", este concluzia expertului tehnic.
Cu privire la această descoperire, directorul medical Florin Ştefan a spus că autospeciala în cauză a venit de la reparat pe 26 octombrie, după o lună de stat în service. "Prin expertiza tehnică, s-a adus dovada că s-a făcut doar recondiţionarea casetei şi s-a trecut preţ de piesă nouă. Iar preţul trecut este de vreo 100 milioane de lei vechi. Dar nu este singura maşină la care s-a procedat în acest fel. O altă ambulanţă, BR-76-SAJ a stat în service din august 2014 până în septembrie 2015. Culmea, pe 22 octombrie 2015, aceeaşi salvare a fost dată ca fiind defectă. Adică după ce a stat un an în service, a fost adusă şi după o lună iar este defectă? Păi, înseamnă că nu s-a făcut nicio reparaţie, într-un an de zile. Aşa merg lucrurile aici la SAJ", a declarat dr. Ştefan. Se ridică astfel întrebarea justificată "Ce fel de casetă de direcţie este aceea montată pe ambulanţă şi care să coste 100 milioane de lei vechi, bani suficienţi pentru achiziţia la mâna a doua a unui Volkswagen Lupo fabricat în 2003. Iar al doilea aspect ţine de faptul că o casetă de direcţie recondiţionată pentru modelul de ambulanţă în discuţie costă pe piaţă câteva milioane de lei vechi, maxim zece, nicidecum 100 milioane de lei vechi - suma pe care dr. Ştefan susţine că a văzut-o trecută în actele maşinii.

Date ce se bat cap în cap

Directorul medical s-a plâns că a cerut mai multe informaţii privind starea ambulanţelor de la directorul tehnic al instituţiei, Viorel Perianu, însă răspunsurile primite fie erau incomplete, fie ofereau informaţii contradictorii. "Am cerut două elemente: data de când sunt defecte maşinile şi ultima foaie de parcurs, să ştiu când a lucrat maşina. Zilnic cer situaţia cu maşinile defecte, eu sunt «Toma Necredinciosul». O altă surpriză, BR-16-SAJ: după documentele lor este defectă din 21 aprilie, însă după alt document, ultima dată când a lucrat era 23 martie. Care este informaţia reală? Actele primite sunt contradictorii: BR-25-SAJ a fost dusă la service, deşi maşina apărea ca fiind în funcţiune, adică nu era dată pe lista cu defecte. La modul ăsta s-a lucrat aici!", ne-a relatat revoltat dr. Florin Ştefan, adăugând că zilnic se "trezeşte" cu tot felul de surprize privind defecţiunile apărute la autospecialele pentru intervenţie. "Şi la 17 SAJ şi la 26 SAJ urma să se înlocuiască motorul. Dar nu s-a mai înlocuit. De ce? Am cerut istoricul piesei: s-au pus pivoţi, vreau şi eu să văd când s-au mai pus pivoţi! Am cerut acte care mi-au fost refuzate. Este sabotaj! La acest moment, din 4 autosanitare de transport funcţionează doar una, nemaiavând capacitate să rezolvăm solicitările - 01 SAJ, 05 SAJ şi 15 SAJ sunt defecte. Acestea sunt folosite pentru externări, transport sânge, adus la control, transport paralizaţi sau bolnavi care au nevoie de dializă", a explicat directorul medical de la SAJ Brăila.

Ambulanţă care transporta un bolnav cu probleme oncologice, înţepenită în apropiere de Bucureşti

O altă situaţie gravă semnalată de către dr. Ştefan vizează un caz recent, petrecut chiar săptămâna trecută, când ambulanţa 37 SAJ a plecat spre Bucureşti pentru a duce un bolnav la secţia de oncologie, dar a rămas blocată din cauza unei defecţiuni în apropiere de capitală: "Potrivit datelor transmise pe 12 noiembrie, pentru data de 13, ambulanţa funcţiona. A plecat spre Bucureşti. Dar putea pleca la Cluj, pleca cu un infarct, cu accident vascular şi se oprea maşina. Nu pleci degeaba la Bucureşti, pleci cu cazuri grave care depăşesc nivelul Brăilei. Şi ce fac, rămân pe drum, până vine altă ambulanţă?". Directorul medical susţine că managementul SAJ este defectuos, întrucât despre toate aceste probleme conducerea este anunţată, dar nu ia măsuri. "Am ajuns să mă tem pentru mine, îmi pun eu viaţa în pericol. Acum, la maşina la care s-a făcut expertiza s-a făcut verificarea pe baza unui singur reper, adică a unei piese, dar maşina are sute de repere!".
Vizavi de acuzaţiile care reies din expertiza tehnică efectuată la BR-25-SAJ, managerul SAJ - dr. Viorica Uscatu, aflată până ieri în concediu de odihnă, ne-a declarat că va lua toate actele la control. Ea susţine că, dacă se adevereşte că piesa este de fapt veche, dar a fost trecută ca nouă va rezilia contractul cu service-ul, pentru că vina nu este a celor de la SAJ.
Mai trebuie punctat însă faptul că declaraţiile doctorului Ştefan din septembrie, când a revenit ca şef medical la Salvare, nu au trecut neobservate, Poliţia Economică având în lucru un dosar, sub coordonarea procurorilor, pe tema serviciului de reparaţii pentru parcul auto al SAJ Brăila.

Service-ul de la Salvare, buget de aproape 0,5 milioane de lei

• contractul este împărţit între "ADA Motors", "APAN Cars" şi "Autoestima Service" • piesele de schimb sunt cumpărate de la "Secada" Braşov

Potrivit datelor disponibile pe SEAP (sistemul electronic de achiziţii publice), instituţia brăileană are încheiat din vara acestui an, mai precis din luna iulie, un contract de service valabil o perioadă de 12 luni, care acoperă parcul auto. Contractul, structurat pe cinci loturi, este încheiat cu trei dealeri auto locali, participanţi la selecţia de oferte organizată de SAJ Brăila: primele patru loturi, adică grupul de maşini mărcile Volkswagen, Mercedes, Citroen, şi Fiat au fost atribuite către "ADA Motors" şi "APAN Cars", în timp ce de lotul 5, pentru autospecialele marca Ford, se ocupă "ADA Motors" şi "Autoestima Service". Valoarea totală a contractului este de 493.402 lei, fără TVA împărţită astfel: Lotul1 - 114.556 lei (fără TVA), Lotul2 - 193.715 lei (fără TVA), Lotul3 - 135.098 lei (fără TVA), Lotul4 - 16.264 lei (fără TVA) şi Lotul5 - 33.767 lei (fără TVA).
După cum se cunoaşte, "ADA Motors" aparţine familiei Aioanei (Ramona şi Vasile Nelu în cote egale), în timp ce "APAN Cars" este afacerea familiei Andreev (Elena Laura - 90% şi Mircea - 10%). În fine, "Autoestima Service" este proprietatea asociaţilor Ovidiu Dimofte - 99% şi Laurenţiu Vlad - 1%.
SAJ Brăila mai are încheiat şi un contract separat, pentru piese de schimb, cu o firmă din Braşov, SC "Secada" SRL, valoarea de atribuire fiind de 166.206 lei. Aşadar, bugetul alocat de instituţie pentru propriul parc auto de ambulanţe este de aproape 0,66 milioane lei (fără TVA). Ca termen de comparaţie, pe anul 2014 contractul de service a avut o valoare de atribuire de aproape 0,4 milioane lei (fără TVA), adjudecatar fiind "APAN Auto"SRL Brăila, iar pentru piesele de schimb valoarea a fost de 187.665 lei (fără TVA), încheiat cu "Hexa IDP" din Târgovişte.

Zece ambulanţe defecte

După cum se arată în documentul privind situaţia parcului auto al Serviciul de Ambulanţă Judeţean (SAJ) Brăila, din data de 16 noiembrie 2015, din totalul de 40 ambulanţe, 25 în municipiu şi 15 la staţiile din judeţ, 10 nu erau funcţionale. Pe lista cu defecte sunt menţionate: BR01SAJ, BR05SAJ, BR15SAJ, BR16SAJ, BR69SAJ, BR76SAJ, BR77SAJ, BR43SAJ (Măraşu), BR47SAJ (Viziru), BR67SAJ (Gradiştea). La tabelul cu data ultimei solicitări a ambulanţelor defecte, apare BR01SAJ - 01 octombrie, BR05SAJ - 31 octombrie, BR15SAJ - 19 septembrie, BR16SAJ - 23 martie, BR43SAJ - 20 septembrie, BR47SAJ - 31 octombrie, BR67SAJ - 30 octombrie, BR69SAJ - 10 iulie. Celelalte două ambulanţe, respectiv BR76SAJ şi BR77SAJ sunt defecte din august 2014.
Oricum, încă din luna septembrie, când a fost repus pe funcţia de director medical, dr. Florin Ştefan a ţinut să precizeze că, din totalul maşinilor, doar 30 erau funcţionale. Celelalte umblau prin service auto şi nu puteau fi folosite. Nici acum, după cum se arată în acte, situaţia nu este schimbată. Chiar de atunci Ştefan a spus că, nici din cele care apăreau a fi în regulă, nu se ştia câte sunt într-adevăr bune. În septembrie, din cele două ambulanţe cu medic, funcţiona doar una pentru că cealaltă avea probleme tehnice. În aceste condiţii, medicii care pleacă la cazuri grave folosesc ambulanţele mai puţin dotate, cele de tip B, destinate pentru asistenţi.

 




Categorie articol: 

Comentarii