Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

România riscă sancţiuni UE şi noi procese dacă nu modifică taxa auto şi nu restituie banii

Avertismentul a fost transmis Executivului de către experţii juridici din Ministerul Justiţiei, care au analizat problema taxei auto la solicitarea premierului Emil Boc, relevă un document intern al Guvernului obţinut de MEDIAFAX.
Juriştii explică faptul că litigiile privind concordanţa dintre OU 50/2008 privind taxa auto şi dreptul comunitar au survenit pe fondul unei accentuate instabilităţi legislative, în condiţiile în care această ordonanţă a fost modificată succesiv de şapte ori în doar doi ani, şi că judecătorii Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) au calificat taxa auto, în versiunea sa iniţială, ca reprezentând o discriminare indirectă între vehiculele de ocazie importate şi cele deja înmatriculate în ţară înainte de intrarea în vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008.

În acelaşi timp, însă, juriştii arată că discriminarea a fost menţinută şi în variantele ulterioare ale OU 50/2008, astfel că declararea şi a acestor acte normative drept neconforme este doar "o chestiune de timp".

"Dacă aplicând taxa asupra unui autoturism similar celui din cauza Tatu se constată, din calcule, că se menţine un nivel de taxare ridicat pentru astfel de autovehicule de import în timp ce autovehicule similare de pe piaţa autohtonă nu sunt taxate sau sunt taxate mai redus, apreciem că efectul discriminatoriu a fost conservat şi perpetuat în cadrul variantelor ulterioare ale OU 50/2008, iar constatarea neconformităţii şi a acestora este doar o chestiune de timp. De altfel, pe rolul CJUE se află o altă cerere de pronunţare a unei hotărâri preliminare introdusă de Tribunalul Gorj-cauza Nisipeanu, prin care instanţa solicită Curţii să se pronunţe cu privire la compatibilitatea OU 50/2008, aşa cum a fost modificată prin alte ordonanţe", se arată în document.

Juriştii avertizează astfel Guvernul că o eventuală opţiune de a nu adopta nicio măsură legislativă în cazul taxei auto presupune că statul va fi obligat de instanţele de judecată, în toate litigiile, să restituie taxa cu dobânzi şi cheltuieli de judecată aferente, iar Comisia Europeană ar putea iniţia acţiuni de sancţionare a statului român.

"Orice decizie de menţinere a OU 50/2008 în varianta actuală, în condiţiile în care a fost declarată neconformă cu dreptul UE, presupune asumarea riscului de declanşare a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor. Aplicarea unor sancţiuni pecuniare statului român (sub forma unei sume forfetare şi/sau al unor penalităţi) poate interveni în condiţiile în care acesta nu va respecta hotărârea pronunţată de CJUE în cadrul unei eventuale proceduri de infringement", se explică în document.

În ceea ce priveşte impactul previzibil asupra activităţii instanţelor, juriştii atenţionează că există posibilitatea ca, în urma popularizării hotărârii CJUE prin mass-media, instanţele româneşti să fie sesizate cu un număr mare de noi acţiuni formulate de către persoane care au plătit taxa pe poluare în versiunea sa iniţială, inclusiv de către cei a căror acţiune în instanţă a fost respinsă iniţial.

"Neadoptarea unor măsuri de restituire a taxei presupune aglomerarea rolului instanţelor cu litigii privind restituirea taxei cu dobânzi şi cheltuieli de judecată. Litigiile vor putea fi declanşate chiar dacă acţiunea a fost respinsă iniţial (prin revizuire)", avertizează juriştii.




Categorie articol: 

Comentarii