Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Referendumul trece, problemele ramin

Sint unul dintre cei care vor participa la referendumul din 19 mai. De aceea, primul lucru pe care l-am facut a fost sa deschid Dictionarul Explicativ al Limbii Romane, editia a II-a, la pagina 906. Acolo, in dreptul cuvintului referendum, scrie: consultare directa a cetatenilor, chemati, sa se pronunte, prin vot, asupra unui proiect de lege de o deosebita importanta pentru stat sau asupra unor probleme de interes general. Cum despre un proiect de lege deosebit de important nu este vorba, am incercat sa descopar care poate fi problema de interes general. A devenit Traian Basescu o problema atit de mare pentru romani incit acestia trebuie sa iasa, din nou, la vot ? Parerea mea este ca nu. In 2004, Traian Basescu, chiar daca a candidat surprinzator, nu a fost pentru Alianta decit o solutie de avarie care, din intimplare, s-a dovedit cistigatoare. Presedintele era o persoana cunoscuta - fost ministru, primar general al Bucurestiului, lider de partid -, hirsita in campanii electorale, un caracter constant, etalat din timp in vitrina pietei politice. Consumatorul de politica a stiut foarte bine pe cine a votat in 2004: un tip cu gura mare, care nu refuza un paharel, care se simte bine si relationeaza eficient cu masele, care spune lucrurile pe sleau, caruia ii place conflictul ca fel principal la masa jocurilor politice si care, in nici un caz, nu ar accepta sa faca figuratie oriunde s-ar afla. In deplina cunostinta de cauza, electoratului i-a fost mai aproape mistocareala din popor si topor a lui Basescu, decit sofisticareala cu iz intelectualo-mafiot a lui Adrian Nastase. Nimeni nu si-a imaginat ca Traian Basescu va sta pe tusa. Din contra, lumea l-a vrut in teren, sa spuna lucrurilor pe nume, sa asaneze viata politica, sa urneasca institutiile incremenite in tranzitie. De asta si-a facut campanie electorala, de asta a fost ales prin vot uninominal si universal. Si tot din aceleasi motive, din 2004 si pina acum, s-a mentinut constant pe primul loc in preferintele opiniei publice.
De aceea, din perspectiva celui care este convins ca Traian Basescu nu a incalcat Constitutia, ma simt, intr-un fel, atras intr-un razboi care nu este al meu. De ce trebuie, pe banii contribuabililor, deci si pe banii mei, sa merg la vot, pe 19 mai ? Oare nu se foloseste de mine o majoritate parlamentara de conjunctura, ce numai de grija Constitutiei nu poate sa doarma, ca sa-si legitimeze pe plan national dusmania fata de presedintele suspendat? Poate ca asa e. Pe de alta parte, poate ca unii oameni cred sincer ca Traian Basescu a incalcat Constitutia, asa ca trebuie respectata si opinia lor. Asa ca, din aceasta dilema, a increderii de care se mai bucura Traian Basescu, doar intoarcerea la urne ne mai poate scoate. De aceea cred sincer ca absenteismul la vot nu este o solutie.
Si mai cred sincer ca oricare va fi rezultatul referendumului, el nu va rezolva decit una dintre cele mai mici probleme pe care le au romanii. Practic, va fi un sondaj de opinie la nivel national, cu esantionul format din toate persoanele cu drept la vot, si care, daca nu vor fi fraude, va avea marja de eroare zero, dar probleme de interes general nu va rezolva. Ne va arata increderea de care se mai bucura Traian Basescu si poate, pentru mintile mai lucide, va pune sub semnul intrebarii citeva prevederi constitutionale, mai ales aceea daca actuala forma de guvernamint, republica semi-prezidentiala, este cea mai adecvata pentru romani. Pentru ca multe dintre frustrarile electoratului provin din faptul ca voteaza uninominal si universal doar pentru presedintie, cu o campanie electorala in toata regula, cu cheltuieli enorme, cu promisiuni electorale de anvergura facute natiunii, dupa care se trezeste ca, incet, incet, presedintele ales este despuiat de prerogative si lasat fara putere in fata Parlamentului si a Guvernului. Poate ar fi mai bine ca orizontul de responsabilitate al cetatenilor pentru mersul treburilor in tara sa cada preponderent asupra unei singure persoane - primul ministru, in cazul republicii parlamentare -, ori presedinte, in cazul celei prezidentiale.
Acestea sint problemele de fond si, poate, la un viitor referendum, vom raspunde la mai multe intrebari: Sinteti de acord cu votul uninominal? Ce forma de guvernamint preferati: republica parlamentara, republica semi-prezidentiala, republica prezidentiala? Va doriti un Parlament unicameral sau bicameral?




Categorie articol: 

Comentarii