Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

"Proiectele europene rămân ceva teoretic"

Au participat Alfredo Bualotti, directorul Festivalului internaţional de teatru mediteraneean "Butrinti" Albania, şi directorul Teatrului Naţional din Tirana, Mustafa Aquar - directorul Casei Europei de Est din Paris, Boubulina Nikaki - cronicar teatral de la Atena, Radu Macrinici - directorul Festivalului internaţional de teatru Atelier Baia Mare, Jassen Barko şi Urska Comino - directorii Festivalului Exponto din Ljubliana, regizorul croat Ivan Lemmo, Ekaterina Kiss - preşedintele Asociaţiei "Mnemosyne" de la Marsilia, reprezentantul Institutului de teatru mediteraneean, regizoarea Ioana Crăciunescu, Mihaela Michalcov - directorul Festivalului naţional de dramaturgie românească, regizoarea Andreea Vulpe şi regizorii Cristian Teodor Popescu şi Gabriel Martin. La finalul întâlnirii, criticul Boubulina Nikaki de la Atena, care se ocupă şi de schimburile culturale între ţările balcanice, venită pentru prima dată în România, a precizat că este nevoie de mai multe proiecte culturale, deşi este conştientă că nu sunt bani. "Ştiu că banii nu sunt suficienţi niciodată, dar nu-mi dau seama dacă este vorba de sume sau de flexibilitatea celor care utilizează fondurile europene. Este nevoie pentru ţările balcanice de asemenea acţiuni pentru ca ţările vecine să se cunoască mai bine. În ţările din est încă există un teatru viu, actori de calitate, regizori buni, viaţă teatrală, semn că se investeşte în această zonă. În occident, această zonă este moartă. Cunosc foarte bine cum merg lucrurile între Franţa şi Grecia, ştiu ce se întâmplă. Câteva lucruri mai interesante sunt în Germania, dar atât. În occident este un marasm general. S-a diminuat valoarea vieţii umane, este criză culturală. Ei au ajuns un fel de homo economicus. Aici teatrul este mai protejat, oamenii sunt mai calzi, sunt mai apropiaţi de teatru. Noi avem altă istorie şi nu cred că vom ajunge în acelaşi punct ca şi cei din occident, de aceea cred că este nevoie să comunicăm".

Trebuie să ne schimbăm mentalităţile

Despre sistemul teatral din Franţa a vorbit directorul Casei Europei de Est din Paris, Mustafa Aquar, care a precizat că este total diferit de cel din România, sunt multe teatre particulare, mai mici, mai mari, independente, iar actorii au angajamente pentru cel mult trei sau patru luni. Ca urmare, în aceste condiţii, a mai spus el, este greu de realizat un proiect european care se derulează timp de trei ani, însă cu actori flexibili totul este posibil, deşi mai greu decât în Est, a precizat Mustafa Aquar. Directorul Festivalului "Butrinti" din Albania a fost mai tranşant. Alfredo Bualotti a spus că proiectele europene se lovesc de multe dificultăţi, de multă birocraţie. "Proiectele europene rămân ceva teoretic. Practic, sunt multe dificultăţi pentru a concretiza un proiect, sunt multe obstacole. Acest festival este o ocazie foarte bună pentru a intra în legătură unii cu alţii. Este important acest lucru pentru că noi trebuie să ne schimbăm mentalităţile şi aceasta este singura cale", a precizat directorul Alfredo Bualotti.




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii