Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Proiecte marete pentru strazile din municipiu

Primaria Braila are planuri mari in ceea ce priveste reparatiile stradale: avind la dispozitie un buget alocat de 60 miliarde lei vechi, pe care intentioneaza sa il suplimenteze cu inca 20 miliarde, municipalitatea intentioneaza sa reabiliteze cam 80% din strazile orasului. Pentru prima data dupa foarte multi ani, atentia edililor nu se indreapta prioritar doar spre arterele principale, ci vizeaza, intr-o mare masura, strazile cartierele marginase si chiar aleile dintre blocuri. "Vom identifica toate strazile si aleile dintre blocuri, iar cele mai degradate vor intra in reparatii anul acesta, fara discutie. Si nu vorbim despre plombari, ci despre covoare asfaltice, pentru ca vrem ca reabilitarile facute acum sa dureze multi ani. Se intentioneaza reabilitarea a cel putin jumatate din tot ceea ce inseamna alei sau strazi din cartierele de blocuri brailene. Acest proiect este, insa, realizabil in functie de dificultatile intimpinate pe teren, in timpul asezarii fundatiilor, fiindca nu putem turna covoare asfaltice fara a face fundatii in prealabil. Daca pe parcurs vor aparea probleme cu aceste fundatii, e posibil sa terminam mai putine strazi si alei decit ne-am propus", ne-a informat Vasile Trandafir, functionarul responsabil cu reabilitarea drumurilor din cadrul Directiei Indrumare si Control a Primariei, despre care se poate spune ca este un fel de administrator al strazilor din municipiu. Primii braileni care beneficiaza de aceasta noua strategie a edililor locali sint locatarii blocurilor din Viziru III, din zona fostului Complex "Pistruiatu", unde deja au fost reabilitate mai multe alei si trotuare care nu mai "vazusera" asfalt proaspat de mai bine de zece ani.
Edilii ne dau asigurari ca nu doar stradutele dintre blocuri vor beneficia de reparatii. Deja, arterele principale, cum sint Calea Galati, Calea Calarasi, Sos. Rimnicu Sarat, B-dul Cuza sau prelungirea B-dului Dorobanti, spre iesirea din muncipiu, au fost eliberate de gropi, prin plombari asfaltice. Tot de plombari beneficiaza, in prezent, Sos. Buzaului si, dupa cum ne-a asigurat Vasile Trandafir, vor mai beneficia si alte strazi, care deocamdata n-au fost incluse pe lista celor pe care se vor pune covoare asfaltice, gen de reparatie ce necesita o investitie mult mai mare.
In vara aceasta, se vor turna covoare asfaltice pe Str. Dorului, din cartierul Lacu Dulce, pe portiunea cuprinsa intre bariera CFR si noul cartier de blocuri ANL, Str. Cezar Petrescu, din Brailita, tot pe o portiune ce face legatura spre un nou cartier ANL, si Str. Gratiei, intre Calea Galati si Str. Carantinei. Pe linga cele trei strazi enumerate mai sus, pentru care s-au intocmit deja proiecte, iar demararea lucrarilor este o certitudine, ar mai putea beneficia de covoare asfaltice, deci de o reabilitare in adevaratul sens al cuvintului, Str. Grivita, intre Garii si Carantina. Grivita va fi inclusa in program, insa numai daca se va face o rectificare de buget si se vor aloca mai multi bani pentru reparatiile stradale din municipiu. Primarul Constantin Cibu ne-a declarat ca va incerca sa faca economii in alte domenii, pentru a putea aloca pentru strazi cel putin inca 20 miliarde de lei. "Daca vom reusi acest lucru, vom reabilita, pina la finalul sezonului cald, si tronsoanele din bulevardul Independentei cuprinse intre Str. 1 Decembrie 1918 si Calea Calarasilor. In plus, vom incerca sa prindem o finantare europeana, de circa 27 milioane de euro, pentru reabilitarea completa a Bulevardului Dorobantilor, cu tot ce presupune aceasta, de la consolidarea vechiului canal colector din subteran, pina la turnarea unui strat de asfalt care sa inlocuiasca actualul pavaj", ne-a spus primarul. Depinde, asadar, de obtinerea de fonduri, pentru ca aceste intentii laudabile sa fie sau nu puse in practica. Cert este, in acest moment, ca, pe linga plombarea arterelor principale si turnarea de covoare asfaltice, pe citeva strazi intens circulate si pe mai multe alei dintre blocuri, municipalitatea a pietruit 10 strazi din Chercea, situate in zona "Plafar" si promite ferm sa finalizeze pietruirea a inca 20, in Radu Negru, Brailita si Lacu Dulce. Totodata, se va continua operatiunea de pavare a strazilor din centrul vechi, situate in perimetrul cuprins intre B-dul Cuza si Str. Danubiului. De asemenea, se vor repara citeva sute de metri de trotuare, pe Calea Galati, Independentei si Scolilor.
La proiectele demarate pe banii municipalitatii, se vor adauga strazile cuprinse in doua programe ISPA, cel de extindere a sistemului de canalizare si cel de reabilitare a centrului vechi. Teoretic, pina la finele anului, multe din aceste strazi vor fi gata cu totul, de la fundatie pina la stratul de asfalt sau de pavaj.

De gropi tot nu vom scapa de tot

Se observa, asadar, ca Primaria are planuri mari, in ceea ce priveste strazile municipiului. Ramine de vazut in ce masura vor fi realizate toate aceste proiecte si la ce calitate vor fi executate lucrarile. Pina acum, dintre firmele care au cistigat contracte, in urma licitatiilor - "Telbra", pentru plombari; "Tancrad", pentru covoare asfaltice; "Dura-Bet", "Agrocons", "Eltini" si "Armax", pentru pavaje - doar "Telbra" este in pericol de a fi penalizata, cu 10% din valoarea unei lucrari, dupa ce o echipa de lucratori a fost surprinsa turnind asfalt imediat dupa ploaie. Mai e si problema sparturilor facute in carosabil, uneori chiar pe strazi abia reparate, pentru remedierea unor avarii la conductele de apa sau canalizare sau la retelele electrice, de telefonie ori de gaze. Din acest punct de vedere, Primaria este tot mai nemultumita de colaborarea avuta cu regia "Apa". Dupa cum ne-a marturisit administratorul strazilor, Vasile Trandafir, recent, regiei i s-a trimis un avertisment scris, prin care i se cere sa isi schimbe modul invechit prin care abordeaza interventiile la retelele stradale. Echipelor de la "Apa" li se reproseaza ca sapa cu excavatorul chiar si atunci cind nu se intervine la adincimi prea mari si s-ar putea sapa manual, astfel incit carosabilul sa fie cit mai putin afectat. In plus, atunci cind se astupa gropile, nu se mai tine cont de structura fundatiei strazii, nisipul si balastul scos cu cupa excavatorului aruncindu-se de-a valma inapoi, fapt ce duce, ulterior, la tasarea terenului. In fine, de cele mai multe ori, la locul interventiei nu se toarna un strat de asfalt, in cel mai scurt timp, asa cum prevede legea, ci se lasa, zile sau saptamini, daca nu chiar luni, un strat superficial de pietris care este imprastiat foarte repede de rotile masinilor. Pentru sutele de gropi care zac pe strazi in urma interventiilor, regia "Apa" imparte vina cu firma "Telbra", cu care are incheiat un contract de refacere a portiunilor pe care s-a sapat. Un exemplu de carosabil "mutilat" de o interventie la reteaua de apa poate fi intilnit pe Str. Stefan cel Mare, in dreptul Cantinei de Ajutor Social, unde zace de citeva luni o groapa foarte periculoasa pentru rotile masinilor. "Prin adresa scrisa trimisa de Directia de Indrumare si Control, dar si printr-o avertizare verbala facuta de primarul Constantin Cibu, regiei “Apa” i s-a acordat un termen de zece zile pentru a aborda un nou stil de reparare a strazilor pe care se intervine pentru remedierea avariilor. Daca nu vom observa o mai mare promptitudine la repararea strazilor, am putea trece la aplicarea de sanctiuni", ne-a declarat Vasile Trandafir, adaugind ca avertismentul este valabil nu doar pentru "Apa", ci si pentru "Electrica", "Romtelecom" sau "Distrigaz", care fac, de asemenea, sapaturi in carosabil, pentru diverse interventii.
Din pacate, in ciuda gropilor "istorice" - din cauza interventiilor din subteran sau, pur si simplu, din cauza vechimii stratului de asfalt - multe strazi din municipiu nu vor avea parte de nici macar o plomba, putind spera ca abia la anul sa intre in atentia edililor. Aceste strazi si gropile lor ii vor stresa in continuare pe soferii braileni care vor trebui sa mai aiba, totusi, rabdare, pina vor circula printr-un oras cu adevarat european.




Categorie articol: 

Comentarii