Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Programul "Rabla" demareaza in forta la Braila

Desi ar fi trebuit sa demareze pe 25 aprilie, prima etapa a Programului de stimulare a innoirii parcului auto incepe chiar de astazi si va dura pina pe 31 august. O a doua etapa a fost anuntata pentru intervalul 1 septembrie - 12 noiembrie, iar o a treia se va derula intre 13 noiembrie si 12 decembrie 2007. Dupa cum se stie din anii trecuti, in program se poate inscrie orice persoana fizica cu domiciliul sau resedinta in Romania, care detine un autoturism cu o vechime egala sau mai mare de 12 ani de la anul fabricatiei, aflat in stare de functionare. Noutatile din anul in curs constau in faptul ca programul se va derula in trei etape si ca s-au alocat bani mai multi din Fondul pentru Mediu. Astfel, Programul "Rabla", dupa cum este numit in termeni populari, va beneficia de 49,5 milioane de lei noi, fata de 43,8 milioane, in 2005, si 45,3 milioane, in 2006. Asta insemna ca, anul acesta, 16.500 de romani vor beneficia de prima de casare, in valoare de 30.000 lei, pentru a-si cumpara o masina noua.

Pasii care trebuie urmati

Pentru obtinerea primei de casare, trebuie urmati mai multi pasi. Astfel, Pasul 1 va consta in obtinerea notei de acceptare de la dealer-ul de autoturisme. Persoana fizica, proprietar/mostenitor al unui autoturism uzat, care doreste inscrierea in program, pentru achizitionarea unui autoturism nou, trebuie sa aleaga un singur producator, din Lista producatorilor validati, la care se va prezenta, pentru a solicita o "Nota de Acceptare". Aceasta reprezinta, practic, inscrierea in program. Nota de Acceptare are o valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data emiterii sale, fara insa a depasi data de 24 august, pentru prima etapa, 5 noiembrie, pentru a doua etapa, sau 5 decembrie, pentru etapa a treia. Solicitantul pierde dreptul de a participa la program daca nu depune documentele necesare la producatorul validat in termenele mai sus-mentionate, producatorul avind dreptul de a redistribui locul vacant altei persoane fizice. Lista producatorilor validati se gaseste pe web-site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu, www.afm.ro, la aceeasi adresa gasindu-se si lista operatorilor economici autorizati pentru colectarea vehiculelor scoase din uz (VSU).
Pasul 2 consta in predarea autoturismului vechi la un operator colector autorizat. Solicitantul se va prezenta cu autoturismul uzat la un operator economic autorizat sa desfasoare activitati de colectare a vehiculelor scoase din uz. Documentele necesare pentru obtinerea certificatului de distrugere a autoturismului uzat sint urmatoarele: actul de identitate al proprietarului sau mostenitorului; certificatul de inmatriculare al autoturismului; nota de acceptare eliberata de producatorul validat, in original. Operatorul economic autorizat va elibera ulterior persoanei fizice "Certificatul de distrugere a autoturismului uzat". In Braila, agentul economic autorizat pentru colectarea VSU este "Miorita Com" SRL - Punctul de colectare de pe Sos. Vizirului, Km. 10. Relatii se pot obtine la telefonul 0239/624721.
Pasul 3 va consta in radierea masinii. Persoana fizica trebuie sa obtina cite o copie legalizata dupa certificatul de inmatriculare si dupa certificatul de distrugere a autoturismului uzat, deoarece originalele vor ramine definitiv la Serviciul de inmatriculari. Solicitantul va trebui sa se prezinte la Serviciul de inmatriculari pe raza caruia este inscris in circulatie autoturismul uzat, in vederea radierii.
Pasul 4 va insemna revenirea la dealer-ul auto, cu urmatoarele documente: actul de identitate; certificatul de inmatriculare al autoturismului uzat, in copie legalizata; certificatul de distrugere a autoturismului uzat, in copie legalizata, eliberat de operatorul economic colector autorizat; certificatul de radiere a autoturismului uzat, in original. Mai este nevoie si de certificatul de mostenitor, in copie legalizata, pentru cazul in care persoana fizica beneficiara este mostenitoarea proprietarului (inclusiv, daca este cazul, certificatele de casatorie sau documentele de schimbare a numelui, in copii legalizate). Atunci cind pe certificatul de mostenitor se atesta ca sint mai multi mostenitori, este necesara si o declaratie notariala a celorlalti mostenitori, prin care se da acceptul ca persoana beneficiara sa poata accesa programul, in original. In fine, dosarul trebuie sa cuprinda si nota de acceptare eliberata de producatorul validat, in original.
In continuare, procedura se va desfasura ca orice operatiune de vinzare-cumparare, in conditii normale. Conform optiunii solicitantului, se va elibera factura pentru modelul de autoturism dorit, din care se va scadea suma de 3.000 lei.

Loganul si Skoda - cele mai dorite masini

Brailenii vor putea achizitiona, prin intermediul programului "Rabla", autoturisme Logan si Renault, de la dealer-ul "Apan", Daewoo, de la "Irmex", Fiat-uri, de la "Autoferrara" sau Skoda, de la "Ivas". Dintre acestia, "Autoferrara" pare a avea cea mai mare oferta: directorul Nicusor Zamfir ne-a informat ca 116 autoturisme Fiat vor putea fi achizitionate in prima etapa a programului. "Deocamdata, avem 62 de cereri", ne-a spus acesta. Pentru alte marci, oferta este mult mai mica. Dealerul Skoda, "Ivas", a repartizat, de exemplu, pentru zona Braila-Galati-Focsani, doar 41 de autoturisme, iar in acest context numarul de cereri depaseste de doua ori oferta, dupa cum ne-a informat directorul de marketing Cristina Mihai. Se pare ca si Loganurile sint mult mai putine decit ar fi dornici brailenii sa cumpere. Fara a oferi date concrete, reprezentantii dealer-ului "Apan" ne-au spus ca au fost incluse in program doar citeva zeci de masini, in timp ce numarul cererilor este de ordinul sutelor. Nu se stie nimic despre oferta Daewoo la Braila, firma "Irmex" refuzind sa ne dea orice amanunt pe aceasta tema.
In ceea ce-l priveste pe agentul economic brailean autorizat sa colecteze masini uzate, acesta a tinut sa lamureasca de la bun inceput o anumita problema: "Solicitantii trebuie sa stie foarte clar ca in program nu pot fi incluse decit masini care inca mai pot circula, nu din acelea carora le-a fost scos motorul sau cutia de viteze. In anii trecuti am avut probleme cu cetateni care ar fi vrut sa le eliberam acte pentru masini din care nu mai ramasese decit caroseria or, din punct de vedere legal, nu se poate asa ceva. Unii n-au vrut sa inteleaga asta si ne solicitau sa le tractam rabla pina la punctul de colectare, iar daca le spuneam ca nu e posibil faceau scandal, acuzindu-ne ca din cauza noastra nu-si pot lua masina noua. Ar trebui ca, de data asta, inainte de a le da nota de acceptare, dealerii sa ii trimita la noi, ca sa le eliberam o nota informativa din care sa reiasa ca masina cu care vor sa intre in program corespunde normelor stabilite de Administratia Fondului pentru Mediu", ne-a spus Corneliu Closca, patronul "Miorita Com".




Categorie articol: 

Comentarii