Mergi la conţinutul principal

Prin numirea miniştrilor interimari nu s-a făcut remaniere, acordul Parlamentului nu era necesar


CCR arată, în motivarea deciziei prin care a respins sesizarea preşedintelui Senatului, Mircea Geoană, că Vasile Blaga nu a fost numit la MAI ca ministru titular pe o funcţie rămasă vacantă, ci a fost desemnat ca ministru interimar din acelaşi Guvern, iar aprobarea Parlamentului nu era necesară.

Astfel, potrivit motivării deciziilor din 18 noiembrie făcute publice, luni, de către CCR, preşedintele Traian Băsescu a luat decizia de a îl desemna pe Vasile Blaga pe funcţia de ministru al Internelor pentru a asigura interimatul funcţiilor de ministru şi viceprim-ministru, ocupate anterior de Nica, în temeiul articolului 107 alineatele 3 şi 4 din Legea Fundamentală, care prevede că miniştrii care nu îşi mai pot exercita funcţia sunt înlocuiţi cu un ministru interimar, din acelaşi cabinet, pentru cel mult 45 de zile. Aceeaşi situaţie este valabilă şi pentru ceilalţi miniştri interimari desemnaţi de Băsescu, în urma demisiei social-democraţilor din funcţiile deţinute în Guvern.

Astfel, se arată în motivarea deciziei din 18 noiembrie a CCR, potrivit art.107 alin.(3) şi (4) din Constituţie, "(3) dacă primul-ministru se află în una dintre situaţiile prevăzute la articolul 106, cu excepţia revocării, sau este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, preşedintele României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a îndeplini atribuţiile primului-ministru, până la formarea noului Guvern. (4) Prevederile alineatului (3) se aplică în mod corespunzător şi celorlalţi membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioadă de cel mult 45 de zile".

De asemenea, susţine Curtea, aceeaşi situaţie este prevăzută şi de Legea nr.90/2001, care la articolul 9 arată că miniştrii care sunt în imposibilitatea de a îşi exercita funcţia sunt înlocuiţi de un ministru interimar, desemnat de preşedinte, din acelaşi Guvern, la propunerea prim-ministrului.

Judecătorii Curţi arată în continuare că interimatul reprezintă situaţia în care o persoană îndeplineşte, în condiţiile stabilite de lege, pe o perioadă determinată, atribuţiile unei alte persoane ce ocupă o demnitate sau o funcţie publică. Interimatul funcţiei de ministru se referă la situaţia în care conducerea unui minister este exercitată, pentru o perioadă de cel mult 45 de zile, de un alt membru al Guvernului decât ministrul titular, a cărui funcţie a încetat în condiţiile art.106 din Constituţie, sau care este în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile.
De asemenea, se arată în motivare, având în vedere rolul pe care îl îndeplinesc miniştrii, care exercită conducerea ministerelor şi le reprezintă "în raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, precum şi în justiţie", este nevoie de continuitate în funcţie, iar interimatul este soluţia constituţională pentru a o asigura.

CCR susţine că art.85 alin.(3) din Constitutie, articol pe care l-ar fi încălcat preşedintele la desemnarea ministrului interimar de Interne, aşa cum preşedintele Senatului, Mircea Geoană, a susţinut în sesizarea înaintată Curţii, se aplica în situaţia "remanierii guvernamentale", adică a desemnării unuia sau a mai multor membrii ai Guvernului din afara listei aprobate iniţial de Parlament, prin acordarea votului de investitură. Pe de altă parte, interimatul este asigurat întotdeauna de către un membru al Guvernului, şi nu de către o persoana aflată în afara listei aprobate de Parlament prin acordarea votului de învestitură, deci articolul invocat nu se aplică, potrivit motivării CCR.

"Prin desemnarea unui sau unor miniştri interimari nu are loc o remaniere guvernamentală, de esenţă acesteia fiind, aşa cum s-a arătat, înlocuirea unor membri ai Guvernului cu persoane care nu se află pe lista aprobată de Parlament la numirea Guvernului", se mai spune în motivare. " Interpretarea în sensul că şi în cazul desemnării unuia sau a mai multor membri ai Guvernului ca miniştri interimari aceştia ar trebui supuşi verificării şi aprobării de către Parlament lipseşte de eficienţă instituţia interimatului şi ar conduce la blocaje instituţionale, cu consecinţe negative asupra funcţionării întregului Guvern şi asupra realizării programului acestuia aprobat de Parlament", arată judecătorii Curţii în motivarea deciziei din 18 noiembrie.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro