Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Primăria “execută” firma care a reabilitat strada Griviţei

• a fost trimisă o solicitare către BRD să blocheze din contul firmei “Tehnologica Radion” Bucureşti suma de  365.985,46 lei, cât reprezintă valoarea garanţiei de bună execuţie • asta după ce, de la începutul acestui an, Primăria a trimis mai multe notificări către firma bucureşteană, solicitându-i să intervină pentru eliminarea tasărilor apărute pe carosabilul străzii Griviţei • toate notificările au rămas fără răspuns • lucrarea de pe Griviţei a fost recepţionată în octombrie 2011, perioada de garanţie fiind de 10 ani

 

Strada Griviţei este plină de tasări, iar “Tehnologica Radion” Bucureşti, firma care a reabilitat, în urmă cu circa 8 ani, această arteră rutieră a Brăilei refuză să facă reparaţiile necesare, în condiţiile în care perioada de garanţie prevăzută în contract este de 10 ani. Primarul Marian Dragomir a anunţat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că firmei respective i-au fost trimise, de la începutul anului în curs, mai multe notificări de refacere a părţii carosabile pe porţiunile afectate de tasări, însă nu s-a primit niciun răspuns. În acest context, Primăria Brăilei a solicitat Băncii Române de Dezvoltare, în data de 28 mai a.c., să blocheze din contul firmei bucureştene suma de 365.985,46 lei, cât reprezintă valoarea garanţiei de bună execuţie. “În prezent, aşteptăm ca banca să aprobe solicitarea noastră, iar după ce vor fi viraţi banii, lucrările de reparaţii vor fi efectuate de societatea cu care Primăria are un acord multianual pentru reparaţii stradale pe raza municipiului (Tancrad SRL Galaţi n.n.). După ce vor fi finalizate reparaţiile, Primăria Brăila va da în judecată firma bucureşteană pentru ca aceasta să pună înapoi în contul garanţiei banii cheltuiţi. Nu ştim exact ce sumă va fi consumată pentru aceste intervenţii. Că va fi 50.000 lei sau mai mult, banii trebuie returnaţi în depozitul pentru garanţie, care trebuie să rămână la dispoziţia noastră până la expirarea perioadei de garanţie a lucrărilor de pe Griviţei”, ne-a declarat primarul Dragomir. Acesta ne-a mai precizat că ordinul de începere a lucrărilor de reabilitare a străzii Griviţei a fost emis în data de 1 martie 2010, iar recepţia s-a făcut în 28 octombrie 2011. 

După cum v-am mai informat în alte articole referitoare la Str. Griviţei, lucrările de reabilitare s-au făcut cu fonduri europene. Totuşi, deşi investiţia iniţială aprobată de UE a fost de 24 milioane de lei, preţul cu care a fost adjudecată lucrarea la licitaţie a fost de doar 13 milioane de lei. S-a făcut astfel o economie importantă la proiect, de 11 milioane de lei. Problema este că tasările au început să apară la foarte scurt timp după recepţionarea lucrărilor şi multe voci au spus la vremea respectivă că de vină ar fi lucrările de slabă calitate efectuate de “Tehnologica Radion”, tocmai pentru că ar fi câştigat licitaţia participând cu un tarif care nu ar fi putut acoperi costul unor lucrări făcute la standarde de calitate ridicate. Reprezentanţii Primăriei au susţinut, totuşi, că nu s-a făcut niciun rabat la calitate. “Economia s-a făcut la manoperă. Când s-a organizat licitaţia, criza economică se făcuse deja simţită, iar constructorii nu mai aveau lucrări ca înainte. Din acest motiv, au licitat cu preţuri foarte mici pentru manoperă. În plus, şi preţurile materialelor scăzuseră substanţial faţă de cele existente în perioada când s-a întocmit proiectul şi s-a făcut proiecţia financiară privind valoarea investiţiei”, ne declara, în 2012, Iuliana Neagu, directorul Direcţiei Programe Europene din cadrul Primăriei Brăila. Tot aceasta ne explica şi de ce varianta de lucru aleasă de proiectant s-a dovedit nepotrivită pentru strada Griviţei: “Studiul geologic a stabilit că avem de-a face cu un sol plastic, cu resturi vegetale, predispus la apariţia aşa-numitelor «perne», adică tasările cu care ne confruntăm acum. În aceste condiţii, proiectantul a stabilit o soluţie de trafic greu, cea mai rezistentă variantă pentru o stradă de categorie B, variantă ce presupune fundaţie compusă din straturi groase de pământ galben, balast şi piatră spartă, compactată în proporţie de 90% şi acoperită cu trei straturi de asfalt. Pe parcursul derulării lucrărilor a ieşit la iveală natura extraordinar de dificilă a solului, amplificată de pierderile de apă din conductele vechi, care provocaseră apariţia unor adevărate caverne subterane. Din păcate, fiind un proiect cu finanţare europeană nu putea fi schimbată soluţia tehnică prevăzută de proiectant. Singura variantă ar fi fost soluţia de la autostrăzi, cu fundaţie de beton, ori asta ar fi ridicat foarte mult costurile, iar proiectul ar fi devenit neeligibil şi Uniunea Europeană îşi retrăgea finanţarea”.

Cert este că şi acum, după opt ani de la finalizarea lucrărilor, continuăm să ne confruntăm cu tasarea terenului. În urmă cu câţiva ani, constructorul a efectuat, pe garanţie, o serie de reparaţii în zona unor surpări, însă între timp terenul a cedat în alte locuri, iar firma bucureşteană nu mai răspunde la solicitările de intervenţie formulate de Primăria Brăila.




Categorie articol: 

Comentarii