Mergi la conţinutul principal

Peripeţiile bricului “Mircea” la Brăila

• în cele două zile cât s-a aflat în portul brăilean, nava-şcoală a Marinei Militare Române a fost vizitată de mii de brăileni • interesul pentru bijuteria navală a flotei militare a fost foarte mare, mai ales că e prima dată în istoria de 80 de ani a navei când aceasta a fost acostată în portul brăilean • nu este, însă, pentru prima dată când bricul “Mircea” ajunge la Brăila • în timpul războiului, a fost “ascuns” de inamici pe braţul Arapu al Dunării, la doi paşi de oraşul nostru • în anii '90, nava-şcoală a fost adusă din nou la Brăila, pentru reparaţii capitale, în Şantierul Naval • în acea perioadă tulbure a tranziţiei de la comunism la capitalism, a fost nevoie de 10 ani pentru finalizarea lucrărilor • fostul senator Ionel Alexandru spune că ar fi durat mai mult dacă nu ar fi intervenit personal în urgentarea operaţiunii

 

Bricul “Mircea”, nava-şcoală a Marinei Militare Române, a avut mii de vizitatori, în cele două zile cât s-a aflat în portul brăilean. După cum se ştie, săptămâna trecută, joi şi vineri, faimoasa navă a fost acostată la pontonul de lângă Căpitănia Brăila. Civilii au putut urca la bord, gratuit, pentru un tur al navei, iar brăilenii au profitat în număr foarte mare de această oportunitate, zona Căpităniei fiind extrem de aglomerată pe parcursul celor două zile în care bricul “Mircea” s-a aflat acolo. A fost pentru prima dată când nava-şcoală a Marinei Militare a acostat, efectiv, în portul brăilean, însă nu prima dată când aceasta a ajuns la Brăila.

După cum v-am mai informat, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, autorităţile române au încercat să protejeze bricul “Mircea”, “ascunzând-ul” pe braţul Arapu al Dunării, în apropierea Brăilei. Spre sfârşitul conflictului, mai exact pe 9 septembrie 1944, nava avea să fie luată ca pradă de război de Armata Sovietică, fiind ţinută în portul Odessa timp de 2 ani. Din fericire, în 1946, bricul a fost returnat României. 

În istoria de 80 de ani a bricului “Mircea”, Brăila a mai purtat un rol important, nava fiind adusă aici pentru reparaţii capitale, în anii '90. În plină tranziţie de la comunism la capitalism, momentul ales pentru această operaţiune nu a fost unul foarte oportun, perioada în care bricul a stat în Şantierul Naval brăilean întinzându-se pe nu mai puţin de 10 ani. Politician cu două mandate în Parlamentul Românei, în anii '90 şi 2000, profesorul de istorie brăilean Ionel Alexandru îşi aminteşte cum, în 2001, în calitate de senator, a descoperit bricul “Mircea” efectiv abandonat în una dintre danele şantierului naval. “Eram senator la al doilea mandat şi am făcut o serie de vizite de lucru prin unităţile economice brăilene, ca să văd ce probleme au şi dacă pot să le ajut cu ceva din poziţia în care mă aflam. Era primăvara anului 2001. Am fost la Promex, am fost la Combinat şi am ajuns şi la Şantierul Naval. Mergând cu directorul de atunci al SANAB, Cristian Stranschi, prin incinta şantierului, am observat, într-o dană, bricul Mircea. Cunoşteam bine această navă, cu care am avut ocazia să fac o mică plimbare pe mare, în 1989, când am participat la un simpozion pe teme istorice, la Constanţa, cu mai mulţi profesori din ţară. Acea scurtă croazieră mi-a lăsat o puternică impresie, nava-şcoală Mircea fiind o adevărată legendă a Marinei Militare. De aceea, am fost surprins când am văzut-o într-o stare destul de precară, într-o dană a şantierului naval. L-am întrebat pe directorul Stranschi ce e cu bricul Mircea acolo şi dânsul m-a informat că nava fusese adusă pentru reparaţii în 1992, dar că niciunul dintre guvernele care se perindaseră la putere, nici pe vremea FSN, nici pe vremea Convenţiei Democrate, nu alocaseră bani pentru lucrări. Cei de la Şantierul Naval făcuseră demersuri pe la toţi Miniştrii Apărării aflaţi în funcţie de-a lungul timpului, însă fără rezultat. Nava ţinea acea dană ocupată de 9 ani şi nu se întrevedea nicio rezolvare a situaţiei”, ne-a povestit Ionel Alexandru. Acesta spune că, având o relaţie foarte bună cu Ioan Mircea Paşcu, care doar ce fusese numit Ministru al Apărării în Guvernul Năstase, a intervenit pentru salvarea navei. “Îl cunoşteam pe Paşcu de la comisiile din Parlament, unde am fost colegi, iar când l-am abordat cu problema bricului Mircea a fost foarte receptiv. Mi-a spus să fac o interpelare oficială în Senat ca să poată acţiona conform procedurilor legale. După interpelare, a fost alocată o parte din suma necesară, însă ministrul Paşcu m-a asigurat că la următoarea rectificare bugetară se vor da toţi banii de care e nevoie. Având această promisiune fermă, am contactat conducerea Şantierului Naval şi le-am zis să înceapă lucrările la bricul Mircea, pentru că vor veni banii, cu siguranţă. Ei au început treaba în iunie 2001, iar finanţarea s-a făcut pe etape, aşa cum s-a discutat. În noiembrie 2001 s-a alocat toată suma, vreo 10 miliarde de lei, din câte îmi amintesc. În primăvara anului 2002, reparaţiile au fost gata. În 10 luni s-a făcut ce nu se făcuse în 9 ani...”, îşi aminteşte Ionel Alexandru.

Acesta ne-a mai spus că, deşi Partidul România Mare, al cărui membru era, se afla în opoziţie în acea perioadă, el s-a ocupat, în calitate de senator, de organizarea festivităţii de relansare la apă a navei-şcoală “Mircea”. “Eram în opoziţie, dar mă înţelegeam bine cu oficialităţile locale brăilene, care erau de la PSD: prefectul Mihai Manea, primarul Anton Lungu. Aceştia au participat la festivităţile prilejuite de relansarea la apă a bricului Mircea, în aprilie 2002. A fost prezent şi Ministrul Apărării, Ioan Mircea Paşcu, episcopul Casian Crăciun şi comandanţii Marinei Militare şi Flotilei Fluviale”, ne-a povestit fostul senator Ionel Alexandru.

 

Opt decenii de existenţă

 

După ce a plecat din Şantierul Naval Brăilean, bricul “Mircea” şi-a continuat misiunea de instruire a cadeţilor Marinei Militare Române. În total, în cei 80 de ani de existenţă, nava-şcoală a adunat peste 300.000 de mile marine, de-a lungul şi de-a latul mărilor şi oceanelor lumii, adică de 14 ori lungimea Ecuatorului. Anul aceasta, când se împlinesc opt decenii de când a fost construit în Şantierul Naval „Blohm & Woss” din Hamburg, Germania, bricul “Mircea” a făcut un marş de instrucţie pe Dunăre, vizitând porturile Tulcea, Galaţi şi Brăila. La comanda bricului se află în prezent comandorul Mircea Târhoacă, brăilean de origine. La Brăila, vestita navă a ajuns joi, 19 septembrie, fiind aşteptată în port de oficialităţile locale. Acestea au fost salutate şi invitate la bordul navei de contraamiralul de flotilă Cornel Rogozan, comandantul Flotilei Fluviale. Un oaspete de onoare a fost veteranul Dumitru Burlacu, în vârstă de 96 de ani. În perioada războiului, în 1944, acesta a făcut parte din echipajul navei, timp de 3 luni, iar amintirile din acea perioadă povestite de bătrânul veteran i-au uimit pe actualii cadeţi.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro