Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Pericolul vine pe Dunare

Dupa inundatii si gripa aviara, o noua calamitate ameninta Braila. Este vorba de fluviul Dunarea, care a inghetat deja pe teritoriul tarii noastre in proportie de 90% si care a devenit un pericol atit din cazua sloiurilor de gheata care fac circulatia lui aproape imposibila, cit si din cauza podurilor de gheata din zona Cernavoda, care cauzeaza cresteri uriase ale cotelor apelor. Din acest motiv, desi nu s-a declansat inca stare de alerta in judetul nostru, membrii Comitetului pentru Situatii de Urgenta Braila s-au intrunit ieri pentru a stabili in ce mod si daca avem posibilitatile necesare pentru a interveni in caz de urgenta. Pentru a nu ingheta complet, Dunarea trebuie patrulata in permanentaAstfel, prefectul Nicoale Mitroi a anuntat ca in acest moment la Cernavoda s-a format un pod de gheata, nivelul apei a crescut cu 1,20 metri, si ca se estimeaza cresteri mai mari in urmatoarea perioada. Acesta a atras atentia ca daca autoritatile din zona nu iau masuri imediate, se va intimpla ca, la Braila, unde Dunarea este inghetata deocamdata numai in proportie de 90%, sa ne trezim cu cel putin 1,50 m apa peste nivelul normal pentru aceasta perioada, fapt care va pune in pericol iminent digurile din judet si din Insula Mare. In acest sens, atit prefectul cit si presedintele CJ, Gheorghe Bunea Stancu, au explicat ca singura solutie pentru ca sa se diminueze cit mai mult impactul provocat de venirea apelor cit si, foarte important, formarea unui pod de gheata si in aceasta zona, este patrularea Dunarii cu vase specifice, spargatoare de gheata, impingatoare: "Trebuie neaparat sa patrulam zona ca sa nu se formeze pod de gheata ca in acest caz situatia va fi foarte grava. Nu numai din cauza ghetii care va farima orice vas sau orice altceva va prinde cind se va forma, ci din cauza apelor care vor veni pe deasupra", a subliniat prefectul Mitroi. Judetul Braila nu mai are in dotare nave specifice de interventie pentru astfel de situatiiDin nefericire insa, din datele oferite de Capitania Portului Braila, de Administratia Fluviala a Dunarii de jos, de Componenta Fluviala Braila precum si de reprezentantul SC "TCE 3 Brazi" SRL Piatra Neamt, punct de lucru Braila, nici una dintre aceste institutii nu detine, sau mai precis nu mai detine, nave specifice de interventie pentru acesta situatie. Toate navele cu care se intervine in acest moment, unele dintre ele fiind folosite la asigurarea bacului, au o capacitate mai mica decit cea care ar trebui in mod normal folosita pentru acest gen de situatii, adica cel putin 1.500 de cai putere. Totodata, reprezentantul AFDJ, Ionel Badea, a atras atentia ca patrularea pe Dunare este absolut necesara in contextul in care la Cernavoda exista deja pericolul inundatiilor: "Nu vreau sa alarmez pe nimeni, dar situatia e grava. Acolo exista deja pericol de inundatii. Nu stiu ce masuri s-au gindit ei sa ia, dar noi trebuie neaparat sa patrulam, ca nu mai putem sta asa. Din nefericire, nu avem cu ce, vasele pe care le avem sint prea mici si nu poti sa pui pe o astfel de apa orice vas, de orice forma sau tonaj. Mai mult, vor veni sloiuri de sus, care vor ingreuna si mai mult lucrurile. Noi raportam mereu la Ministerul Transporturilor si la Cai Navigabile, Directia Generala de Transport Naval cunoaste situatia, insa nu am primit nici un fel de indicatii deocamdata". Totodata, Capitania Portului Braila a avertizat ca navigatia pe Dunare este interzisa navelor cu un tonaj mai mic de 1.000 de tone, iar cele mai mari vor circula pe propriul risc, daca se vor incumeta sa infrunte Dunarea inghetata: "Ati vazut ce s-a intimplat cind am vrut sa lasam sa treaca bacul si nu mai vrem sa trecem prin aceleasi emotii din nou. Asa ca am dispus oprirea circulatiei cu bacul, care se va face doar in situatii de urgenta, dar si atunci asistat de mai multe impingatoare. De aceea va rugam sa transmiteti primarilor din Insula Mare sa avertizeze populatia si sa ii roage pe oameni sa nu mai plece de acasa decit daca este o problema de viata si de moarte", a atentionat capitanul Brinza, de la Capitania Portului Braila. "Daca vin sloiuri, se mai formeaza si pod de gheata, atunci digurile vor fi pur si simplu taiate"La rindul sau, directorul SC "TCE 3 Brazi" SRL Piatra Neamt, punct de lucru Braila, Lucian Buzdugan, a anuntat autoritatile ca societatea detine doua nave cu care poate asigura transportul in caz de urgenta si inca doua mai mici care le pot asista pe celelate daca va fi cazul, si ca singura problema in Insula Mare ar ramine accesul Ambulantei: "Noi stam la dispozitie si asiguram transportul gratuit oamenilor care au neaparat nevoie sa treaca in partea cealalta. In rest, problema cea mai mare este cum va ajunge Salvarea in Insula daca, Doamne fereste, se intimpla ceva, sau este vreo gravida care trebuie sa nasca?". Totodata, acesta a mai atras atentia si asupra dezastrului care s-ar putea produce daca gheata sau sloiurile vor deveni prea puternice si vor sparge digurile din Insula: "Oricum, exista si pericol de inundatii, chiar daca nu se sparg digurile, daca apa depaseste 1,50 de metri, dar daca vin sloiuri, se mai formeaza si pod de gheata, atunci digurile vor fi pur si simplu taiate, caz in care nu mai e nevoie sa va spun ce dezastru ar fi". De aceeasi parere s-a aratat si reprezentanul AFDJ, care, alaturi de Buzdugan, a sugerat ca problema sa fie adusa chiar in atentia Guvernului. Autoritatile centrale nu par prea interesate de dezastrul care s-ar putea produce la BrailaTotusi se pare ca autoritatile centrale nu sint deosebit de ingrijorate de situatia care a inceput sa se creeze pe Dunare, deoarece, desi prefectul Mitroi a solicitat telefonic un ajutor pentru a evita un posibil dezastru in judetul Braila, raspunsurile primite nu prea l-au multumit: "Eu acum am incercat sa ii anunt telefonic pe la Bucuresti cum stam noi pe aici, sa vedem ce sa facem. Dar m-au trimis de la Ministerul Transporturilor si AFDJ si de acolo inapoi, si tot asa. O sa fac si o solicitare scrisa, dar lucrurile nu pot ramine asa. Nici macar nu stiu ce masuri au decis sa se ia la Cernavoda ca sa vedem si noi cum sa reactionam aici. Oricum, va trebui ca in caz de urgenta si daca Salvarea nu o sa poata intra in Insula sa beneficiem de un elicopter ceva, ca nu stii ce se poate ivi. Nu pot decreta acum situatie de urgenta sau stare de alarma ca inca nu stim cum va evolua vremea, Dunarea, ce face Cernavoda. Dar trebuie sa rezolvam problema patrularii neaparat, daca vrem sa evitam o calamitate". Acesta a mai adaugat ca, din cite stie, nici Galatiul nu are spargatoare de gheata sau impingatoare suficient de puternice, ca sa ne vina in ajutor. Se pare ca toate navele de prin zona de genul asta au ajuns la Constanta cu ceva timp in urma si pe noi ne-au lasat asa..."La rindul sau, presedintele CJ a tinut sa atraga atentia posesorilor de ambarcatiuni sa si le asigure, deoarece din cauza sloiurilor care sint pe Dunare e posibil sa ramina fara ele, iar autoritatile nu au cu ce interveni pentru salvarea lor. Culturile de rapita, orz, orzoaica si griu - compromise in totalitateIn acelasi timp, temperaturile scazute care s-au inregistrat in ultima perioada au provocat distrugeri imense si culturilor agricole din judetul nostru. Presedintele CJ Stancu s-a aratat de parere ca poate gradul de compromitere al culturilor nu ar fi fost chiar atit de mare, daca in judet, cel putin suprafetele cultivate, ar fi fost acoperite cu un strat de macar 20 de cm de zapada: "Poate daca aveam putina zapada nu mai aveam probleme, dar asa... Dupa cum a spus si directorul Directiei pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (DADR) Braila, Vasile Suraianu, deja in acest moment, dupa estimarile noastre, rapita, orzul, orzoaiza, griul sint compromise in totalitate. Ma rog, urmeaza sa stabilim cu exactitate dupa ce vor inverzi ele, dar sansele sa mai producem ceva din categoriile astea sint minime". In ceea ce priveste cultura de griu, Stancu a mai adaugat ca oricum, la noi, era compromisa din cauza inundatiilor, dar ca acum, dupa inghet, chiar nu exista sanse sa se mai produca ceva. Amintim ca in judetul Braila, in toamna, au fost insamintate circa 85.000 ha, din care: 19.087 ha rapita, 3.909 ha orz, 4.060 ha orzoaica de toamna si 58.020 ha de griu.30 de angajati ai unei firme de exploatare forestiera au ramas blocati in Insula Mare, Insula Mica si Insula HarapuAutoritatilor intrunite in cadrul Comietului de Urgenta le-a mai fost semnalat si faptul ca in Insula Mare, in Insula Mica si in Insula Harapu, aproape 30 de lucratori ai unei firme private de exploatare forestiera au ramas izolati de vreo saptamina. Reprezentantul firmei a precizat ca oamenii au furgonete pentru dormit incalzite si haine, aveau si hrana, insa nu a reusit sa ajunga la ei sa ii scoata de acolo si nu stie cit vor mai rezista. Totodata, acesta a precizat ca, odata cu oamenii, in cele 3 locatii au ramas blocate si echipaje si marfa in valoare de miliarde de lei. In acest caz, prefectul a promis ca va incerca sa gaseasca o solutie pentru scoaterea oamenilor de acolo, si a sugerat firmei respective sa ia legatura si cu SC "Hercules" SA, pentru a primi ajutor si de la ei. Autoritatile au decis ca in urmatoarea perioada sa monitorizeze strict evolutia Dunarii si sa rezolve problema patrularii in vederea evitarii inghetarii complete a fluviului.




Categorie articol: 

Comentarii